Zimní spánek?
Přátelé od plachet,
zdá se mi to, nebo je letošní zimní spánek mimořádně tvrdý? Nikdo nic nepíše a nebýt Rosti Dyby na Facebooku, dokonce by se zdálo, že ani nikdo nic nestaví.
Pokud to nemáte daleko do Prahy, přijďte v sobotu 3. února od 18 hodin do restaurace Smíchovské Vidličky a nože:
https://www.mo-na-ko.cz/clanky/zimni-posezeni-s-monakem-2024-zavita-na-smichov
zdá se mi to, nebo je letošní zimní spánek mimořádně tvrdý? Nikdo nic nepíše a nebýt Rosti Dyby na Facebooku, dokonce by se zdálo, že ani nikdo nic nestaví.
Pokud to nemáte daleko do Prahy, přijďte v sobotu 3. února od 18 hodin do restaurace Smíchovské Vidličky a nože:
https://www.mo-na-ko.cz/clanky/zimni-posezeni-s-monakem-2024-zavita-na-smichov
Opravdu to tu letos nějak spí. Samotného by mě zajímalo, co je u ostatních nového a na jaké nové modely se můžeme těšit.
Za sebe mohu říci, že nic nepíšu, protože zatím nemám moc o čem. Od podzimu se doma dělo spousta věcí, kvůli kterým jsem musel dát modelářství na chvíli stranou. Ani na Těrlicko jsem nakonec nejel, i když jsem to měl v plánu.
Až teď po Vánocích se to trochu zklidnilo. V lednu jsem poklízel v dílně a dal do chodu nový soustruh. Teprve minulý týden jsem si sedl ke stolu a začal dostavbu rozdělané footynky… Škuner Pickle zatím čeká, až vymyslím strojovnu… A Dorian Gray by si před novou sezonou zasloužil nový lak…
Do Prahy se nechystám. Ale možná se příští měsíc vyskytnu v Turnově na výstavě Céček, coby divák.
Mimochodem, zajímalo by mě, kdo všechno plánujete jet na mistrovství do Maďarska? Stále ještě nejsem pevně rozhodnutý a popravdě se mi tam chce čím dál míň.
Za sebe mohu říci, že nic nepíšu, protože zatím nemám moc o čem. Od podzimu se doma dělo spousta věcí, kvůli kterým jsem musel dát modelářství na chvíli stranou. Ani na Těrlicko jsem nakonec nejel, i když jsem to měl v plánu.
Až teď po Vánocích se to trochu zklidnilo. V lednu jsem poklízel v dílně a dal do chodu nový soustruh. Teprve minulý týden jsem si sedl ke stolu a začal dostavbu rozdělané footynky… Škuner Pickle zatím čeká, až vymyslím strojovnu… A Dorian Gray by si před novou sezonou zasloužil nový lak…
Do Prahy se nechystám. Ale možná se příští měsíc vyskytnu v Turnově na výstavě Céček, coby divák.
Mimochodem, zajímalo by mě, kdo všechno plánujete jet na mistrovství do Maďarska? Stále ještě nejsem pevně rozhodnutý a popravdě se mi tam chce čím dál míň.
Pokud je mi známo, kolem termínu Turnova by měl mít jeden ze stěžejních lidí od NSS krásné kulatiny, takže se tam asi také ukážu, abych mu potřásl pravicí.
Do Maďarska se zatím chystám. Přiznám se, že jsem napříč internetem touto dobou čekal větší projevený zájem. U nás je naprosté ticho, v Polsku se ozvali 3 lidi...
Do Maďarska se zatím chystám. Přiznám se, že jsem napříč internetem touto dobou čekal větší projevený zájem. U nás je naprosté ticho, v Polsku se ozvali 3 lidi...
Hola námořníci. Je pravdou, že kvůli velké spoustě práce moje loděnice spala. Ale našel jsem si kousek času na odlehčený malý Sprey, kvůli plavby schopnosti. Až s tím trochu pohnu, hodím sem nějaký fotky. Zatím se mějte krásně. Matěj
Jsem zvědav.
Zdarec,
no u mě skončil jeden Mistrál, jako adept na celkovou renovaci. A tak jsem s ní započal.
Kdy budu hotov ? Netuším :-)
Čau Pavel
no u mě skončil jeden Mistrál, jako adept na celkovou renovaci. A tak jsem s ní započal.
Kdy budu hotov ? Netuším :-)
Čau Pavel
Tak zatím na sucho žebra, než ještě vyřežu všechny otvory a pak budu pokračovat
Pěkný začátek stavby. Také bych se mohl pochlubit nějakou fotkou rozestavěné footyny. Je podobně velká jako Tvůj Spray.
Footynu taky stavím, ale zatím spí v procesu kvůli rozmístění vnitřností😁. Jsem zvědav, jak budu řešit vnitřnosti na Spray. Koukají tu na mě výkresy na velký Spray, 1m na vodorysce. To se bude dělat líp.
Už nevím u koho jsem to tady viděl, ale někdo dělal trup na dvě podélné půlky kvůli ušetření překližky. Pohrávám si s touto myšlenkou na velký Spray
Pěkná footyna 🙂🙂👍
Tak malé pokračování z mojí loděnice v kovárně na Spray
Ještě mě čeká litý boj se zádí a dírka na osu kormidla. To bude trochu porod. Tak snad to dopadne😁.
Dopadne to dobře. Jsi šikovný. Zajímalo by mě, jaký plánuješ další postup po slepení kostry? Budeš plaňkovat nebo zvolíš jinou technologii stavby?
Momentálně dělám výřezy na bortovou lištu, samozřejmě velice opatrně, protože pár žeber jsem musel dělat znovu. Po hotové kostře bych chtěl plaňkovat, ale ještě nevím,podle toho, co mi řekne digitální váha. Mám překližku 0,8 mm. Možná zvolím tenší. Trup i žebra pak chci natřít nitrolakem.
Tak tvar se objevil.
Pane jo, Ty jedeš. Musím se také snažit.
Ještě nevím jakou udělám osu kormidla a z čeho. Pevnost x váha. A hlavně, jak tam pak všechno nacpu dovnitř. Co kdybych udělal nejdřív vnitřnosti a potom plaňkování? Není to blbost?
Vidím tam dvě záludnosti:
1. Bude těžké vnitřek ošetřit proti vodě epoxidem/lakem apod.
2. Problém nastane, pokud bude později potřeba něco vyměnit. (Ale proč bys to opravoval, když mezitím postavíš velkého, že?)
1. Bude těžké vnitřek ošetřit proti vodě epoxidem/lakem apod.
2. Problém nastane, pokud bude později potřeba něco vyměnit. (Ale proč bys to opravoval, když mezitím postavíš velkého, že?)
Napadlo mě, co použít na osu kormidla a pouzdro hřídele třeba takouvou tu teleskopickou anténu z z nějakého starého rozbitého rádia? Pevnostně by mohla vyhovět a je to duté, lehké.
Udělat vnitřek dopředu není špatný nápad. Já u svého škuneru Pickle oplaňkoval trup ale palubu mám stále otevřenou, dokud nevymyslím a nevyrobím strojovnu. Takže do trupu je dobrý přístup. Nakonec položím palubu a nechám jen montážní otvory na baterie , výměnu serva apod.
