Malý Spray
Zdravím všechny. Po nějaké době jsem se dostal k výrobě mé oblíbené lodi. Vzhledem k tomu, že ještě nevím jak a kam nacpu serva na plachty a veškerý lodní vnitřnosti, nechal jsem trup prozatím nedodělaný. Alespoň jsem se pustil do jiných dílů. Udělal jsem kajuty, záchranný člun a dnes vodní pumpu. Vzhledem k velikosti modelu jsou některé detaily poněkud titěrné, slušně řečeno 😁. A tak malé kladky jaké tam mají být, prostě nevyrobím, tak nevím jak to pořeším. Snad ještě přijdu na to, jak sem dát fotky z výroby. S pozdravem Kovář
Ahoj kamaráde modeláři. Rád vidím, že se tu objevil někdo nový. Vítej.
Stavíš pěknou lodičku. Obdivuji, že dokážeš vytvořit tak drobné detaily. Ta pumpa je hezká…
Ale mám trochu strach, že jsi pro začátek zvolit příliš malé měřítko, pokud má jít na vodu. Mohu se optat, proč jsi zvolil právě tuto velikost? (Jaké je měřítko? Jaký bude zhruba výtlak?)
Ideální velikost trupu je prý okolo metru… No popravdě, dá se plachtit i s mnohem menší lodí. Ale spíš jen tak za mírného vánku někde při břehu aby člověk viděl na plachty. Pro loď je důležitý údaj výtlak a vzájemná poloha těžišť plachet a zátěže. Fór je v tom že loď musí uvést sebe sama včetně serv a zároveň mít pod sebou ještě dostatečnou zátěž (balast) aby byla schopná se sama narovnat, když ji vítr převrátí na bok.
Pokud chceš, aby byla aspoň trochu plavbyschopná, stav co nejlehčeji to půjde. Materiál balza, lepidlo vteřiňák. Šetři každý gram. I tak bude dle mého názoru potřebovat nemaketovou ploutev s bombou, aby dokázala vzdorovat větru. A plavební vlastnosti nic moc oproti větším modelům. Ale na poježdění pro radost proč ne. Pro inspiraci se zkus podívat, jak se staví plachetnice podobné velikosti. Např. třída footy. Třeba zde:https://modelshipworld.com/topic/21799-brando-by-peter-cane-finished-a-footy-class-rc-catboat-design-by-flavio-faloci/
K servům: Naviják asi nepřipadá v úvahu. Zvolil bych nějaká mikroserva. Na kormidlo asi Hitec HS 55 A na plachty možná třeba Hitec HS 225 MG. Na plachetní servo bych připevnil jednostrannou dlouhou páku a na ní připevnil otěže plachet. Spray má podélné oplachtění. Teoreticky by to mělo jít.
Kladky se dají i koupit. Mrkni třeba sem:https://www.hismodel.com/napinaci-deadeyes
Nebo můžeš použít místo kladek nějaké korálky. Taky mě napadá, někdo mi vyprávěl, že robil kladky z moduritu. Třeba si uválíš malé kuličky nebo váleček, jehlou uděláš dírky a pak to dáš vytvrdit… Fantazii se meze nekladou.
Každopádně Ti držím se stavbou palce. Chválím tě, že jsi šel takto s kůží na trh. Neboj se na cokoli zeptat. Snad se ozve i někdo zkušenější než jsem já.
Stavíš pěknou lodičku. Obdivuji, že dokážeš vytvořit tak drobné detaily. Ta pumpa je hezká…
Ale mám trochu strach, že jsi pro začátek zvolit příliš malé měřítko, pokud má jít na vodu. Mohu se optat, proč jsi zvolil právě tuto velikost? (Jaké je měřítko? Jaký bude zhruba výtlak?)
Ideální velikost trupu je prý okolo metru… No popravdě, dá se plachtit i s mnohem menší lodí. Ale spíš jen tak za mírného vánku někde při břehu aby člověk viděl na plachty. Pro loď je důležitý údaj výtlak a vzájemná poloha těžišť plachet a zátěže. Fór je v tom že loď musí uvést sebe sama včetně serv a zároveň mít pod sebou ještě dostatečnou zátěž (balast) aby byla schopná se sama narovnat, když ji vítr převrátí na bok.
Pokud chceš, aby byla aspoň trochu plavbyschopná, stav co nejlehčeji to půjde. Materiál balza, lepidlo vteřiňák. Šetři každý gram. I tak bude dle mého názoru potřebovat nemaketovou ploutev s bombou, aby dokázala vzdorovat větru. A plavební vlastnosti nic moc oproti větším modelům. Ale na poježdění pro radost proč ne. Pro inspiraci se zkus podívat, jak se staví plachetnice podobné velikosti. Např. třída footy. Třeba zde:https://modelshipworld.com/topic/21799-brando-by-peter-cane-finished-a-footy-class-rc-catboat-design-by-flavio-faloci/
K servům: Naviják asi nepřipadá v úvahu. Zvolil bych nějaká mikroserva. Na kormidlo asi Hitec HS 55 A na plachty možná třeba Hitec HS 225 MG. Na plachetní servo bych připevnil jednostrannou dlouhou páku a na ní připevnil otěže plachet. Spray má podélné oplachtění. Teoreticky by to mělo jít.
Kladky se dají i koupit. Mrkni třeba sem:https://www.hismodel.com/napinaci-deadeyes
Nebo můžeš použít místo kladek nějaké korálky. Taky mě napadá, někdo mi vyprávěl, že robil kladky z moduritu. Třeba si uválíš malé kuličky nebo váleček, jehlou uděláš dírky a pak to dáš vytvrdit… Fantazii se meze nekladou.
Každopádně Ti držím se stavbou palce. Chválím tě, že jsi šel takto s kůží na trh. Neboj se na cokoli zeptat. Snad se ozve i někdo zkušenější než jsem já.
Ahoj. S tou velikosí, mám výkresy na tuhle velikost a kvalita není úplně top a obávám se, že když to nechám zvětšit na velikost, aby měla metr, tak se čitelnost ještě zhorší. Samozřejmě by to bylo lepší, abych si s tím mohl pořádně pohrát a to už bych kladky zvládl sám, když se cvičím na detailech této loďky. Paluba má 31cm délku. Ani nevím, jak bych výtlak vypočítal. Teď spíš váhám nad jinou věcí. Kolik stupňů má mít výchylka kormidla do strany?
Ahoj Kováři.
Výchylka kormidla obvykle stačí stejně velká jako je výchylka serva. Běžná serva se myslím otáčí asi 30 stupňů na každou stranu. To stačí i na prudký obrat. Na běžnou změnu či korekci kurzu (směru plavby) ale stačí vychýlit kormidlo míň. Třeba (plácnu) i výchylka 10 stupnů. Ve skutečnosti plně vytočené kormidlo funguje spíš jako brzda. Dal bych tam běžné mikro servo a velikost výchylky si určíš kniplem na vysílači podle toho, jak loď reaguje na vodě.
Ještě mě napadá. Kormidlo se u funčních modelů plachetnic zpravidla dělá větší než by odpovídalo předloze. O kolik, ti teď z hlavy nedokážu říct. Ví to tu někdo? Kdysi jsem zaslechl, že kormidla prý není nikdy dost. Ale zase se to nemá hnát do extrémů…
Ještě k té velikosti modelu, respektive k výtlaku. Dá se snadno zjistit, když je dokončený trup. Trup dáš na vodu a dáváš do něj závaží tak dlouho, až je trup přesně na vodorysce. Pak vezmeš ten trup i stou naloženou zátěží a položíš to na váhu. Váha ti ukáže výsledek. Každé1 kilo hmotnosti se rovná jednomu litru vytlačené vody. Jde to i složitěji přes matematické vzorečky. Ale tím tě tu teď asi nemá smysl trápit. Pomůžem si hrubým odhadem. Píšeš, že Tvůj Spray má 31cm délka na palubě. Měřítko odhaduji asi 1:40? Oprav mě jestli se mýlím.
