Firecrest - rozhodnutie
Rovnako je to aj s našimi.
Tak obkreslujeme a porovnávame a hľadáme "pravdu". Vypadá to tak, že z rebier najskôr pokusne zlepíme nejakého "papierového draka" a pozrieme, ako to sedí dohromady.
Najhoršie vždy dopadá zrovnanie rebier, keď sú nakreslené okolo zvyslej osi - napravo jedna polovica a naľavo druhá polovica rebier. Ešte sa mi nestalo, aby tie stredné rebrá k sebe pasovali - vždy tam býva veľký skok.
Staval som už dve loďky podľa MRB a buhužiaľ vždy bolo na pláne čo riešiť - asi mám len smolu.
Ze své zkušenosti mohu potvrdit, že při překreslování žebrorysek z různých knih je opravdu nutno vše kontrolovat. Postup jsem popsal v článku Trup z laminátu , kde si s žebry mohu "hrát" po překreslení do vektorů a vše zkontrolovat.
O úroveň výše je program DelftShip - ten pomůže odhalit i problémy v neplynulosti křivek trupu, které my zjistíme až po přiložení kontrolní lišty na sestavenou kostru trupu. S programem pracoval Kutil při stavbě své Stormy Weather. Program má i free verzi, potřebuje ale grafickou kartu s OpenGL 3+ a tu nemám - tak jsem nezkoušel.
Překvapuje mě, že problém je i u "modelářského plánu"... Opravdu?
Jirka
Ahoj Peter (Kozák), nemáme to od seba ďaleko, tak verím, že sa toto leto na nejakej vode nablízku s loďkami stretneme - napr. Rudno.
No najbližšie budeme v Námestove, potom pôjdem na majstrovstvá sveta do Poľska, v auguste asi na Veľkom Dářku a v septembri na regate Istropolitana a na Těrlicku. Takže Rudno asi nestihnem :)
K tvojmu veľkému tohtoročnému plánu výjazdov ti držím palce - nech je nejaká pekná medajla.
@Jirko: Keby si nebol napisal tak ma ani nenapadne pozriet dole na kyl. Mas pravdu plan je uz upravena lod kde je kyl predlzeny aby sa zmestila zataz. Vyzera ze aj kormidlo je upravene. Ak by sme teda chceli bombu extra pod trup tak by sme museli rebra upravit do povodneho tvaru a to by bolo podla mna narocne (kedze nemame ani povodny plan lode). Najlepsie je asi postupovat podla planu a zataz dat do kylu. Mam pravdu?
Ohladom ovladania plachiet navijakmi, tu nemame ziadne skusenosti a chcelo by to urcite dopredu vediet co bude kde a ako sa budu plachty ovladat a nie az ked bude trup postaveny a potom bastlit vnutri nejake pripravky na uchytenie navijakov. Preto ta otazka kde by bolo najlepsie umiestnit na palubu ovladanie plachiet a ake dlhe lana bude treba. Myslim si ale, ze tieto otazky budeme musiet zodpovedat sami. Rozmyslam nad postavenim mensieho modelu paluby s plachtami z napr. papiera kde by sa dalo vsetko nanecisto odskusat. Podla toho by sa navrhli navijaky na model 1:10.
Cele to vyzera ako teoreticka priprava na zimu ked uz bude viac casu bastlit, haha :)
U své Stormy Weather jsem si takový mechanický model vyrobil na prkně, kde jsem si na známá místa dal stěžně (10cm špalíky) na ně šroubem chytil ráhna (pásky překližky) a na předpokládaná místa prostupu otěží palubou dal překližku (palubu na 5 cm špalících) s několika otvory na průchod provázku - otěže. Stormy měla jedno pákové servo na tři plachty a tak jsem ladil místa uchycení konců otěží na dvojzvratné páce vzhledem k místům jejich upevnění na ráhna. Docela mi to pomohlo. Ta páka byla zase pásek překližky s otvory, umístěný pod "palubou" přímo na základovém prkénku.