Udělat vnitřek dopředu není špatný nápad. Já u svého škuneru Pickle oplaňkoval trup ale palubu mám stále otevřenou, dokud nevymyslím a nevyrobím strojovnu. Takže do trupu je dobrý přístup. Nakonec položím palubu a nechám jen montážní otvory na baterie , výměnu serva apod.
Jelikož jsem zámečník, restaurátor kovů, umělecký kovář a nožíř, a tak trochu modelář😁, našel jsem v útrobách dílny nerezovou trubičku 4mm, do které mi pasuje nerezový drát 2mm. A na tu délku co potřebuji, to neváží skoro nic. Napadlo mě ještě, jestli jsem správně pochopil výtlak lodi. Když mi po výpočtu vyšlo 243 gramů, je to, pokud jsem pochopil, celková váha lodě i s balastem. A další věc. Pokud udělám díry pod kajuty, místo pro serva a další vnitřnosti, jak se dostanu mezi? Mám v hlavě nápad. Zítra vyrobím kousek, a uvidíme, co mi na to řeknete.
No, tak hřídel kormidla je vyřešená. Nerez bude lepší než, co jsem navrhoval já.
Výtlak se rovná celkové hmotnosti lodě. Takže jak píšeš, včetně balastu, serv, baterie apod. Prostě celá loď se vším všudy. Myslím že to chápeš správně.
Tu poslední část jsem nějak nepochopil. Kam se potřebuješ dostat. Mezi co?
Každopádně se budu těšit na Tvůj další postup.
Výtlak se rovná celkové hmotnosti lodě. Takže jak píšeš, včetně balastu, serv, baterie apod. Prostě celá loď se vším všudy. Myslím že to chápeš správně.
Tu poslední část jsem nějak nepochopil. Kam se potřebuješ dostat. Mezi co?
Každopádně se budu těšit na Tvůj další postup.
Pokud budu dělat, nevím jak to nazvat, ale vodítka na lanka a uložení baterie a průchodové trubičky na palubu. Dostat se do prostoru mezi kajuty. Ale to už řeší můj nápad.
Byl u mě v dílně kamarád a nabídl mi, že kladky na malý Spray, který jsou fakt mrňavý, by mi vytiskl na 3D tiskárně. Není to proti nějakým pravidlům?
Tak, pokud je mi známo, proti pravidlům to vyloženě není. Pokud ano tak mě někdo opravte.
Matně si pamatuju, že v pravidlech se psalo něco jako že při statickém hodnocení by měl závodník upozornit rozhodčí že třeba: tuto součást (kladky, řetízek, záchranný kruh,... jsem nevyrobil já ale třeba někdo jiný nebo jsem ji koupil jako hotový polotovar v modelářském obchodě. No a rozhodčí k tomu přihlédne a tuto součástku nehodnotí.
Matně si pamatuju, že v pravidlech se psalo něco jako že při statickém hodnocení by měl závodník upozornit rozhodčí že třeba: tuto součást (kladky, řetízek, záchranný kruh,... jsem nevyrobil já ale třeba někdo jiný nebo jsem ji koupil jako hotový polotovar v modelářském obchodě. No a rozhodčí k tomu přihlédne a tuto součástku nehodnotí.
Tak už se to zase kousek pohnulo. Zvolil jsem postup vnitřnosti až po trupu
Je to radost vidět, jak Ti loď roste pod rukama. Plaňkuješ balzou?
Jo. Plaňkuju balzou. Nařezal jsem si plaňky 5x1 mm. Kvůli váze, abych věděl, kolik si budu moct dovolit váhu vybavení
Takový skromný dotaz. Kolik procent výtlaku spotřebuje balast? Je to daný, nebo to můžu udělat na 50%?
Těžko říct takhle od stolu. U plachetnic NSS se většinou udává poměr balastu kolem 60% výtlaku a čím je ten poměr větší, tím je loď stabilnější. Můj Dorian má ten poměr jen 55% a také pluje. Je teda pravda že po renovaci jsem posunul balast ještě o 2 cm níž, než je v plánu a stabilita se o dost zlepšila...
Loni tu někdo psal že ten poměr může bít i menší, snad až 30% když je balast na delším kýlu. Je to hraní si s těžišti a délkou pák.
Inspiraci můžeš nabrat u nějaké Footyny. Z fyzikálního hlediska je to velice podobná loď. Bohužel si myslím že u takto malého modelu se bez přídavného kýlu asi neobejdeš...
Loni tu někdo psal že ten poměr může bít i menší, snad až 30% když je balast na delším kýlu. Je to hraní si s těžišti a délkou pák.
Inspiraci můžeš nabrat u nějaké Footyny. Z fyzikálního hlediska je to velice podobná loď. Bohužel si myslím že u takto malého modelu se bez přídavného kýlu asi neobejdeš...
Podle prodloužení kýlu na malý Spray, co jsi mi po konzultaci s ostatními posílal ty, pokud si matně vzpomínám, tak to rozhodně zkusím. Sranda je, že moje, zatím spící, footyna, má balast 250g, což je o sedm gramů víc, než bude kompletní Spray🤣. A to je skoro stejně velký. Jen vyšší. Trošku nechápu co myslíš tou délkou pák. To jsem jaksi nepobral🤔
Zkusím sem dát jeden obrázek z knihy Borka Dvořáka který to snad trochu vysvětlí, protože už teď vím že můj popis bude pavědecký.
Na obrázku je plachetnice v náklonu. Nahoře vítr působí v těžišti plachet určitou silou. Dole je těžiště balastu které působí protisilou a loď drží vzpřímenou. Představ si to jako houpačku pro dvě děti kde jedna strana houpačky (rameno páky) je kratší a tak je třeba ji vyvážit větší hmotností (strana s balastem). Nebo můžeš udělat rameno páky delší (balast hlouběji) a k vyvážení ti bude stačit menší hmotnost.
Na obrázku je plachetnice v náklonu. Nahoře vítr působí v těžišti plachet určitou silou. Dole je těžiště balastu které působí protisilou a loď drží vzpřímenou. Představ si to jako houpačku pro dvě děti kde jedna strana houpačky (rameno páky) je kratší a tak je třeba ji vyvážit větší hmotností (strana s balastem). Nebo můžeš udělat rameno páky delší (balast hlouběji) a k vyvážení ti bude stačit menší hmotnost.
Mimochodem tady je odkaz na knihu Borka Dvořáka.
https://www.minisail-ev.de/them-07es.htm
Obrázek je z kapitoly 19.
https://www.minisail-ev.de/them-07es.htm
Obrázek je z kapitoly 19.
Zase jsem o něco chytřejší. Díky. U mě v loděnici se to začalo podobat lodi.
Jde Ti to pěkně od ruky. Nedá mi to a musím se zeptat, zda plaňky nějak dopředu ohýbáš či namáčíš?. Kdysi jsem zkusil něco oplaňkovat balzou a moc mi to nešlo. Balza se mi při větším ohybu ráda lámala...
Neohýbám a nenamáčím. Máš pravdu, že při větším ohybu se to rádo láme. Ale vzhledem k tomu, že je to balza 1mm, tak mi to v místě ohybu stačilo "napařit dýcháním" když to řeknu po svým. U prudšího ohybu to mám holt dělený, konkrétně na zádi jsem to tak musel vyřešit. A další fotka z procesu
Páni, trup už máš v podstatě hotový! Musím se taky probrat ze zimního spánku a zítra zkusit něco vyrobit.