Když vyjdu z už postavených modelů Spraye Pánů Medvěděva a Mrákoty:
Medvěděv: M 1:10, vodoryska 101cm, plocha plachet 1m² ,výtlak 16kg
Mrákota: M 1:11, Vodoryska 88 cm, plocha plachet 0,9m², výtlak 11,5 kg
Tak po přepočtu my Tvůj Spray vychází cca: vodoryska 24-25 cm, plachty 0,068m²(6,8dm²) a výtlak 0,25kg (250g)
Těch 250 gramů by měl vážit hotový model se vším všudy. Když odečtu 55% hmotnosti kterou dám do balastu zbude mi asi 112 g. Když ještě odečtu hmotnost serv a baterií (odhad 100g) tak mi na samotný prázdný model zbývá asi 12 gramů! (Opravte mě prosím někdo, pokud je někde ve výpočtu chyba). Hmotnost trupu se stěžni a plachtami bude asi větší …
Z toho my plyne, že bys měl opravdu postavit model ve větším měřítku, pokud chceš aby byl vůbec způsobilý plout na plachty. Variantou by bylo třeba dokončit tento model jako neplovoucí maketu nebo jako plovoucí, ale bez plachet poháněný motorkem…
Pro představu. Kdyby ses rozhodl, postavit tuto loď dvakrát tak velkou, v měřítku 1:20 tak výtlak vzroste na 2kg a to už by byla jiná… I když ani to není žádná hitparáda. Bohužel fyzikální zákony se nám ještě obelstít nepodařilo...
Tady na stránkách najdeš v sekci modely kalkulátor. Zkus tam zadat údaje své lodi a pozoruj, jak se údaje mění podle toho jaké zadáš měřítko.
Asi jsem Tě moc nepotěšil, za což se Ti omlouvám. Jsem ale přesvědčen, že takto malý model není jako plachetnice moc životaschopný…
Doufám, že na plachetnice nezanevřeš. Dej prosím vědět, jak budeš postupovat dál...
Výchylka kormidla obvykle stačí stejně velká jako je výchylka serva. Běžná serva se myslím otáčí asi 30 stupňů na každou stranu. To stačí i na prudký obrat. Na běžnou změnu či korekci kurzu (směru plavby) ale stačí vychýlit kormidlo míň. Třeba (plácnu) i výchylka 10 stupnů. Ve skutečnosti plně vytočené kormidlo funguje spíš jako brzda. Dal bych tam běžné mikro servo a velikost výchylky si určíš kniplem na vysílači podle toho, jak loď reaguje na vodě.
Ještě mě napadá. Kormidlo se u funčních modelů plachetnic zpravidla dělá větší než by odpovídalo předloze. O kolik, ti teď z hlavy nedokážu říct. Ví to tu někdo? Kdysi jsem zaslechl, že kormidla prý není nikdy dost. Ale zase se to nemá hnát do extrémů…
Ještě k té velikosti modelu, respektive k výtlaku. Dá se snadno zjistit, když je dokončený trup. Trup dáš na vodu a dáváš do něj závaží tak dlouho, až je trup přesně na vodorysce. Pak vezmeš ten trup i stou naloženou zátěží a položíš to na váhu. Váha ti ukáže výsledek. Každé1 kilo hmotnosti se rovná jednomu litru vytlačené vody. Jde to i složitěji přes matematické vzorečky. Ale tím tě tu teď asi nemá smysl trápit. Pomůžem si hrubým odhadem. Píšeš, že Tvůj Spray má 31cm délka na palubě. Měřítko odhaduji asi 1:40? Oprav mě jestli se mýlím.
Když vyjdu z už postavených modelů Spraye Pánů Medvěděva a Mrákoty:
Medvěděv: M 1:10, vodoryska 101cm, plocha plachet 1m² ,výtlak 16kg
Mrákota: M 1:11, Vodoryska 88 cm, plocha plachet 0,9m², výtlak 11,5 kg
Tak po přepočtu my Tvůj Spray vychází cca: vodoryska 24-25 cm, plachty 0,068m²(6,8dm²) a výtlak 0,25kg (250g)
Těch 250 gramů by měl vážit hotový model se vším všudy. Když odečtu 55% hmotnosti kterou dám do balastu zbude mi asi 112 g. Když ještě odečtu hmotnost serv a baterií (odhad 100g) tak mi na samotný prázdný model zbývá asi 12 gramů! (Opravte mě prosím někdo, pokud je někde ve výpočtu chyba). Hmotnost trupu se stěžni a plachtami bude asi větší …
Z toho my plyne, že bys měl opravdu postavit model ve větším měřítku, pokud chceš aby byl vůbec způsobilý plout na plachty. Variantou by bylo třeba dokončit tento model jako neplovoucí maketu nebo jako plovoucí, ale bez plachet poháněný motorkem…
Pro představu. Kdyby ses rozhodl, postavit tuto loď dvakrát tak velkou, v měřítku 1:20 tak výtlak vzroste na 2kg a to už by byla jiná… I když ani to není žádná hitparáda. Bohužel fyzikální zákony se nám ještě obelstít nepodařilo...
Tady na stránkách najdeš v sekci modely kalkulátor. Zkus tam zadat údaje své lodi a pozoruj, jak se údaje mění podle toho jaké zadáš měřítko.
Asi jsem Tě moc nepotěšil, za což se Ti omlouvám. Jsem ale přesvědčen, že takto malý model není jako plachetnice moc životaschopný…
Doufám, že na plachetnice nezanevřeš. Dej prosím vědět, jak budeš postupovat dál...
Ahoj. No to je zajímavý výpočet 🤔. Tak malý výtlak mě nenapadl. Nicméně dokončím obšívku a jak říkáš, závaží mi prozradí co a jak. Rozhodně na plachetnice nehodlám zanevřít. Naopak, rád v tom budu pokračovat a zlepšovat, v rámci časových možností, samozřejmě. Moc rád bych postavil větší loď. Zkusím si nechat zvětšit ty plány ještě víc, nebo zkusím sehnat plány na jinou plachetnici. Uvidíme. Teď mě čeká zjistit ten výtlak praxí. Děkuji za rady
Díval jsem se na fotky pod palubou od Pepy Mrákoty. Jediný co mi prolítlo hlavou bylo "A sakra". Ve velikosti jakou mám, myslím že jsem jasně skončil🤔🤔🤔
A navíc ta váha je šílená. Obšívku dělám ze smrku 2x6
Tak to jsem rád, že Tě to neodradilo od modelářství. To by mě opravdu mrzelo. Občas mám dojem, že modeláři (hlavně ti lodní) jsou málem na vymření…
Dokončit trup, považuji za dobrou volbu. Minimálně tím získáš cenné zkušenosti, které budeš moct zúročit při dalším projektu. (Vlastní zkušenost je nepřenositelná.) A taky se tím dozvíme skutečný výtlak Tvého modelu. Opravdu by mě zajímal výsledek. Pokud se dobereš k nějakému výsledku, písneš mi to sem prosím?
Pepa Mrákota použil pro svůj model dva servonavijáky a jedno servo na kormidlo. Jedním navijákem povoluje a přitahuje podélné plachty (hlavní plachtu, stěhovka a asi i tu malou plachtu na zadním stěžni) a druhý naviják slouží k přetahování kosatky z jednoho boku na druhý. Jde víceméně o klasické uspořádání které jsem viděl v různých obměnách ve většině zde provozovaných modelů. Na fotkách to možná vypadá složitě, jako nepřehledná změť provázků, ale nenech se tím oklamat. Princip je vlastně docela jednoduchý. Jde o nekonečnou smyčku, ke které jsou připevněny konce otěží plachet. Zkus pohledat ve starších článcích zde na stánkách. Bylo to tam dobře popsáno i s obrázky.