U Colina jsem model udělal také a dokázal si tak nemožnost přetahování kosatky pákovým servem ;o))
Pokud ale ovládání budeš řešit nekonečnými smyčkami, možná to není až tak nutné... Nicméně nějaké "myšlenky" ti mohou přijít ;o)
tam ti môžem ukázať navijáky v praxi + iné veci ohľadne modelu plachetnice
Peter
V linku je plán na podobnú loď od toho istého konštruktéra Dixona Kempa, ktorá má tvary podobnejšie Chazarainovmu plánu.
https://www.histoiremaritimebretagnenord.fr/activit%C3%A9s-maritimes/yacht/
Stretol som sa s tým, že rôzne publikované "plániky" bývajú občas dosť ďaleko od skutočnosti. Viď nedávno popisovaná detektívna story s plánmi Grimmershörn na Monaku.
Pravidlo, že když se sejdou dva minisailisté, tak mají tři názory opravdu platí ;o)
Vlastně skoro vše bylo již nějak zodpovězeno… Zkusím to nějak shrnout a doplnit z mého pohledu. Na prvním místě je fakt, že plán je modelářský a tedy je vše upraveno a promyšleno tak, aby model postavený podle plánu „fungoval“. Asi by bylo vhodné zapátrat po originálu – jen tak pro zajímavost a lepší dokumentaci. Doklad je i přiložený bokorys originálu - trup JE upraven. Peťova zkušenost se SeaBirdem od stejného modeláře - konstruktéra potvrzuje kvalitu plánu - návrhu a věřil bych tomu.
Znásilňování (úpravy) trupů pod čárou ponoru se dnes jeví jako překonané, byť podložené matematickými výpočty. Je to velké téma, jehož zodpovězení by stálo mnoho úsilí. Tedy pokud by se postavily dva stejné modely s upraveným / neupraveným trupem, jezdil by s nimi jeden člověk za stejných podmínek, se stejnou zkušeností … tak by se zřejmě dalo pro daný trup říci, jestli úpravy pomohly či ne.
Pro mne je odstrašujícím příkladem škuner Brilliant (Jarda mi snad promine – tato úprava byla myslím navržena a spočítána jiným modelářem). Trup mimo vodu vypadá „nepěkně“, loď je zbytečně o pár kilo těžší a myslím, že maketový + bomba by byl lepší. Sáhnu i do vlastních řad – možná i můj Colin Archer bez úpravy laterálu by byl ve slabých větrech lepší. Na druhou stranu, pokud jsou podmínky na horní hranici povolených 4Bf tak oba výše zmíněné modely situaci zvládají a já a Jarda si jízdu užíváme ;o) No, ale pak je závod přerušen, takže není proč ladit model na tento extrém.
1. S akými výchylkami plachtiet treba počítať? (kvôli navijákom)
Omezení výchylky hlavní plachty udělají zadní vanty – modelářský plán na to pamatuje
2. S akou výchylkou kormidla treba počítať?
Pokud ho zvětšíš na 150% tak s menší – možná ale bude stačit navržené. Zvětšoval bych až po odzkoušení modelu.
3. Aký mechanizmus použiť na ovládanie plachiet? (počet nutných navijákov, serv)
4. Kde na palube vyviesť lanká (otěže) pre ovládanie jednotlivých plachiet?
K tomu se dostaneme…
5. Kde umiestniť záťaž? Predĺžiť trup? Dať bombu?
Snad zodpovězeno – možná příprava na bombu – viz Peter?
6. Ako utesniť manipulačný otvor v palube?
Límec …
7. Kde umiestniť AKU a s akou kapacitou?
Do podélného a příčného středu modelu a také co nejníž. Zařídit aby do modelu neteklo ;o)
8. Kde umiestniť RC prijímač? (2,4 GHz).
Dobře přístupný, nahoře a dbát na správné umístění antén podle doporučení výrobce (ne pod hladinu)
Jirka
Môj názor je, keď už niečo pridávať pod trup, tak postaviť "maketový trup" a mať možnosť prídavný kýl odmontovať. Ale samozrejme netrvám na tom, že je to pre plavebné vlastnosti to najlepšie možné riešenie. Aj tak sa, Oto, budeš musieť nakoniec rozhodnúť sám. :-)
Ale ak navrhovať úpravu tvaru trupu, bez " výpočtu" by som si to asi netrúfol. Minimálne treba stanoviť ťažiská plachtenia a laterálu pre pôvodný aj upravený trup. Literatúru k tomu máme k dispozícii.