Chybí mi ještě z druhé strany poslední čtyři plaňky a trup mám za sebou
A je to
Krása. Také jsem se dneska hecnul a dodělal jsem u své footyny střechu nástavby.
Tak to vypadá, že se to hejbe. Zimní spánek u konce?
Tak nějak. Jen aby pak nepřišla jarní únava :-)
Teď budu dělat drobnosti k lodi. Kajuty, sudy, pumpu, člun, kormidlo a nějaký polokladky už mám hotový. Tak bych se asi pustil do stojanu kormidla a zkusil vyrobit další kladky. Než vymyslím strojovnu. S tím si vůbec nevím rady, natož to udělat tak, aby to fungovalo. To mě trápí ze všeho nejvíc.
Něco vymyslíme. Nejdřív si ale musíme ujasnit co vše se bude ovládat. Kormidlo je jasné.
Takže zbývají plachty. Jakou verzi oplachtění plánuješ? Jednostěžňovou nebo dvoustěžňovou s tím malým bezanem na zádi?
Takže zbývají plachty. Jakou verzi oplachtění plánuješ? Jednostěžňovou nebo dvoustěžňovou s tím malým bezanem na zádi?
To právě rozmýšlím. Nechám si to projít hlavou. Dodělal jsem stojan na kormidlo i s nábojem. Ten možná udělám znovu. Byla to docela drbačka. Ale točí se🙂🙂🙂
Tak otočné kormidelní kolo v téhle velikosti je fakt frajeřinka.
K Tvé strojovně. Dělal jsem si takový malý průzkum, jak jsou ovládané různé menší modely plachetnic. Footyny, Micro magic, apod. Nepřekvapivě servem s dlouhou pákou. Hodím Ti sem pár obrázků abys chytil inspiraci, ale je toho plný internet. Stačí pohledat…
K Tvé strojovně. Dělal jsem si takový malý průzkum, jak jsou ovládané různé menší modely plachetnic. Footyny, Micro magic, apod. Nepřekvapivě servem s dlouhou pákou. Hodím Ti sem pár obrázků abys chytil inspiraci, ale je toho plný internet. Stačí pohledat…
Co se týče serv, při velikosti modelu jsem značně omezen váhou. Počítal jsem balast a kdyby měl 60%, zbývalo by mi na trup a všechno 97,2g a když jsem to počítal na 55%, tak mi vychází 109,3g, což taky není kdo ví kolik, ale 12g rozdíl se mi zdá takový, že se s tím dá při troše šikovnosti spáchat docela dost, při velikosti lodě.
Kromě serv počítej i s hmotností baterií (a přijímače).
Všechny těžké věci by měli být uloženy co nejníž, co nejblíž těžišti lodě. Přijímač zase co nejvýše.
Už máš něco z toho koupeného, nebo budeš teprve vybírat?
Všechny těžké věci by měli být uloženy co nejníž, co nejblíž těžišti lodě. Přijímač zase co nejvýše.
Už máš něco z toho koupeného, nebo budeš teprve vybírat?
Počítám s tím. Baterii mám, malou a lehkou. Přijímač mám taky. Serva budu teprve vybírat. Napadlo mě udělat stěžeň a ráhna z tenkých kevlarových trubiček a odýhovat, kvůli váze. To by nemuselo být od věci. Když to řeknu pavědecky, tak čím míň to bude vážit, tím líp.
Kdyby se dělaly ty nabíjecí "lentilky", ty placatý malý potvory, tak bych byl váhově úplně vysmátej. Ještě nemám baterku do digitální váhy, tak nevím váhu trupu. Od toho se pak bude odvíjet zbytek. Ale z předchozího vážení drobností vím, že malá kajuta, pumpa, sudy, velká kajuta váží 16 gramů
Člun vážil 2 gramy. Ale nelíbil se mi, tak jsem ho hodil do výhně. Původní kýl, žebra a část planěk měli 80 gramů, což bylo nemyslitelný, aby to fungovalo
A musím zvážit i tu kozu
Ta je odlitá z olova.
Kladky jsem se rozhodl udělat po svém že dřeva. Když ruční práce, tak pořádně
Můžu si sám spočítat těžiště plachty, konkrétně na své lodi,? Když protnu protilehlé rohy plachty?
Pokud je to dobře, tak podle obrázku, co jsi sem dával, Milane, mi to vychází na osu balastu přesně pod stávající kýl, podle prodloužení kýlu po konzultaci z dřívějška. A to by mi podle těch pák, co jsi psal, mělo stačit k rovnováze. Začínám to pojímat vědecky
Tak jsem uvažoval nad ovládáním plachet. Napadla mě možná úplná blbost, ale mohl bych ovládat bezanovou plachtu zároveň s kormidlem? Nebo je to naprosto zcestný?
Raději ne. Efekt jako u originálu to mít stejně nebude.
Hrome, to je příspěvků. Tak popořadě.
Stěžně a ráhna z tenkých kevlarových trubiček, polepené nějakou folií s dekorem dřeva. I to je cesta jak by šla snížit hmotnost. Osobně nemám s podobným materiálem žádnou zkušenost. Je však otázka zda by výsledek stál za to. Mám na mysli poměr pracnosti a velikosti snížená hmotnost. Myslím, že stěžně a ráhna ze dřeva v Tvém měřítku budou jako špejle a budou celkem lehké. Navíc myslím že by se i dobře obráběli. Nevím, nechám na Tvém uvážení.
Olověnou kozu bych uklidil z paluby někam pod kýl :-) A když už jsme u zvířátek, pěkný pavouk. Tvoje práce?
Ještě by mě zajímala hmotnost tvého nového trupu? O kolik je to lepší oproti předchozímu?
Rozhodnutí pro dřevěné kladky chválím.
Stěžně a ráhna z tenkých kevlarových trubiček, polepené nějakou folií s dekorem dřeva. I to je cesta jak by šla snížit hmotnost. Osobně nemám s podobným materiálem žádnou zkušenost. Je však otázka zda by výsledek stál za to. Mám na mysli poměr pracnosti a velikosti snížená hmotnost. Myslím, že stěžně a ráhna ze dřeva v Tvém měřítku budou jako špejle a budou celkem lehké. Navíc myslím že by se i dobře obráběli. Nevím, nechám na Tvém uvážení.
Olověnou kozu bych uklidil z paluby někam pod kýl :-) A když už jsme u zvířátek, pěkný pavouk. Tvoje práce?
Ještě by mě zajímala hmotnost tvého nového trupu? O kolik je to lepší oproti předchozímu?
Rozhodnutí pro dřevěné kladky chválím.
S tou kozou to byla jen taková bláznivinka😁. Jo, pavouček je moje práce. Hmotnost stávajícího trupu stále nevím. Do civilizace od nás ze samoty se dostanu až zítra, protože mě čeká kontrola v nemocnici (před rokem jsem skoro umřel, tak jsem stále pod dohledem), tak koupím baterku do digitální váhy, abych zvážil trup, baterku a příjímač. Předchozí trup skončil v kamnech, měl jen pár planěk a překližkovou kostru. Jen kostra měla 55 gramů, což mě bylo jasný, že tudy cesta nepovede. Dneska se k lodi ani nedostanu. Kovu nože na jarní výstavu nožů v Brně
Těžiště plachet si můžeš spočítat. Ale je to trošku složitější než jak jsi to namaloval. Nejdřív musíš najít těžiště každé plachty (na přídi lze použít pro zjednodušení takzvaný náhradní trojúhelník. A pak ještě musíš porovnat těžiště jednotlivých plachet vzájemně a vyjde ti těžiště celého oplachtění. Protože geometrie mě baví tak jsem si Ti to zkusil namalovat. Obě varianty.