Jinak pro představu. Jeden servonaviják Hitec HS-785HB váží 110gramů. Proto se do menších modelů zpravidla používají k ovládání plachet lehčí, běžná serva s dlouhou pákou…
Hm… Kostra trupu částečně oplaňkovaná a už má 93 g. Jenom dohotovený prázdný trup by mohl mít tak 250-300g? Netroufám si přesně odhadnout. Na tak malý model je to možná až zbytečně robustní konstrukce…
Ať se Ti daří.
Dokončit trup, považuji za dobrou volbu. Minimálně tím získáš cenné zkušenosti, které budeš moct zúročit při dalším projektu. (Vlastní zkušenost je nepřenositelná.) A taky se tím dozvíme skutečný výtlak Tvého modelu. Opravdu by mě zajímal výsledek. Pokud se dobereš k nějakému výsledku, písneš mi to sem prosím?
Pepa Mrákota použil pro svůj model dva servonavijáky a jedno servo na kormidlo. Jedním navijákem povoluje a přitahuje podélné plachty (hlavní plachtu, stěhovka a asi i tu malou plachtu na zadním stěžni) a druhý naviják slouží k přetahování kosatky z jednoho boku na druhý. Jde víceméně o klasické uspořádání které jsem viděl v různých obměnách ve většině zde provozovaných modelů. Na fotkách to možná vypadá složitě, jako nepřehledná změť provázků, ale nenech se tím oklamat. Princip je vlastně docela jednoduchý. Jde o nekonečnou smyčku, ke které jsou připevněny konce otěží plachet. Zkus pohledat ve starších článcích zde na stánkách. Bylo to tam dobře popsáno i s obrázky.
Jinak pro představu. Jeden servonaviják Hitec HS-785HB váží 110gramů. Proto se do menších modelů zpravidla používají k ovládání plachet lehčí, běžná serva s dlouhou pákou…
Hm… Kostra trupu částečně oplaňkovaná a už má 93 g. Jenom dohotovený prázdný trup by mohl mít tak 250-300g? Netroufám si přesně odhadnout. Na tak malý model je to možná až zbytečně robustní konstrukce…
Ať se Ti daří.
Zvažuji poslední záchranný pokus, aby loď nezůstala jako lapač prachu na poličce.
Pokud je to blbost, tak mě vyveď z omylu. Strhat plaňky a udělat trup laminátový. Myslíš že bych tím váhu snížil? Podle mě o dost. Pak už by se dala zvážit plovoucí verze. Mám malý servo na kormidlo MEX-55 a pak dvoukilový, to mám zatím největší. Dohromady váží 30g.
Pokud je to blbost, tak mě vyveď z omylu. Strhat plaňky a udělat trup laminátový. Myslíš že bych tím váhu snížil? Podle mě o dost. Pak už by se dala zvážit plovoucí verze. Mám malý servo na kormidlo MEX-55 a pak dvoukilový, to mám zatím největší. Dohromady váží 30g.
To by asi stálo za pokus. Prostor mezi žebry vyplnit třeba takovým tím jemnozrnným polystyrenem (nebo i obyčejným kuličkovým) a vybrousit tvar trupu. Poté to olaminovat a nakonec vnitřek vydlabat či vyleptat ředidlem a dřevěná žebra vylámat. Vznikla by prázdná skořepina, která by měla být teoreticky lehčí než ta dřevěná konstrukce. Bohužel s tímto nemám zkušenosti a tak Ti nedovedu poradit jakou gramáž skelné tkaniny zvolit a kolik vrstev tkaniny položit. Ale není to velký trup. Tak snad možná 2-3 vrstvy tkaniny 50-80 gramáže by mohly stačit? To by chtělo zkonzultovat ještě s někým jiným…
Přemýšlím co kýl a přední a zadní vaz? Buď je zalaminovat spolu s trupem ale po vylámání žeber je ponechat na místě. Nebo je ještě před laminováním trupu odstranit a pak je dolepit na již hotovou sklolaminátovou skořepinu epoxidem.
Ze zkušenosti mohu říci, že laminovat trup s kýlem je bolest. Tkanina nemá ráda ostré přechody a na styku kýl/trup má snahu se během laminování pořád odchlipovat a nedoléhat. Asi by to šlo řešit třeba tak, že si dopředu před laminováním připravíš dvě laťky, stejně dlouhé jako kýl a polepené izolepou aby se nepřilepily a po položení tkaniny a prosycení pryskyřicí je přiložit po obou stranách kýlu a secvaknout kolíčkama na prádlo.
Také mě napadá, co přídavná ploutev s balastem? Jak tu tam uchytit aby se neulomila? Tu tam nejde pouze natupo přilepit. Ideálně by měla být zapuštěná do trupu nebo v nějaké ploutvové skříni…
Chce to zvážit pro a proti a zvolit správný postup.
I když já osobně bych se přimlouval za stavbu nového, většího trupu, už jen z toho důvodu že tím získáš loď s lepšími plavebními vlastnostmi. Ale zároveň rozumím tomu, že nechceš odepsat už rozdělaný trup, když jsi do jeho výroby už dal tolik práce…
Rozhodnutí je na tobě.
Přemýšlím co kýl a přední a zadní vaz? Buď je zalaminovat spolu s trupem ale po vylámání žeber je ponechat na místě. Nebo je ještě před laminováním trupu odstranit a pak je dolepit na již hotovou sklolaminátovou skořepinu epoxidem.
Ze zkušenosti mohu říci, že laminovat trup s kýlem je bolest. Tkanina nemá ráda ostré přechody a na styku kýl/trup má snahu se během laminování pořád odchlipovat a nedoléhat. Asi by to šlo řešit třeba tak, že si dopředu před laminováním připravíš dvě laťky, stejně dlouhé jako kýl a polepené izolepou aby se nepřilepily a po položení tkaniny a prosycení pryskyřicí je přiložit po obou stranách kýlu a secvaknout kolíčkama na prádlo.
Také mě napadá, co přídavná ploutev s balastem? Jak tu tam uchytit aby se neulomila? Tu tam nejde pouze natupo přilepit. Ideálně by měla být zapuštěná do trupu nebo v nějaké ploutvové skříni…
Chce to zvážit pro a proti a zvolit správný postup.
I když já osobně bych se přimlouval za stavbu nového, většího trupu, už jen z toho důvodu že tím získáš loď s lepšími plavebními vlastnostmi. Ale zároveň rozumím tomu, že nechceš odepsat už rozdělaný trup, když jsi do jeho výroby už dal tolik práce…
Rozhodnutí je na tobě.
Velikostně je ten Spray srovnatelný s Footynou. Tam se podle tvaru a zvolené technologie výsledná hmotnost pohybuje od cca 250 gramů někam k 1 kg. Jestliže částečně oplaňkovaný trup váží tolik, moc nadějně to nevidím. Laminátová skořepina by byla lepší. Dokonce bych řekl, že by si to zasloužilo v rámci úspory několika gramů uhlík, přijímač bez krabičky a napájení lehkým jednočlánkem Lipol.