Prodloužit kýl či dát bombu:
Nejdřív bych potřeboval vědět v jakém měřítku je namalovaný plán a zda byl namalovaný jako plovoucí model. Pokud by byl plán navržený pro plovoucí model a byl třeba v měřítku 1:20 tak bych trup neupravoval. V tvém provedení 1: 10 by byl dokonce stabilnější než původní navržený model.
Ale obávám se že asi není navržený jako plovoucí a jde pouze o tvar skutečné lodi. V takovém případě se bude muset trup nějak upravit. Zda prodloužit kýl či dát bombu záleží na tobě. Každé řešení má své pro a proti. Pokud použiješ bombu zachová se tím maketový tvar trupu. Také lze různě laborovat s hmotností bomby či jejím podélným posunováním. Prodloužený kýl je zase oproti bombě tužší, pevnější ale změní se tím tvar podvodní části trupu.
Každopádně každou změnou tvaru trupu se mění celkové plavební vlastnosti lodi. Obvykle se posune i těžiště laterálu (to platí i u bomby). Vzájemná poloha těžiště plachet a těžiště laterálu je důležitá pro směrovou stabilitu modelu.
Volba záleží na Tobě. Já osobně bych u této lodi asi prodloužil kýl. Má na to takový dobrý tvar.
6. Zdá se, že veškeré nástavby z paluby vystupují natolik, že bude možné palubní otvor vybavit vyšším rantlem. Ten se pod nimi schová a nebude hyzdit.
7. Ke dnu, ale ně úplně, aby neležel v případné vodě.
8. Pod některou z nástaveb.
Mne sa dostal do rúk plán plachetnice Firecrest z časopisu MRB. Plán sa mi zdal veľmi dobre spracovaný a našli sa aj nejaké obrázky a .. jeden stožiar, síce dve kosatky .. to sa mi zdá veľmi podobné našim RG-čkam = tak sme sa rozhodli, že postavíme dve rovnaké lode - Firecrest.
Píšem ti na minisail, lebo tu chodíme po všetky dobré rady a nápady. Ale čo loď (a staviteľ) - to iný prístup (a iná stavba). Potrebovali by sme so stavbou poradiť, aby sme správne začali a správne postupovali. Čím viac názorov, tým lepšie - aspoň si všetko vyjasníme.
..
Meno lode/rok: Firecrest / 1929
Moreplavec: Alain Gerbault
Dĺžka: 11,88 m
Šírka: 2,54 m
Dĺžka na vodoryske: 9,44 m
..
Model chceme stavať v mierke 1:10. Dĺžka na vodoryske bude 944 mm, čo sa nám zdá tak akurát na peknú loďku.
..
Otázky, na ktoré by sme chceli nájsť odpoveď pred začatím stavby:
1. S akými výchylkami plachtiet treba počítať? (kvôli navijákom)
2. S akou výchylkou kormidla treba počítať?
3. Aký mechanizmus použiť na ovládanie plachiet? (počet nutných navijákov, serv)
4. Kde na palube vyviesť lanká (otěže) pre ovládanie jednotlivých plachiet?
5. Kde umiestniť záťaž? Predĺžiť trup? Dať bombu?
6. Ako utesniť manipulačný otvor v palube?
7. Kde umiestniť AKU a s akou kapacitou?
8. Kde umiestniť RC prijímač? (2,4 GHz).
..
S priateľským pozdravom
Oto Blaschke, Trenčín
Akcí: 17
Uživatelů: 118
Lodí v registru: 3
05.11. Opustil nás
03.11. Jak zamykají jiní ...
16.10. Těrlická plachta 2024
07.10. Footy & minisail