Je zajímavé, že těžiště vyšlo v podstatě stejné u obou variant. Varianta s bezanem má trošku větší plochu oplachtění. Možná Tě zarazí, že těžiště plachet může být před těžištěm balastu. Ničemu to nevadí, je to tak i u skutečných lodí. Balast má být pod těžištěm výtlaku.
Jinak z plánu oplachtění je pro příčnou stabilitu (aby se loď nepřevrátila na bok) důležitá podle mě jen výška těžiště plachet nad metacentrem lodě (pro zjednodušení tím metacentrem bude vodoryska i když to není úplně přesné – metacentrum se mění s náklonem lodi). Ta výška těžiště nad vodoryskou je vlastně jedno z těch ramen houpačky o kterém jsme se bavili výše. A vodoryska představuje čep kde se ta houpačka otáčí. Na tobě je najít správnou délku toho druhého ramena (kýlu) se správnou hmotností.
Jinak z plánu oplachtění je pro příčnou stabilitu (aby se loď nepřevrátila na bok) důležitá podle mě jen výška těžiště plachet nad metacentrem lodě (pro zjednodušení tím metacentrem bude vodoryska i když to není úplně přesné – metacentrum se mění s náklonem lodi). Ta výška těžiště nad vodoryskou je vlastně jedno z těch ramen houpačky o kterém jsme se bavili výše. A vodoryska představuje čep kde se ta houpačka otáčí. Na tobě je najít správnou délku toho druhého ramena (kýlu) se správnou hmotností.
Ovládání plachet bych si dovolil navrhnout nějak takto.
Super. Moc děkuji za další cenné informace. A obzvláště návrh strojovny. Stokrát díky🙂🙂🙂
Klobouk dolů před každým kdo umí něco pěkného vytvořit rukama.
Také bydlím na vsi takže vím jaké to je. Ale zase dojíždím denně do města za prací...
Každopádně Ti přeji pevné zdraví.
Také bydlím na vsi takže vím jaké to je. Ale zase dojíždím denně do města za prací...
Každopádně Ti přeji pevné zdraví.
A ještě pro Jirku Kreislera. Nějak mi nešlo vložit pod článek fotka modelů z Dářka. Tak to přihodím sem.
K lodi se většinou dostávám po večerech, nebo když není v dílně moc práce. Trup vznikl za pár dní, protože jsem si potřeboval odpočinout od kování nožů a kovaných růží, otvíráků a podobných věcí. Samozřejmě dokážu dělat víc věcí naráz. Chvíli kování, chvíli loď. A vzhledem k tomu, že máme statek, tak dopoledne nám sežere práce u zvířat. Už 29 let na statku doma. A rybník, takže můžu pak otestovat loď😉
Jsem se přece jen dohnal k pár polokladkám. A to prosím nemám soustruh. Jen starou vrtačku s potenciometrem a pilníky.
Jen ve mně hlodá červíček pochybností, že jsem ten výtlak počítal špatně. Podle jiného postupu výpočtu mi vyšlo 320, 76 gramů. Tak jsem z toho zas blbej🤔
Polokladky máš docela pěkné. Také jsem je na poslední lodi dělal ve vrtačce a pilníkem. Když jich nejsou stovky kusů, tak co celkem jde.
K výpočtu výtlaku.
Ten první výpočet je určitě špatně. Nejde vzít výtlak a jenom jej vydělit měřítkem. Je třeba použít třetí mocninu.
Jednoduše: Představ si délku 1m a chceš ji zmenšit 10krát (Měřítko 1:10)
Takže 100cm : 10 = 10 cm. To platí pro délku.
Teď si představ plochu 1m² ( 100 x 100 = 10 000 cm²) A zase ji zmenšíš 1:10.
Takže 10 000 : 10² = 100 cm² (neboli 1 dm²)
A nakonec si představ 1m³. Krychli o straně 100 cm (100 x 100x 100 = 1 000 000 cm³) A opět zmenšení 1:10.
Takže 1 000 000 : 10³ = 1000 cm³ (což odpovídá objemu jednomu litru)
Takže v Tvém případě.
9000 : 37³ = 0,177679505 kg = cca 177gramů
Což mi přijde dost málo.
Ale nepanikař. Myslím si, že máš špatně i zadání. Ten údaj 9tun výtlaku jsi vzal z jakého zdroje? Já jej našel na wikipedii. Problém je v tom, že hlavně u starších lodí jejich udávaná tonáž nijak nesouvisí s reálným výtlakem trupu. Šlo spíš o nějakou administrativní jednotku, která udávala nosnost lodi, či prostornost trupu pro náklad nebo tak nějak. A způsob toho výpočtu se také v průběhu doby měnil…
Zkusil jsem pohledat na netu a narazil jsem na údaj že originál měl výtlak 16,1 tun. Ten mi vychází jako reálnější když jej porovnám s již postavenými modely pánů Medvěděva a Mrákoty.
Medvěděv M1:10 – 16kg (16 x 10³ = 16 000 kg) 16 000 : 37³ = cca 316 gramů
Mrákota M1:11 – 11,5kg (11,5 x 11³ = 15 306,5kg) 15 306,5 : 37³ = cca 302 gramů
Tvůj druhý výpočet pokud to dobře chápu je:
Délka trupu x šířka trupu x hloubka trupu (od vodorysky dolů) x nějaký koeficient zohledňující zaoblení trupu (protože jinak by ti vyšel objem hranolu).
A ten Ti vyšel pozoruhodně podobně cca 320 gramů.
Lze tedy předpokládat, že Tvůj trup v měřítku 1:37 my měl mít výtlak kolem 300g. Ale úplná jistota bude až se to zkusí v reálu.
K výpočtu výtlaku.
Ten první výpočet je určitě špatně. Nejde vzít výtlak a jenom jej vydělit měřítkem. Je třeba použít třetí mocninu.
Jednoduše: Představ si délku 1m a chceš ji zmenšit 10krát (Měřítko 1:10)
Takže 100cm : 10 = 10 cm. To platí pro délku.
Teď si představ plochu 1m² ( 100 x 100 = 10 000 cm²) A zase ji zmenšíš 1:10.
Takže 10 000 : 10² = 100 cm² (neboli 1 dm²)
A nakonec si představ 1m³. Krychli o straně 100 cm (100 x 100x 100 = 1 000 000 cm³) A opět zmenšení 1:10.
Takže 1 000 000 : 10³ = 1000 cm³ (což odpovídá objemu jednomu litru)
Takže v Tvém případě.
9000 : 37³ = 0,177679505 kg = cca 177gramů
Což mi přijde dost málo.
Ale nepanikař. Myslím si, že máš špatně i zadání. Ten údaj 9tun výtlaku jsi vzal z jakého zdroje? Já jej našel na wikipedii. Problém je v tom, že hlavně u starších lodí jejich udávaná tonáž nijak nesouvisí s reálným výtlakem trupu. Šlo spíš o nějakou administrativní jednotku, která udávala nosnost lodi, či prostornost trupu pro náklad nebo tak nějak. A způsob toho výpočtu se také v průběhu doby měnil…
Zkusil jsem pohledat na netu a narazil jsem na údaj že originál měl výtlak 16,1 tun. Ten mi vychází jako reálnější když jej porovnám s již postavenými modely pánů Medvěděva a Mrákoty.