Ak môžem, tiež sa pridám do debaty:<br />
Skusmo som prepočítal výtlak modelu zo skutočných parametrov Spray na kalkulátore, ktorý je na tunajšej stránke k dispozícii. Tiež mi vyšiel výtlak modelu cca 250 g. Aj keď predloha predlžený kýl pod trupom nemala, model tejto veľkosti ho mať musí. U kýlových plachetníc je minimálna odporúčaná hmotnosť balastu 30 % výtlaku. Je to trochu zložitejšie , lebo rolu samozrejme zohráva aj dlžka kýlu, tažisko laterálu, tvar trupu a pod. V tvojom prípade asi nemusíš rešpektovať pravidlo NSS o max. povolenej dĺžke kýlu, takže môžeš niečo nahnať dlhým kýlom a menším závažím. Čo sa týka oplachtenia, pri takejto veľkosti lode by som vôbec plachty neovládal. Ak nastavíš správne uhly plachiet, malo by to pekne jazdiť aj bez regulácie oplachtenia. Na súťaž to aj tak nebude. <br />
Základnou podmienkou ale stále je, že sa musíš vpratať s konštrukciou lode + RC vybavenia povedzme do 150 g + 80 - 100 g olovo na konci relatívne dlhého kýlu ( odhad dlžky 20 - 30 cm z uhlíkovej dosky 0,8 - 1 mm) . Ak trváš na tej veľkosti, ja by som zvolil stavbu z balzy + dostatočná impregnácia prelakovaním. Laminovanie na polystyrenove kopyto je zbytočne komplikované a moc ľahšie než balzová obšívka to nebude. Resp, ak sa ti to podarí spraviť z veľmi ľahké z balzy, môžeš ju olaminovať tenučkou tkaninou. Otázkou je, koľkokrát to pôjde na vodu, než si postavíš väčšiu a lepšiu plachetnicu :-)
Pre inšpiráciu - upgradovana plachetnica z historickej stavebnice Igra o veľkosti 450 mm bude tiež bez ovládania plachiet:
https://www.rcportal.sk/flying-dutchman-am10449
Skusmo som prepočítal výtlak modelu zo skutočných parametrov Spray na kalkulátore, ktorý je na tunajšej stránke k dispozícii. Tiež mi vyšiel výtlak modelu cca 250 g. Aj keď predloha predlžený kýl pod trupom nemala, model tejto veľkosti ho mať musí. U kýlových plachetníc je minimálna odporúčaná hmotnosť balastu 30 % výtlaku. Je to trochu zložitejšie , lebo rolu samozrejme zohráva aj dlžka kýlu, tažisko laterálu, tvar trupu a pod. V tvojom prípade asi nemusíš rešpektovať pravidlo NSS o max. povolenej dĺžke kýlu, takže môžeš niečo nahnať dlhým kýlom a menším závažím. Čo sa týka oplachtenia, pri takejto veľkosti lode by som vôbec plachty neovládal. Ak nastavíš správne uhly plachiet, malo by to pekne jazdiť aj bez regulácie oplachtenia. Na súťaž to aj tak nebude. <br />
Základnou podmienkou ale stále je, že sa musíš vpratať s konštrukciou lode + RC vybavenia povedzme do 150 g + 80 - 100 g olovo na konci relatívne dlhého kýlu ( odhad dlžky 20 - 30 cm z uhlíkovej dosky 0,8 - 1 mm) . Ak trváš na tej veľkosti, ja by som zvolil stavbu z balzy + dostatočná impregnácia prelakovaním. Laminovanie na polystyrenove kopyto je zbytočne komplikované a moc ľahšie než balzová obšívka to nebude. Resp, ak sa ti to podarí spraviť z veľmi ľahké z balzy, môžeš ju olaminovať tenučkou tkaninou. Otázkou je, koľkokrát to pôjde na vodu, než si postavíš väčšiu a lepšiu plachetnicu :-)
Pre inšpiráciu - upgradovana plachetnica z historickej stavebnice Igra o veľkosti 450 mm bude tiež bez ovládania plachiet:
https://www.rcportal.sk/flying-dutchman-am10449
Pre inšpiráciu II. neplávajúci Spray od minaturistu "Uko Ješity" :-) aj s plánmi
https://modelshipworld.com/topic/10071-yacht-spray-of-captain-joshua-slocum-by-igorsky-bottle-1350-scale/page/5/
https://modelshipworld.com/topic/10071-yacht-spray-of-captain-joshua-slocum-by-igorsky-bottle-1350-scale/page/5/
Konečně se tu rozjíždí diskuze. člověk se dozví zas něco nového. Např. o tom že kýlové plachetnice nemusí mít v balastu takovou hmotnost jsem nevěděl. Ale je to logické, je tam delší páka. Jak píše Peter, pravidli NSS bych se tady netrápil.
Pevně nastavit plachty do nějaké univerzální polohy a jezdit bez serva je také cesta, jak ušetřit váhu. Jen je asi potřeba počítat s tím že loď nebude moct tolik stoupat proti větru kolik by mohla. Ale pro nesoutěžní ježdění to asi tolik nevadí...
Ten "Japonec" je buď blázen nebo genius. Mám podezření že si vyrobil asi tak půlmetrovou falešnou zápalku na focení. To snad není možný... :-D
Pevně nastavit plachty do nějaké univerzální polohy a jezdit bez serva je také cesta, jak ušetřit váhu. Jen je asi potřeba počítat s tím že loď nebude moct tolik stoupat proti větru kolik by mohla. Ale pro nesoutěžní ježdění to asi tolik nevadí...
Ten "Japonec" je buď blázen nebo genius. Mám podezření že si vyrobil asi tak půlmetrovou falešnou zápalku na focení. To snad není možný... :-D
Chlapi, moc všem děkuji za veškeré rady a tipy na inspiraci a vše ostatní. Moc si toHo vážím
Jo, je to šílenost, celou loď do flašky od drahé Kolínské😉😉😉. Vzhledem k tomu, že jsem člověk, který se nevzdává, dodělám plaňkování ze smrku 2x6 a olaminuji, protože ten výtlak mě fakt zajímá. Už jen pro to to chci dokončit. a na vodorysce je délka 270mm a podle ruských plánú, podle kterých dělám, je max výška od čáry ponoru 33mm, měřeno u pátého žebra. Jsem asi úplně blbej, což nechci. Nerad jsem za vola mezi vámi
Ten záchranný člun se mi nelíbil, co jsem dával v prvním příspěvku. Tak jsem vyrobil z dýhy 0,6mm. Vodní pumpa mzjako vedení drát 0,7mm. Je mi líto tohle zahodit. Proto děkuji za všechny rady a tipy. Snížit váhu trupu na minimum. je to pro mě výzva. A zároveň poprosím někoho, kdo má větší plány než já. Moc rád zaplatím za plány na Sprey kyž budou ten metr. Nebo cokoli jiného ve velikosti, abych mohl loď přihlásit a být opravdu mezi vámi
Jo, plaňkovaný člun vypadá lépe než ten první. Dobrá práce.
Plány na Spray by mohl mít možná Pepa Mrákota. Zkusím mu napsat e-mail.
Plány na Spray by mohl mít možná Pepa Mrákota. Zkusím mu napsat e-mail.
Tak od Pepy Mrákoty mi na dotaz na plány zatím dorazila tato odpověď:
Po něčem se podívám. Ale myslím, že to mám jen v autocadu. Vycházel jsem z ruského plánku a plánku otištěném v Modeláři. To jsem dal dohromady a upravil podle Slokumovy knihy o jeho cestě kolem světa.
Dále Tě mám odkázat na článek:
https://www.minisail.cz/modely/praxe/id:2358/-jak-si-postavit-model-a-stat-se-minisailistou-
a dále pár článků kde Pepa popisuje samotnou stavbu:
https://www.minisail.cz/modely/praxe/id:2301/plankovany-trup
https://www.minisail.cz/modely/praxe/id:2306/paluba-z-dyhy-na-me-spray2
https://www.minisail.cz/modely/praxe/id:2410/kam-chodi-spat-koza-aneb-pod-palubou-2
Ale mám tušení, že to už máš možná nastudované.
Osobně si myslím, že plány které už máš, jsou dostatečné pro stavbu modelu. Stačí je vzít do nějakého kopy centra a nechat si plán zvětšit na zvolené měřítko. (Nebo jako já, dojít na nejbližší místo s pořádnou kopírkou - místní obecní úřad! Neber si ze mě příklad.)