Medvěděv M1:10 – 16kg (16 x 10³ = 16 000 kg) 16 000 : 37³ = cca 316 gramů
Mrákota M1:11 – 11,5kg (11,5 x 11³ = 15 306,5kg) 15 306,5 : 37³ = cca 302 gramů
Tvůj druhý výpočet pokud to dobře chápu je:
Délka trupu x šířka trupu x hloubka trupu (od vodorysky dolů) x nějaký koeficient zohledňující zaoblení trupu (protože jinak by ti vyšel objem hranolu).
A ten Ti vyšel pozoruhodně podobně cca 320 gramů.
Lze tedy předpokládat, že Tvůj trup v měřítku 1:37 my měl mít výtlak kolem 300g. Ale úplná jistota bude až se to zkusí v reálu.
Tak jsem právě zvážil trup a baterku. Trup bez paluby má 23 gramů a baterka 22 gramů. Obě kajuty dohromady 12 gramů a kormidelní kolo se stojanem a kormidlo pod vodou 2 gramy. Takže jsem zatím na 59 gramech
Plus teda 4 gramy sudy a pumpa.
To zní zatím dobře.
Tak jedno malé pokračování. Udělal jsem rámy pod kajuty a do budoucí strojovny.
Máš to pěkné. A děkuji za nahlédnutí do Tvé kovárny. Loď na kovadlině se nevidí často…
Vstupy do podpalubí jsem čekal spíš po dořešení strojovny. Nebudou Ti překážet při instalaci serv? Nebo ještě nejsou napevno?
Mimochodem, včera jsem byl v Turnově na výstavě Céček.(Neplovoucí, stolní modely lodí.) Mezi mnoha nádhernými maketami lodí tu byl k vidění i papírový model Spray v měřítku 1:50. Dám Ti sem fotku pro inspiraci.
Vstupy do podpalubí jsem čekal spíš po dořešení strojovny. Nebudou Ti překážet při instalaci serv? Nebo ještě nejsou napevno?
Mimochodem, včera jsem byl v Turnově na výstavě Céček.(Neplovoucí, stolní modely lodí.) Mezi mnoha nádhernými maketami lodí tu byl k vidění i papírový model Spray v měřítku 1:50. Dám Ti sem fotku pro inspiraci.
Dnes jsem zkoušel trochu počítat příčnou stabilitu Spay v Tvém měřítku. Jako základ jsem vzal svou footynu, která by měla mít Výtlak 470g, plochu plachet cca 7dm , vzdálenost těžiště plachet od vodorysky 24,5 cm a balast vážící 180g asi 22 cm pod vodoryskou. Vyšlo mi, že při náklonu lodi 30° působí na plachty síla větru cca 1,54kg/m²…
Zkusil jsem to aplikovat na Tvůj model Spray. V měřítku 1:37 má výtlak cca 300g, plochu plachet cca 7,7dm s těžištěm plachet asi 15,5cm nad vodoryskou…
Došel jsem k tomu, že aby se vyvážil tlak větru na plachty, bude třeba umístit balast této hmotnosti takto hluboko:
175g balast (58% výtlaku) 15,5cm pod vodorysku, nebo
150gbalast (50% výtlaku) 18 cm hluboko
135g (45%) 20cm
120g (40%) 22,6 cm
Samotným výpočtem si nejsem příliš jistý. Vypočtené hodnoty jsou orientační, ale přijdou mi reálné. Je to myslím dobrý základ, od čeho se odpíchnout…
Ale při pohledu na Tvůj téměř hotový trup mě napadá myšlenka, jak tam připevnit takto dlouhý přídavný kýl tak, aby to bylo pevné a nehrozilo nějaké poškození trupu. Přeci jenom to bude relativně dlouhá páka. Kýl máš zhotoven také z balzy, že?
Hele když si vezmeš do ruky 150g kladívko (snad se v kovárně takto malé kladívko najde) a chytneš jej za konec násady mezi dva prsty a zkusíš s ním zahoupat, tak ten tlak mezi prsty který cítíš, s tím se musí trup lodi umět vypořádat. Obávám se, že bude potřeba ještě nějaký výrazný konstrukční zásah do celé kostry lodě…
Poslyš, budeš laminovat? Jakou plánuješ povrchovou ochranu/úpravu dřeva?
Zkusil jsem to aplikovat na Tvůj model Spray. V měřítku 1:37 má výtlak cca 300g, plochu plachet cca 7,7dm s těžištěm plachet asi 15,5cm nad vodoryskou…
Došel jsem k tomu, že aby se vyvážil tlak větru na plachty, bude třeba umístit balast této hmotnosti takto hluboko:
175g balast (58% výtlaku) 15,5cm pod vodorysku, nebo
150gbalast (50% výtlaku) 18 cm hluboko
135g (45%) 20cm
120g (40%) 22,6 cm
Samotným výpočtem si nejsem příliš jistý. Vypočtené hodnoty jsou orientační, ale přijdou mi reálné. Je to myslím dobrý základ, od čeho se odpíchnout…
Ale při pohledu na Tvůj téměř hotový trup mě napadá myšlenka, jak tam připevnit takto dlouhý přídavný kýl tak, aby to bylo pevné a nehrozilo nějaké poškození trupu. Přeci jenom to bude relativně dlouhá páka. Kýl máš zhotoven také z balzy, že?
Hele když si vezmeš do ruky 150g kladívko (snad se v kovárně takto malé kladívko najde) a chytneš jej za konec násady mezi dva prsty a zkusíš s ním zahoupat, tak ten tlak mezi prsty který cítíš, s tím se musí trup lodi umět vypořádat. Obávám se, že bude potřeba ještě nějaký výrazný konstrukční zásah do celé kostry lodě…
Poslyš, budeš laminovat? Jakou plánuješ povrchovou ochranu/úpravu dřeva?
Díky za inspiraci s fotkama. Co se týče rámů do strojovny, už jsou na pevno. Ovšem napadlo mě udělat ještě poklop mezi kajutama k lepšímu přístupu do strojovny. Rozhodně bych chtěl trup laminovat, ale s tím nemám vůbec zkušenosti. Tak si to asi zkusím na nějakým kousku, abych to neudělal špatně. Napadlo mě ještě prodloužení kýlu s ploutví s balastem tak, že bych do kýlu vlepil závit M3 a k tomu přidělat právě tu prodlouženou ploutev. Asi to bude vypadat blbě, ale jinak se s tím asi nevypořádám. A palubu chci dělat z překližky 0,4 mm a na to plaňky z dýhy. Ale to ještě nevím.
Tak poklop mezi kajutami je dobrý nápad. Je otázkou, jestli by pak už nebylo lepší spojit tyto tři vstupy v jeden velký vstup a sundávat tak celou sestavu – přední kajuta + kus paluby + zadní kajuta jako jeden celek…
Nevím, zda je dobrý nápad dávat do balzového kýlu závit na připevnění ploutve s balastem. Podle mě by se to mohlo z měkké balzy vylomit. Nebo jsem jen nepochopil Tvé konstrukční řešení. Zkusím sem dát obrázek jak, si asi představuji upevnění toho přídavného kýlu do trupu tak, aby se zatížení přeneslo i na žebra a trup. Určitě to není jediné možné řešení. Ber to jako nápad…
Nevím, zda je dobrý nápad dávat do balzového kýlu závit na připevnění ploutve s balastem. Podle mě by se to mohlo z měkké balzy vylomit. Nebo jsem jen nepochopil Tvé konstrukční řešení. Zkusím sem dát obrázek jak, si asi představuji upevnění toho přídavného kýlu do trupu tak, aby se zatížení přeneslo i na žebra a trup. Určitě to není jediné možné řešení. Ber to jako nápad…
Laminování se není třeba příliš bát. Když to zvládl takový lemp jako já, tak to jistě zvládneš taky. Ale zkusit si to nanečisto je dobrá zkušenost…
Paluba, tak jak ji popisuješ za mě v pořádku. Jen nezapomeň překližku před přilepením zespodu natřít třeba epoxidovou pryskyřicí jako impregnaci proti vodě. Po přilepení na palubníky už se tam zespod štětcem nedostaneš…
Paluba, tak jak ji popisuješ za mě v pořádku. Jen nezapomeň překližku před přilepením zespodu natřít třeba epoxidovou pryskyřicí jako impregnaci proti vodě. Po přilepení na palubníky už se tam zespod štětcem nedostaneš…
Díky za další návrh na úpravu. Jen mě trochu zmátla jedná docela podstatná věc. Posílal jsi mi obrázek s pákama. Teď mi těžiště podle tvého výpočtu sedí 165mm k vodorysce a podle právě toho obrázku osa balastu vychází na polovinu délky od vodotrysky k těžišti. A teď to má být delší? Trochu v tom mám vesnické guláš🤔. Každopádně si cením každé rady. Ale tady se mi ty informace trošku tlučou.
Co se týče poklopů na palubu, myslel jsem to téměř stejně a s tím kýlem taky, kromě těch výstuh dole v žebrech.
A poslední, asi důležitá otázka, mám na palubě dělat to prohnutí od osy lodě do stran, jak je u většiny modelů co tu vidím? A o kolik to zvednout? To je další věc, která mi vrtá hlavou.
Co se týče poklopů na palubu, myslel jsem to téměř stejně a s tím kýlem taky, kromě těch výstuh dole v žebrech.
A poslední, asi důležitá otázka, mám na palubě dělat to prohnutí od osy lodě do stran, jak je u většiny modelů co tu vidím? A o kolik to zvednout? To je další věc, která mi vrtá hlavou.
U tak malého modelu půjde o nízké jednotky mm, udělal bych to vodorovně a nekomplikoval si život.
Vesnické guláš zní dobře. Jednu porci i pro mě prosím. S chlebem a cibulí…
A teď vážně. Já jsem zase trochu zmatený z Tvého popisu problému. Prý jsem Ti posílal obrázek s pákami. Je tohle ten obrázek, který máš na mysli?
Pokud je to on, tak ten je pouze ilustrační, aby si snáze pochopil, jaké páky jsem měl na mysli.
(Přesnější než páka by byl asi nějaký odborný termín, něco jako ramena síly, moment síly, nebo tak nějak. Nevím jistě. Ve fyzice nejsem moc kovanej…)
A teď vážně. Já jsem zase trochu zmatený z Tvého popisu problému. Prý jsem Ti posílal obrázek s pákami. Je tohle ten obrázek, který máš na mysli?
Pokud je to on, tak ten je pouze ilustrační, aby si snáze pochopil, jaké páky jsem měl na mysli.
(Přesnější než páka by byl asi nějaký odborný termín, něco jako ramena síly, moment síly, nebo tak nějak. Nevím jistě. Ve fyzice nejsem moc kovanej…)
Ten obrázek je jen ilustrační a nejsou na něm žádné rozměry. Takže jej nemůžeš vzít, a napasovat na svůj model. Každá loď je jiná a vyžaduje vlastní individuální výpočet. Navíc, i ta samá loď se nějak chová v měřítku 1:1 jinak v měřítku 1:10 a jinak v měřítku třeba 1:50
Pokusím se Ti tady nastínit, jak já chápu fungování modelu plachetnice:
Takže, představ si skutečnou plachetnici Spray. Má měřítko 1:1, plochu plachet cca 105m² a výtlak 16,1 tun. Plocha plachet a výtlak trupu jsou v nějakém ideálním poměru, který umožňuje lodi plachtit. (Vyvažovat tlak větru na plachty kombinací hmotnosti trupu a vztlaku trupu který je daný tvarem trupu...).
Teď tu loď zmenším třeba 10 krát. Takže, co se stane. Všechny délky se zmenší 10X ale plocha plachet už se zmenší 100x a výtlak 1000x Ten ideální poměr výtlaku trupu a plochy plachet je najednou 10x menší a model v tomto měřítku 10x labilnější.
V měřítku 1:20 jsou rozměry zmenšeny 20x plochy 400x a výtlak 8000x !
No a v měřítku 1:37 se rozměry zmenší 37x, plocha 1369x a výtlak 50 653x !
Takže, čím je model menší, tím více ztrácí na objemu výtlaku oproti ploše plachet, a o to horší má model schopnost vzdorovat větru. (Nazvěme to plavbyschopností?)
Jak tento chybějící objem na modelu kompenzovat? Nejjednodušším řešením je umístit větší množství závaží, než měla skutečná předloha, níže než by odpovídalo předloze. Tlak větru na plochu plachet není už tolik vyvažován vztlakem trupu jako spíš hmotností balastu pod trupem. A čím je model menší, tím je potřeba delší rameno páky s balastem, aby vyrovnávala tlak větru.
Pamatuješ, jak jsem Ti na začátku radil postavit model kolem metru délky? Ty stavíš docela extrémně malý model.
Zkusím Ti sem dát obrázek konkrétně pro Tvůj model, jak jsem jej tak nějak spočítal/odhadl. Myslím, že takto by měl být plavbyschopný.
Pokusím se Ti tady nastínit, jak já chápu fungování modelu plachetnice:
Takže, představ si skutečnou plachetnici Spray. Má měřítko 1:1, plochu plachet cca 105m² a výtlak 16,1 tun. Plocha plachet a výtlak trupu jsou v nějakém ideálním poměru, který umožňuje lodi plachtit. (Vyvažovat tlak větru na plachty kombinací hmotnosti trupu a vztlaku trupu který je daný tvarem trupu...).
Teď tu loď zmenším třeba 10 krát. Takže, co se stane. Všechny délky se zmenší 10X ale plocha plachet už se zmenší 100x a výtlak 1000x Ten ideální poměr výtlaku trupu a plochy plachet je najednou 10x menší a model v tomto měřítku 10x labilnější.
V měřítku 1:20 jsou rozměry zmenšeny 20x plochy 400x a výtlak 8000x !
No a v měřítku 1:37 se rozměry zmenší 37x, plocha 1369x a výtlak 50 653x !
Takže, čím je model menší, tím více ztrácí na objemu výtlaku oproti ploše plachet, a o to horší má model schopnost vzdorovat větru. (Nazvěme to plavbyschopností?)
Jak tento chybějící objem na modelu kompenzovat? Nejjednodušším řešením je umístit větší množství závaží, než měla skutečná předloha, níže než by odpovídalo předloze. Tlak větru na plochu plachet není už tolik vyvažován vztlakem trupu jako spíš hmotností balastu pod trupem. A čím je model menší, tím je potřeba delší rameno páky s balastem, aby vyrovnávala tlak větru.
Pamatuješ, jak jsem Ti na začátku radil postavit model kolem metru délky? Ty stavíš docela extrémně malý model.