Volba měřítka je jen na Tvém uvážení. Všeobecně čím větší loď, tím má lepší plavební vlastnosti. Nebo pokud se chceš hnát za výhodným handicapem, zkus použít kalkulátor tady na stránkách, a vyber si vhodné měřítko. Handicap (R log) je takové kouzelné číslo, kterým se vynásobí tvůj jízdní čas a zamíchá s pořadím.
Pokud budeš chtít jezdit soutěže s námi, Tvůj model musí splňovat určitá stavební pravidla. Chtěl jsem sem dát odkaz na pravidla ze stránek SMČR, ale kdoví proč mi to píše: stránka nebyla nalezena. Tak jsem zapátral v počítači a tady je výcuc toho nejdůležitějšího:
13 Pravidla pro třídu plachetnic F-NSS
13.1 Rozdělení do tříd podle typu oplachtění
NSS-A - bermudské (moderní trojúhelníkové) oplachtění, včetně flat top plachet a oplachtění s rozpěrnou gaflí, pouze předozadní plachty (bez příčných plachet)
NSS-B - gaflové a lugrové oplachtění, pouze předozadní plachty (bez příčných plachet)
NSS-C - lodě s ráhnovými plachtami a ostatní druhy oplachtění (např. latinské plachty)
NSS-D - vícetrupé lodě a lodě se zvláštními pohony
Počet stěžňů a způsob rozdělení celkové plochy plachet (např. slup, kutr, yawl, škuner atd.) nejsou ničím omezeny a pro zařazení do třídy jsou nepodstatné. Makety a polomakety lodí s rotujícími válci nebo pevnými plochami místo plachet startují ve třídě NSS-D.
Rozdělení do tříd se řídí výhradně dle výkonnosti oplachtění. Kritérium výkonnosti je dáno stoupavostí proti větru pro různý typ oplachtění. U lodí s kombinovaným oplachtěním se přiřazení řídí podle nejméně výkonné plachty (v kurzu ostře na vítr). Tak například škuner s gaflovou škunerovou a bermudskou hlavní plachtou spadá do třídy NSS-B, gaflový kutr s jedinou ráhnovou plachtou zase spadá do třídy NSS-C.
13.2 Stavební zkouška modelů
13.2.1 Všeobecná pravidla
Soutěžící je povinen předložit dokumentaci originálu, ze které jsou patrné hlavní rozměry předlohy (tj. celková délka a šířka trupu, délka na vodorysce, délka čelenu a popř. zadního výložníku, výška stěžně či stěžňů, ponor, velikost a tvar přídavné výsuvné ploutve a její umístění, plocha plachet a výtlak), žebrorysy a podélné řezy, plán paluby s rozmístěním detailů a nástaveb a plán takeláže včetně detailů. Za dokumentaci originálu nechť je považován i modelářský plánek, který však musí být doplněn podklady, ze kterých je možno usoudit na jeho serióznost (za takové podklady je možno považovat i dokumentaci příbuzné lodě ze stejného časového údobí a téže zeměpisné oblasti, příbuznost a lokalita musejí být prokázány). U modelů ze stavebnic se návod na sestavení za dokumentaci modelu nepovažuje.
Stavební zkouška modelů je prováděna zásadně v plně oplachtěném plavbyschopném stavu, přičemž nasazené plachty musejí odpovídat maximální možné ploše plachet pro daný model (plocha je uvedena v technickém průkazu modelu). V případě dalších sad plachet pro různé síly větru (bouřkové oplachtění) musí být tyto plachty předloženy při stavební zkoušce, do které budou též zahrnuty.
13.2.3 Přípustné odchylky od předlohy
(1) Zvětšení ponoru na max. 150 % u tříd A a B, resp. na max. 200 % u třídy C, resp. na 120 % u třídy D (100 % = ponor předlohy přepočtený podle zvoleného měřítka). U modelů lodí s přídavnou výsuvnou ploutví se za 100 % považuje ponor předlohy při zasunuté ploutvi. Ploutev samotná smí přesahovat ve vysunutém stavu maximální povolený ponor modelu pod podmínkou, že je dálkově ovládána a že její plocha, tvar a umístění přesně odpovídají originálu. U modelů lodí se spouštěcí ploutví (kde ploutev je jediným kýlem lodě) se tato ploutev považuje za pevný kýl a jako takový smí být i provedena. Omezení a předpisy pro přídavnou výsuvnou ploutev pro tyto lodě neplatí. Zvětšení ponoru je přípustné řešit jak přídavným kýlem, tak i plynulým protažením laterálu (změnou boční siluety trupu pod čárou ponoru). Minimální povolená tloušťka přídavného kýlu či protažené části laterálu je 0,05 maximální šířky lodního trupu. Minimální povolená tloušťka výsuvné ploutve je 1/3 minimální povolené tloušťky přídavného kýlu či protažené části laterálu.
(2) Přídavný vnější balast (tzv. bomba) je povolen.
(3) Libovolné zvětšení plochy kormidla při respektovánímax. ponoru.
(4) Kladkostroje otěží plachet mohou být vynechány. Otěže mohou být zavěšeny přímo na pni či otěžovém rohu plachty pomocí karabiny nebo kovového háčku.
(5) Stěhovka smí být upevněna napeň.
(6) Anténa přijímače smí být upevněna v takeláži.
(7) Vnitřní zařízení může být vynecháno.
(8) Nárazník z měkkého materiálu na špici čelenu nebo na předním vazu.
Nemístná poznámka na konec: Nárazník na čelenu jsem za deset let, co se motám kolem NSS, viděl asi tak na dvou modelech. Naopak je známo, že Pirát má okovaný čelen pro taranování soupeřů :-D
Po něčem se podívám. Ale myslím, že to mám jen v autocadu. Vycházel jsem z ruského plánku a plánku otištěném v Modeláři. To jsem dal dohromady a upravil podle Slokumovy knihy o jeho cestě kolem světa.
Dále Tě mám odkázat na článek:
https://www.minisail.cz/modely/praxe/id:2358/-jak-si-postavit-model-a-stat-se-minisailistou-
a dále pár článků kde Pepa popisuje samotnou stavbu:
https://www.minisail.cz/modely/praxe/id:2301/plankovany-trup
https://www.minisail.cz/modely/praxe/id:2306/paluba-z-dyhy-na-me-spray2
https://www.minisail.cz/modely/praxe/id:2410/kam-chodi-spat-koza-aneb-pod-palubou-2
Ale mám tušení, že to už máš možná nastudované.
Osobně si myslím, že plány které už máš, jsou dostatečné pro stavbu modelu. Stačí je vzít do nějakého kopy centra a nechat si plán zvětšit na zvolené měřítko. (Nebo jako já, dojít na nejbližší místo s pořádnou kopírkou - místní obecní úřad! Neber si ze mě příklad.)
Volba měřítka je jen na Tvém uvážení. Všeobecně čím větší loď, tím má lepší plavební vlastnosti. Nebo pokud se chceš hnát za výhodným handicapem, zkus použít kalkulátor tady na stránkách, a vyber si vhodné měřítko. Handicap (R log) je takové kouzelné číslo, kterým se vynásobí tvůj jízdní čas a zamíchá s pořadím.