Zkusím Ti sem dát obrázek konkrétně pro Tvůj model, jak jsem jej tak nějak spočítal/odhadl. Myslím, že takto by měl být plavbyschopný.
Do toho obrázku jsem zakreslil prohnutí paluby. Je to to co máš na mysli? Můžeš to vytvořit. Prohnutou palubu měli všechny lodě kvůli odtoku vody z paluby. Ale jak psal Ladous u takto malého modelu je to skoro zbytečné. Zajedno si toho málokdo všimne že to tam není, a za druhé pokud budeš chtít podkládat palubu překližkou v jednom kuse tak si dost usnadníš práci pokuď budeš ohýbat překližku jen v jednom směru (podélném - prohnutí mezi přídí a zádí). Ta potvora překližkovitá se nechce moc ohýbat ve více rovinách. Né že by to vůbec nešlo ale mám strach, že spíš by povolili ty balzové palubníky...
Díky tvým vědeckým radám to postupně začínám chápat, tady konkrétně můj Malý Spray. Myslím že bych to bez těchto informací těžko postavil. Nenapadlo by mě, že se to změní tak strašně moc v tomto měřítku. No jsem zase o chlup chytřejší 😉. Dneska jsem vymýšlel to propojení mezi kajutama. Ale teď už jen nohy ke kovadlině, napěchovat dýmku a pivko k tomu. Mám hlavu jak pátrací balón🙂
Říkal jsi větší. Naprosto souhlasím. Ale prosím pochop můj malý Spray. Je to taková moje srdcovka. Protože 99% lidí řeklo, že to nepoplave. Já chci dokázat, že každá loď může plavat. Kdybych měl Doriana třeba, i kdyby měl půl metru, tak bych se ho snažil postavit. Mimochodem, Doriana se mi moc líbí.
Větší takhle?
A jen tak mimochodem.... Je povoleno vzít na vodu loď vlastní konstrukce? Protože informace od vás všech beru velice vážně. A nejednou jsem byl na plachetnici na moři za kormidlem. I na Atlantiku. A byla to moc krásná zkušenost. Od té doby se ty lodě se mnou táhnou. Ale ať moje fantazie trupu je jasná, podle veškerých informací to není nic pro běžný smrtelníky
V pohodě. Chápu Tvé zaujetí pro malý Spray a respektuji to. Společným úsilím zkusíme naučit Tvůj model plout :-)
Děkuji za pochvalu Doriana. Tuhle loď navrhl Borek Dvořák. Popsal jej jako závodní speciál maskovaný jako babka s nůší. Můžu potvrdit, že při správné síle větru umí být dost rychlá, ale přijde mi trochu přeplachtěná a vrtošivá. Potřebuje neustále hlídat kormidlo. Pro začátečníka bych ji úplně nedoporučil. Ze začátku jsem měl co dělat ji uřídit, ale nakonec jsme se nějak sžily…
Menší bych jí radši nedělal.
Spray větší takhle? No velikost vypadá dobře. Takhle velká loď se na vodě určitě neztratí. Ale ještě bych si na tvém místě zkusil spočítat, jak by vycházel v této velikosti výtlak. Je rozdíl zvedat z vody model co má 10kg a model vážící 25kg…
Ohledně lodi vlastní konstrukce by podle mě neměl být problém. Se svým malým Sprayem se sice nebudeš moci účastnit seriálových soutěží, protože nebude splňovat povolený ponor (v Tvém případě max. 150% oproti předloze), ale myslím, že klidně můžeš zkusit navštívit nějaký nesoutěžní sraz třeba na Velkém Dářku nebo v Břehách u Přelouče (rybník Buňkov). Nepamatuji si jediný případ, že by jsme někoho nepustily na vodu, i když přijel s lodí bez jakýchkoli podkladů, nebo ta loď nespadala do kategorie NSS, nebo byla třeba ze zakoupené stavebnice. Pokud to má plachty, přijeď…
Jen mám trochu obavy z velikosti malého Spraye. Na vrcholovou bóji bych se s ním docela bál plout, navíc mezi mnohem většími plachetnicemi. Ale někde podél břehu si můžeme zajezdit...
Musím dostavět aspoň tu footynu…
Také jsem si jednou zkusil kormidlo jedné velké plachetnice. La Grace se jmenovala. Krásný zážitek….
Děkuji za pochvalu Doriana. Tuhle loď navrhl Borek Dvořák. Popsal jej jako závodní speciál maskovaný jako babka s nůší. Můžu potvrdit, že při správné síle větru umí být dost rychlá, ale přijde mi trochu přeplachtěná a vrtošivá. Potřebuje neustále hlídat kormidlo. Pro začátečníka bych ji úplně nedoporučil. Ze začátku jsem měl co dělat ji uřídit, ale nakonec jsme se nějak sžily…
Menší bych jí radši nedělal.
Spray větší takhle? No velikost vypadá dobře. Takhle velká loď se na vodě určitě neztratí. Ale ještě bych si na tvém místě zkusil spočítat, jak by vycházel v této velikosti výtlak. Je rozdíl zvedat z vody model co má 10kg a model vážící 25kg…
Ohledně lodi vlastní konstrukce by podle mě neměl být problém. Se svým malým Sprayem se sice nebudeš moci účastnit seriálových soutěží, protože nebude splňovat povolený ponor (v Tvém případě max. 150% oproti předloze), ale myslím, že klidně můžeš zkusit navštívit nějaký nesoutěžní sraz třeba na Velkém Dářku nebo v Břehách u Přelouče (rybník Buňkov). Nepamatuji si jediný případ, že by jsme někoho nepustily na vodu, i když přijel s lodí bez jakýchkoli podkladů, nebo ta loď nespadala do kategorie NSS, nebo byla třeba ze zakoupené stavebnice. Pokud to má plachty, přijeď…
Jen mám trochu obavy z velikosti malého Spraye. Na vrcholovou bóji bych se s ním docela bál plout, navíc mezi mnohem většími plachetnicemi. Ale někde podél břehu si můžeme zajezdit...
Musím dostavět aspoň tu footynu…
Také jsem si jednou zkusil kormidlo jedné velké plachetnice. La Grace se jmenovala. Krásný zážitek….
NSS = stavba lodních maket plachetnic a jejich soutěže. Ty plachetnice se staví podle plánu. Pokud plán není, může ho podle jiných podkladů člověk vyrobit sám. Pokud ani ty podklady nejsou, lze vyjít z podobných lodí. Ostatně tak nějak vznikl i plán na Doriana Graye. Když dojde na lámání chleba, stačí plány zapomenout doma. Pak může v NSS vyplout skoro vše, co má nějakou plachtu.
Tak Velký Spray má metr na vodorysce. Schválně jsem si to nechal tak zvětšit. Aspoň pak ty detaily se budou líp dělat. Už jsem udělal díru mezi kajutama. Teď spekulace, jestli ještě udělat labyrint s těsněním a kouskem paluby a svislé vzpěry. A jestli to s kajutama propojit komplet, nebo utěsnit zvlášť.
Tak podle mě by bylo hezké mít snímatelné obě kajuty i s palubou mezi nimi v jednom celistvém kuse. Ale moc mě nenapadá jak to dobře utěsnit...
Takže bych šel asi cestou kajuty a paluby zvlášť. Kajutám by mohl stačit prostý vyšší límec. Ale můžeš pro jistotu udělat i ten labyrint.