Pokud budeš chtít jezdit soutěže s námi, Tvůj model musí splňovat určitá stavební pravidla. Chtěl jsem sem dát odkaz na pravidla ze stránek SMČR, ale kdoví proč mi to píše: stránka nebyla nalezena. Tak jsem zapátral v počítači a tady je výcuc toho nejdůležitějšího:
13 Pravidla pro třídu plachetnic F-NSS
13.1 Rozdělení do tříd podle typu oplachtění
NSS-A - bermudské (moderní trojúhelníkové) oplachtění, včetně flat top plachet a oplachtění s rozpěrnou gaflí, pouze předozadní plachty (bez příčných plachet)
NSS-B - gaflové a lugrové oplachtění, pouze předozadní plachty (bez příčných plachet)
NSS-C - lodě s ráhnovými plachtami a ostatní druhy oplachtění (např. latinské plachty)
NSS-D - vícetrupé lodě a lodě se zvláštními pohony
Počet stěžňů a způsob rozdělení celkové plochy plachet (např. slup, kutr, yawl, škuner atd.) nejsou ničím omezeny a pro zařazení do třídy jsou nepodstatné. Makety a polomakety lodí s rotujícími válci nebo pevnými plochami místo plachet startují ve třídě NSS-D.
Rozdělení do tříd se řídí výhradně dle výkonnosti oplachtění. Kritérium výkonnosti je dáno stoupavostí proti větru pro různý typ oplachtění. U lodí s kombinovaným oplachtěním se přiřazení řídí podle nejméně výkonné plachty (v kurzu ostře na vítr). Tak například škuner s gaflovou škunerovou a bermudskou hlavní plachtou spadá do třídy NSS-B, gaflový kutr s jedinou ráhnovou plachtou zase spadá do třídy NSS-C.
13.2 Stavební zkouška modelů
13.2.1 Všeobecná pravidla
Soutěžící je povinen předložit dokumentaci originálu, ze které jsou patrné hlavní rozměry předlohy (tj. celková délka a šířka trupu, délka na vodorysce, délka čelenu a popř. zadního výložníku, výška stěžně či stěžňů, ponor, velikost a tvar přídavné výsuvné ploutve a její umístění, plocha plachet a výtlak), žebrorysy a podélné řezy, plán paluby s rozmístěním detailů a nástaveb a plán takeláže včetně detailů. Za dokumentaci originálu nechť je považován i modelářský plánek, který však musí být doplněn podklady, ze kterých je možno usoudit na jeho serióznost (za takové podklady je možno považovat i dokumentaci příbuzné lodě ze stejného časového údobí a téže zeměpisné oblasti, příbuznost a lokalita musejí být prokázány). U modelů ze stavebnic se návod na sestavení za dokumentaci modelu nepovažuje.
Stavební zkouška modelů je prováděna zásadně v plně oplachtěném plavbyschopném stavu, přičemž nasazené plachty musejí odpovídat maximální možné ploše plachet pro daný model (plocha je uvedena v technickém průkazu modelu). V případě dalších sad plachet pro různé síly větru (bouřkové oplachtění) musí být tyto plachty předloženy při stavební zkoušce, do které budou též zahrnuty.
13.2.3 Přípustné odchylky od předlohy
(1) Zvětšení ponoru na max. 150 % u tříd A a B, resp. na max. 200 % u třídy C, resp. na 120 % u třídy D (100 % = ponor předlohy přepočtený podle zvoleného měřítka). U modelů lodí s přídavnou výsuvnou ploutví se za 100 % považuje ponor předlohy při zasunuté ploutvi. Ploutev samotná smí přesahovat ve vysunutém stavu maximální povolený ponor modelu pod podmínkou, že je dálkově ovládána a že její plocha, tvar a umístění přesně odpovídají originálu. U modelů lodí se spouštěcí ploutví (kde ploutev je jediným kýlem lodě) se tato ploutev považuje za pevný kýl a jako takový smí být i provedena. Omezení a předpisy pro přídavnou výsuvnou ploutev pro tyto lodě neplatí. Zvětšení ponoru je přípustné řešit jak přídavným kýlem, tak i plynulým protažením laterálu (změnou boční siluety trupu pod čárou ponoru). Minimální povolená tloušťka přídavného kýlu či protažené části laterálu je 0,05 maximální šířky lodního trupu. Minimální povolená tloušťka výsuvné ploutve je 1/3 minimální povolené tloušťky přídavného kýlu či protažené části laterálu.
(2) Přídavný vnější balast (tzv. bomba) je povolen.
(3) Libovolné zvětšení plochy kormidla při respektovánímax. ponoru.
(4) Kladkostroje otěží plachet mohou být vynechány. Otěže mohou být zavěšeny přímo na pni či otěžovém rohu plachty pomocí karabiny nebo kovového háčku.
(5) Stěhovka smí být upevněna napeň.
(6) Anténa přijímače smí být upevněna v takeláži.
(7) Vnitřní zařízení může být vynecháno.
(8) Nárazník z měkkého materiálu na špici čelenu nebo na předním vazu.
Nemístná poznámka na konec: Nárazník na čelenu jsem za deset let, co se motám kolem NSS, viděl asi tak na dvou modelech. Naopak je známo, že Pirát má okovaný čelen pro taranování soupeřů :-D
Ještě mě napadá, nějak jsem nezdůraznil že bude třeba upravit trup pod čarou ponoru. Zkusím sem hodit obrázek.
Ty dvě modré čáry představují ponor předlohy od vodorysky ke kýlu. To je 100%
Zelená čára Představuje maximální povolený ponor pro Tvou loď 150%
Červeně je navržený zvětšený kýl pod lodí.(Nemusí mít nutně tento tvar.)
Podobně oranžově je naznačeno zvětšené kormidlo.
Fialově je naznačen balast. Měl by být pod těžištěm výtlaku a jeho hmotnost závisí na Tebou zvoleném měřítku. Udává se většinou že by měl mít tak 60% výtlaku/hmotnosti celé lodi.
Ty dvě modré čáry představují ponor předlohy od vodorysky ke kýlu. To je 100%
Zelená čára Představuje maximální povolený ponor pro Tvou loď 150%
Červeně je navržený zvětšený kýl pod lodí.(Nemusí mít nutně tento tvar.)
Podobně oranžově je naznačeno zvětšené kormidlo.
Fialově je naznačen balast. Měl by být pod těžištěm výtlaku a jeho hmotnost závisí na Tebou zvoleném měřítku. Udává se většinou že by měl mít tak 60% výtlaku/hmotnosti celé lodi.
Ahoj. Díky za návrh úpravy. Toho bych se asi nedopídil. Rozhodně si to překreslím na výkres co mám. A pak si to nechám zvětšit.
Co se týče pravidel, musím si to v klidu pročíst, abych byl v obraze. A odkazy co jsi mi posílal už mám dobře přečtený🙂.
Co se týče pravidel, musím si to v klidu pročíst, abych byl v obraze. A odkazy co jsi mi posílal už mám dobře přečtený🙂.
Tak jsem brouzdal po internetu a hledal podobu Spray. A viděl jsem tři verze výkresů a sestavené modely každý jiný. Udělal jsem si v tom takovej guláš, že nemám nejmenší tušení čeho se mám držet. Ve předu dvě kosatky, nebo jednu? Propojit stěžeň s navijákem kotvy podle ruských, nebo zvlášť podle polských plánů? To zmatek v tom mám naprosto předpisovej. A spoustu barevných variant mi taky na jistotě nepřidalo
Tak jsem také zabrouzdal na internet a koukal na Spray.
Ohledně plánů: Myslím si, že co se historické věrnosti týče, nejspolehlivější by měli být nějaké americké (pokud jsou k dispozici). Ty polské či ruské plány tam podle mě záleží, jak jsou staré. Dřív tu nebyly prostě nějaké informace ze západu k sehnání a modeláři byli nuceni si kreslit vlastní stavební plány podle toho, co měli k dispozici. Třeba náčrtek z knihy, pár fotek nebo jen nějaký popis. Zbytek byl lidová tvořivost. Aspoň si to myslím. Současné polské modelářské plány mi však přijdou na dobré úrovni. Ale jestli se to týká i Spraye to nedovedu posoudit. Neviděl jsem je.
Čeho se držet? No, nejspíš bych zvolil jeden plán a toho se držel. Některé detaily můžeš dle potřeby převzít z jiného plánu. Nakonec jako hlavní vodítko bych použil historické fotografie.
Barevné varianty bych moc neřešil a držel se asi bílého nátěru. Aspoň podle historických fotek to tak vypadá. Případně pokud píše Slocum ve své knize něco jiného…
K modelům: Spousta modelářů nechává své modely v barvě dřeva. Nebo je občas natřou nerealisticky. Také se zdá, že Spray inspiroval celou řadu lidí ke stavbě replik této lodi. A ty mohou mít různé nátěry. Viděl jsem na netu i repliku natřenou na černo…
Všeobecně, každá loď má nějakou provozní historii, během níž se více či méně mění a upravuje. Co jsem tak našel na wikipedii Spray byl nejdříve vystrojen jako šalupa (sloop)a poté upraven na Yawl (přibil tam ten malý stěžeň na zádi). Také byl zkrácen stěžeň, čelen, prasklý vratipeň… Dovedu si představit, že když byl potřeba obnovit nátěr, tak koupil to, co bylo právě k dispozici v tom kterém přístavu…
Vzhled lodi se zkrátka mění v čase a budeš si asi muset zvolit nějaké časové období.
Jednu kosatku nebo dvě. Ono se to nevylučuje. Každá loď má sadu plachet a má napnuté jen ty které zrovna potřebuje. Spray měl podle mého názoru na čelenu výsuvnou čnělku a na ní mohl napnou další plachtu. A také když se měnilo oplachtění ze šalupy na yawl tak se jistě změnily i velikosti plachet.
Když tak po sobě čtu ten výplod, tak mám dojem, že Ti v tom dělám ještě větší guláš.
Pošli mi když tak svůj e-mail, pošlu Ti fotky Spraye, co jsem pořídil před pár lety u vody.
Ohledně plánů: Myslím si, že co se historické věrnosti týče, nejspolehlivější by měli být nějaké americké (pokud jsou k dispozici). Ty polské či ruské plány tam podle mě záleží, jak jsou staré. Dřív tu nebyly prostě nějaké informace ze západu k sehnání a modeláři byli nuceni si kreslit vlastní stavební plány podle toho, co měli k dispozici. Třeba náčrtek z knihy, pár fotek nebo jen nějaký popis. Zbytek byl lidová tvořivost. Aspoň si to myslím. Současné polské modelářské plány mi však přijdou na dobré úrovni. Ale jestli se to týká i Spraye to nedovedu posoudit. Neviděl jsem je.
Čeho se držet? No, nejspíš bych zvolil jeden plán a toho se držel. Některé detaily můžeš dle potřeby převzít z jiného plánu. Nakonec jako hlavní vodítko bych použil historické fotografie.
Barevné varianty bych moc neřešil a držel se asi bílého nátěru. Aspoň podle historických fotek to tak vypadá. Případně pokud píše Slocum ve své knize něco jiného…
K modelům: Spousta modelářů nechává své modely v barvě dřeva. Nebo je občas natřou nerealisticky. Také se zdá, že Spray inspiroval celou řadu lidí ke stavbě replik této lodi. A ty mohou mít různé nátěry. Viděl jsem na netu i repliku natřenou na černo…
Všeobecně, každá loď má nějakou provozní historii, během níž se více či méně mění a upravuje. Co jsem tak našel na wikipedii Spray byl nejdříve vystrojen jako šalupa (sloop)a poté upraven na Yawl (přibil tam ten malý stěžeň na zádi). Také byl zkrácen stěžeň, čelen, prasklý vratipeň… Dovedu si představit, že když byl potřeba obnovit nátěr, tak koupil to, co bylo právě k dispozici v tom kterém přístavu…
Vzhled lodi se zkrátka mění v čase a budeš si asi muset zvolit nějaké časové období.
Jednu kosatku nebo dvě. Ono se to nevylučuje. Každá loď má sadu plachet a má napnuté jen ty které zrovna potřebuje. Spray měl podle mého názoru na čelenu výsuvnou čnělku a na ní mohl napnou další plachtu. A také když se měnilo oplachtění ze šalupy na yawl tak se jistě změnily i velikosti plachet.
Když tak po sobě čtu ten výplod, tak mám dojem, že Ti v tom dělám ještě větší guláš.
Pošli mi když tak svůj e-mail, pošlu Ti fotky Spraye, co jsem pořídil před pár lety u vody.
Ještě jsem si uvědomil jednu zásadní věc ohledně mnou navržené úpravy podvodní části trupu. Tak jak jsem to prvně navrhl, by to asi nebylo dobré řešení. Loď by v takovém případě nechtěla moc zatáčet. Došlo mi to, když jsem si prohlížel fotky Spraye Michala Medvěděva. Michalovi bych tady věřil víc než mě. Je to zkušený jachtař, který stavěl i skutečné lodě. Na obrázku přikládám žlutou barvou navrženou opravu a také bokorys Michalovi lodě.
Nebo podle vzoru Pepy Mrákoty citlivě protáhnout kýl od přídě k zádi.
Každopádně si myslím, že jsem prvním návrhu udělal chybu, když jsem přední vaz natvrdo natáhl až po maximální povolený ponor. Prosím zkušené stavitele o nějaké názory.
Nebo podle vzoru Pepy Mrákoty citlivě protáhnout kýl od přídě k zádi.
Každopádně si myslím, že jsem prvním návrhu udělal chybu, když jsem přední vaz natvrdo natáhl až po maximální povolený ponor. Prosím zkušené stavitele o nějaké názory.
Díky za rady a tipy. Pátráním jsem zjistil pár důležitých čísel ohledně Spray. Prvním vzorečkem pro výpočet výtlaku malého Spraye mi vyšlo 243g. Když jsem zkusil druhý přibližný vzoreček, vyšlo mi 320g. Myslím že první výpočet mám přesnější, protože jsem zjistil skutečný výtlak 9t, skutečnou délku na vodorysce a vodorysce modelu mi vyšlo měřítko 1:37. Snad jsem počítal dobře. Nevím jak to překontrolovat.
Šurda doporučuje vycházet z fotky originálu: https://www.minisail.cz/ms_files/Z_lodenic/ZL_003_02B.jpg
Ahoj všichni. Po malé pauze znovu pokračuju. Zkoušel jsem polokladku ke stěžni podle výkresu. Je to první pokus, prosím neukamenovat. Je to drobný, ale půjde to😉. Ještě pár pokusů a nebude to špatný.
Asi ani nemám vhodný materiál. Dělal jsem to se smrkové lišty. Má někdo lepší nápad, z čeho tvořit? Ořech, buk, lípa, bříza? Já zatím nevím, proto se pořád tak blbě ptám
Tvá polokladka vypadá dobře. Proti jejímu vzhledu nic nemám. Kameny na kamenování si budu muset odložit na jindy. :-)
A teď k Tvému dotazu. Je to nelehká otázka a já mám na ní nejednoznačnou odpověď. Třeba mě někdo doplní či opraví.
Na skutečných lodích se pokud vím, používaly na výrobu kladek jilm a jasan. Takže spíše tvrdé dřevo. Jejich vzhled ovlivňovala povrchová úprava. A ta se mohla značně lišit. Jiná byla na pracovní lodi a jiná mohla být na luxusní jachtě. Tady tě budu muset odkázat na samostudium předlohy.
Spray bych považoval spíše za ten první případ. Nemyslím si, že by měl nějaké kladky obšité kůží…
Všeobecně si myslím, že kladky a polokladky na pevné lanový by mohly být natřené řídkým térem stejně jako pevné lanoví. Kladky na pohyblivé lanoví mohly být také ošetřeny řídkým térem, ale taky mohly být natřené barvou nebo nalakované či napuštěné v nějakém oleji…
Těžko říct. Spray jsem moc nestudoval. Důležité je, aby vzhled působil alespoň uvěřitelně a aby se ti líbil.