Taky jsem dostal radu, že stačí nástavbu omáznout vazelínou a voda nemá šanci. Je to funkční, ale z tohoto řešení jsem nebyl nadšený, protože jsem se párkrát dost zlemtal a nesmíš tu nástavbu bezmyšlenkovitě položit do prachu na zemi, je hned obalená…
Jak utěsnit palubu, aby to těsnilo a dobře vypadalo na pohled, musím také vyřešit u svého škuneru. Zatím Ti pošlu pár fotek, co jsem ušpiónil v posledních letech u vody, jak to mají řešené ostatní modeláři. Nakonec lze palubu vždy pro jistotu přelepit průhlednou lepicí páskou…
Takže bych šel asi cestou kajuty a paluby zvlášť. Kajutám by mohl stačit prostý vyšší límec. Ale můžeš pro jistotu udělat i ten labyrint.
Taky jsem dostal radu, že stačí nástavbu omáznout vazelínou a voda nemá šanci. Je to funkční, ale z tohoto řešení jsem nebyl nadšený, protože jsem se párkrát dost zlemtal a nesmíš tu nástavbu bezmyšlenkovitě položit do prachu na zemi, je hned obalená…
Jak utěsnit palubu, aby to těsnilo a dobře vypadalo na pohled, musím také vyřešit u svého škuneru. Zatím Ti pošlu pár fotek, co jsem ušpiónil v posledních letech u vody, jak to mají řešené ostatní modeláři. Nakonec lze palubu vždy pro jistotu přelepit průhlednou lepicí páskou…
Super. Když vidím ty strojovny, tak u malého Spraye si budu muset hrát na gynekologa🤣. Ale tvůj návrh strojovny se mi zdá dost dobrý na plachty na jedno servo. Ty očka s kladkama na palubě tam asi budu muset mít taky, co jsem tak pochopil i z fotek Spray Pepy a Michala. Vývoj Spray díky těmto radám mě hodně baví.🙂🙂🙂
Tak jsem na to přišel jak to udělat. Bude to trochu náročnější, ale efektivní utěsnění strojovny a kajut. Když jsem dokázal vyrobit kulatý visací zámek o průměru 15mm i s klíčem, tak dokážu udělat i tohle. Využiju svých zámečnických zkušeností, západek a mechanismů. Plně využiju makety sudů a pumpy, které mi budou sloužit jako mechanické. Těžko se to popisuje, ale tohle bude něco. Chvíli to potrvá, ale bude to stát za to. Potom budu řešit strojovnu, palubu a ukotvení stěžně. A samozřejmě ploutev s balastem. Do toho všeho ještě dělám nože. Za 15 dní je XXXI mezinárodní výstava nožů v Brně. Budu tam i se svými noži.
Tak Tvoje strojovna by měla být jednodušší, než u většiny našich modelů, ale i tak jsem zvědav, zda se tam vše pohodlně vejde…
Na Tvé řešení utěsnění vstupu do podpalubí si rád počkám, mechanické zavírání zní zajímavě…
Pár Tvých nožů už jsem zahlédl různě na fotkách, co jsi sem dával. Moc se v tom nevyznám, ale jsou krásné. Tak ať se Ti na výstavě zadaří.
Na Tvé řešení utěsnění vstupu do podpalubí si rád počkám, mechanické zavírání zní zajímavě…
Pár Tvých nožů už jsem zahlédl různě na fotkách, co jsi sem dával. Moc se v tom nevyznám, ale jsou krásné. Tak ať se Ti na výstavě zadaří.
Zdar jak sviňa. Loděnice díky mé výstavě nožů spí. Po výstavě se na to zas vrhnu. Teď prostě dělám něco jiného, ale Malý Spray se třepe na pokračování.a ještě za měsíc se povezu s jedním kapitánem na Priglu (Brněnské přehradě) abych uzmul další zkušenosti s větrem a podobnými záhadami. Těším se jak malý děcko na skutečnou loď a plachty. jeden dotaz, když budu dělat výztuhy, tak v místě polokladek směrem ke stěžni? Kvůli přenesení sil na plachty?
Jasně chápu, také to znám. Občas holt musí jít modelaření stranou kvůli důležitějším věcem...
Zaplachtit si na opravdové lodi bude jistě skvělý zážitek. Žárlím :-)
Ohledně výztuh si myslím, že bude stačit při laminování v místech, kde budou úpony položit jednu nebo dvě vrstvy tkaniny navíc. Kostra trupu a obšívka je z balzy takže počítám s tím, že Tvůj malý Spray bude držet pohromadě (dodávat mu tuhost) hlavně laminát.
Zaplachtit si na opravdové lodi bude jistě skvělý zážitek. Žárlím :-)
Ohledně výztuh si myslím, že bude stačit při laminování v místech, kde budou úpony položit jednu nebo dvě vrstvy tkaniny navíc. Kostra trupu a obšívka je z balzy takže počítám s tím, že Tvůj malý Spray bude držet pohromadě (dodávat mu tuhost) hlavně laminát.
Ahoj po dlouhé době. Dnes jsem navštívil civilizaci a koupil laminát. Takže malý Spray zase pokročí. Pak bude následovat osazení kormidla a strojovna. Jakmile to bude, pořeším palubu a brlení. Už mě svrbí ruce 😁
Tak jsem se do toho pustil
Olaminovaný trup je v pohodě, až na pár detailů. A to jsou hrany. (Kýl, přední a zadní vaz). Vznikly tam bubliny, které jsem musel obrousit až na balzu. Mám to znovu v té hraně přelaminovat, nebo použít jenom epoxid? Použil jsem na Malý Spray tkaninu 80g/m2
Sám jsem toho ještě moc neolaminoval, ale na své poslední lodi jsem řešil stejný problém. Tkanina nechce přiléhat ke kýlu protože je tam pro ni příliš ostrý přechod-hrana. Vyřešil jsem to tak, že jsem si dopředu připravil dva hranolky polepené izolepou. Natáhl jsem na trup tkaninu a podél kýlu přiložil ony hranolky a ty mi tu tkaninu přimáčkly a přidržely, dokuď epoxid nevytvrdl. Díky izolepě se hranolky nepřilepily a mohl jsem je poté snadno sundat. Potom jsem laminoval zvovu jenom přední a zadní vaz. Na zadní vaz jsem použil stejnou fintu jako na kýl a o něco podobného jsem se pokusil i na předním vazu. Tam jsem musel tkaninu nastřihovat, nebo skládat z proužků přes sebe. Nějak se to povedlo. Pak jsem ještě tmelil nějakým dvousložkovým epoxidovým tmelem přechody. A navrch jsem použil plnič, který mi povrch sjednotil. Tkaninu jsem použil 50g/m2.
V Tvém případě bych zkusil dolaminovat co půjde, a zbytek asi dotmelit.
V Tvém případě bych zkusil dolaminovat co půjde, a zbytek asi dotmelit.
Článků: 321
Akcí: 17
Uživatelů: 118
Lodí v registru: 3
Akcí: 17
Uživatelů: 118
Lodí v registru: 3
09.11. La Grace 14. 12. 2024 v...
05.11. Opustil nás
03.11. Jak zamykají jiní ...
16.10. Těrlická plachta 2024
07.10. Footy & minisail
05.11. Opustil nás
03.11. Jak zamykají jiní ...
16.10. Těrlická plachta 2024
07.10. Footy & minisail