A teď jak to ztvárnit na modelu. Pokud budeš kladky natírat nějakou barvou a nebude vidět povrch dřeva, tak bych zůstal i u toho smrku. Pokud chceš dřevěný povrch, volil bych nějaké dřevo bez viditelných let s jemnou strukturou. Top materiál ohledně maketovosti by byl třeba zimostráz nebo hrušeň. Ale držme se při zemi. Na Tvůj malý Spray by podle mě postačilo jakékoli dřevo podle výše zmíněných požadavků, ke kterému se dostaneš, třeba i ta lípa či bříza. Pokud budeš chtít tmavší odstín, tak dřevo můžeš jednoduše přibarvit nějakým mořidlem. Prostě vyber nějaký pěkný kousek dřeva s požadovaným vzhledem.
Na větší model už bych volil spíš tvrdší dřevo, aby sneslo i nějaké to větší namáhání.
Hodně záleží, k jakému materiálu máš přístup a z toho bych vycházel. Jen pro příklad polokladky u své lodi jsem vyráběl z buku. V železářství jsem si koupil bukový práh, ten nařezal na lišty a z nich jsem vyřezal kolečka. Ostatní kladky mám lepené z ořechové dýhy tl. 2 mm, kterou jsem kdysi dostal darem…
Teď mě napadlo, zda by na malý Spray nebyl dobrý zdroj materiálu třeba špachtle od nanuků? Důležité je zvolit správnou příchuť… :-D
A teď k Tvému dotazu. Je to nelehká otázka a já mám na ní nejednoznačnou odpověď. Třeba mě někdo doplní či opraví.
Na skutečných lodích se pokud vím, používaly na výrobu kladek jilm a jasan. Takže spíše tvrdé dřevo. Jejich vzhled ovlivňovala povrchová úprava. A ta se mohla značně lišit. Jiná byla na pracovní lodi a jiná mohla být na luxusní jachtě. Tady tě budu muset odkázat na samostudium předlohy.
Spray bych považoval spíše za ten první případ. Nemyslím si, že by měl nějaké kladky obšité kůží…
Všeobecně si myslím, že kladky a polokladky na pevné lanový by mohly být natřené řídkým térem stejně jako pevné lanoví. Kladky na pohyblivé lanoví mohly být také ošetřeny řídkým térem, ale taky mohly být natřené barvou nebo nalakované či napuštěné v nějakém oleji…
Těžko říct. Spray jsem moc nestudoval. Důležité je, aby vzhled působil alespoň uvěřitelně a aby se ti líbil.
A teď jak to ztvárnit na modelu. Pokud budeš kladky natírat nějakou barvou a nebude vidět povrch dřeva, tak bych zůstal i u toho smrku. Pokud chceš dřevěný povrch, volil bych nějaké dřevo bez viditelných let s jemnou strukturou. Top materiál ohledně maketovosti by byl třeba zimostráz nebo hrušeň. Ale držme se při zemi. Na Tvůj malý Spray by podle mě postačilo jakékoli dřevo podle výše zmíněných požadavků, ke kterému se dostaneš, třeba i ta lípa či bříza. Pokud budeš chtít tmavší odstín, tak dřevo můžeš jednoduše přibarvit nějakým mořidlem. Prostě vyber nějaký pěkný kousek dřeva s požadovaným vzhledem.
Na větší model už bych volil spíš tvrdší dřevo, aby sneslo i nějaké to větší namáhání.
Hodně záleží, k jakému materiálu máš přístup a z toho bych vycházel. Jen pro příklad polokladky u své lodi jsem vyráběl z buku. V železářství jsem si koupil bukový práh, ten nařezal na lišty a z nich jsem vyřezal kolečka. Ostatní kladky mám lepené z ořechové dýhy tl. 2 mm, kterou jsem kdysi dostal darem…
Teď mě napadlo, zda by na malý Spray nebyl dobrý zdroj materiálu třeba špachtle od nanuků? Důležité je zvolit správnou příchuť… :-D
Díky za názory. Zeptám se stolařú o tři vesnice vedle na dýhu nebo dřevo na tvoření
Hruška mě nenapadla. Mám dobrou škálu dřeva na střenky. Vyrábím i nože, takže úplně komplet. Mám všelijaký dřeviny. Dokonce i eben, ale to už je na luxusní výrobky. Hrušku mám, ořech, eben, olši, jasan, břízu.
U stolařů se zeptám na jiný kousky. A zeptám se na překližku. Protože když si v Brně koupím 3mm překližku a než dojedu vlakem do Tišnova a vyšlapu pět kilometrů k nám na statek, tak se to pokroutí. Potom jsem samozřejmě náležitě naštvanej, že to můžu vyhodit. Z ohnuté překližky žebra ani kýl neudělám. Leda bych udělal ohnutou plachetnici😁😁😁😁. A to by se hodně lidí chytalo za hlavu
U stolařů se zeptám na jiný kousky. A zeptám se na překližku. Protože když si v Brně koupím 3mm překližku a než dojedu vlakem do Tišnova a vyšlapu pět kilometrů k nám na statek, tak se to pokroutí. Potom jsem samozřejmě náležitě naštvanej, že to můžu vyhodit. Z ohnuté překližky žebra ani kýl neudělám. Leda bych udělal ohnutou plachetnici😁😁😁😁. A to by se hodně lidí chytalo za hlavu
Ahoj. Dělal jsem nové polokladku na primitivním soustruhu. Opracoval jsem bukovou kulatinou na průměr a upichoval. Je to daleko lepší než z ruky ze smrkové lišty.
Jo, vypadá to pěkně. Když je mechanizace tak to jde hned lépe. Jen si nejsem jistý tím průběhem let dřeva. U skutečné kladky by měly být vlákna dřeva podélné ale soustružením kulatiny jsou vlákna napříč, pokud to dobře chápu. Ale u této velikosti to snad ničemu nebude vadit. Pokud jde o pevnost tak ten provaz po obvodu kladky by ji měl udržet vcelku i při zatížení...
Budu se těšit na pokračování.
Budu se těšit na pokračování.
Pri použitej mierke modelu by sa možno dali kladky vybrať aj tu:
https://www.hismodel.com/standartni-cnc-kladky-bukove-vyprodej
https://www.hismodel.com/standartni-cnc-kladky-bukove-vyprodej
Ahoj. Při dnešním počasí, kdy se po silnici hnala voda z lesa, že ani pes nechtěl ven, jsem trávil odpoledne v "loděničce". Trup dělám znovu komplet, takže půlku žeber jsem udělal a kormidlo. A to bylo něco na nervy😁😁😁. Trochu malý, ale zvládl jsem to.
Hezky pěkně. Jen tak dál.
Ahoj všem. Něco se u mě chystá 😉
To vypadá hodně slibně. Budu rád sledovat postup stavby. Jaké měřítko jsi nakonec zvolil?
Mám metr na vodorysce. Bude to podle mě dobrý projekt. Ale nejdřív dokončím malý Spray.
Příští loď bude velká ... já to o své příští lodi říkám už roky.
Tak držím palce!
Jirka
Tak držím palce!
Jirka
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
Článků: 323
Akcí: 17
Uživatelů: 118
Lodí v registru: 3
Akcí: 17
Uživatelů: 118
Lodí v registru: 3
29.11. Relax na Břehu 2024
28.11. Akce 2025
24.11. Pinczow 2024
24.11. 48. Fuehlinger See Regatta...
09.11. La Grace 14. 12. 2024 v...
28.11. Akce 2025
24.11. Pinczow 2024
24.11. 48. Fuehlinger See Regatta...
09.11. La Grace 14. 12. 2024 v...