Tři dědkové plachtící na Jadranu
Skutečně dědkové, protože nám třem je dohromady 212 roků. Jak jsem psal na začátku roku v odpovědi, kterých soutěží bych se v letošním roce rád zůčastnil ,tak mě to vyšlo podle předpovědi. Na poslední seriálovku do Duchcova i když ji mám prakticky doma jsem nepřijel, protože jsem byl na velké plachetnici v Chorvatsku od 6. do 27. září.
Jarda Zeman
Skutečně dědkové, protože nám třem je dohromady 212 roků. Jak jsem psal na začátku roku v odpovědi, kterých soutěží bych se v letošním roce rád zůčastnil ,tak mě to vyšlo podle předpovědi. Na poslední seriálovku do Duchcova i když ji mám prakticky doma jsem nepřijel, protože jsem byl na velké plachetnici v Chorvatsku od 6. do 27. září.
Ta plachetnice sice není v porovnání s tím, co se tam nyní potkává, až tak veliká,teď je tam normální délka 10 - 12 m. My jsme pluli na v ČSR amatérsky postavené plachetnici "Giaur" S/Y Dari II o délce 9 metrů,šířce 3,1 metr a ploše plachet 35 m 2 s motorem Yanmar 20 hp.Při plném obsazení je pro 6 osob,ale nám se nepodařilo nikoho přesvědčit na celé 3 týdny,tak jsme nakonec i s kapitánem byli tři.
Cesta autem je teď skutečně pohodová, téměř celá cesta vede po dálnici, nejhorší úsek je naše D1,také provoz již nebyl nijak veliký, již žádné prázdninové stěhování národů na jih,trošku nás "překvapily" ceny mýta a dálničních známek,ale za to pohodlí to stojí. Rudova navigace skončila v Rakousku, další mapy tam nebyly nahrané,tak jsme jeli podle značení a "inteligence" ale ani v Zadaru jsme nijak nebloudili a přístav s trajekty jsme bez problémů našli. Zaparkovali jsme raději na parkovišti a pěšky jsme vyrazili obhlédnout situaci. V kanceláři Jadrolinie jsme zjistili, že za 15 minut jede trajekt do Preka,koupili jsme lístek,za 85 kuna a došli pro auto na parkoviště,zařadili jsme se do fronty před trajektem. Po chvíli nás nadirigovali kam se máme postavit,auta tam byla narovnaná ve třech řadách a vystoupili jsme na horní,to je druhou vyhlídkovou palubu.
Při plavbě jsme si prohlédli lodě, zakotvené v zadarském přístavu. Za zmínku stojí dvě větší plachetnice, jedna dvojstěžňová a další třístěžňová na dvojstěžňovou bylo trochu vidět,protože byla na kraji ale ta druhá byla zakotvená mezi motoráky a tak byl vidět jen čelen a stěžně. Za 20 minut jsme byli na ostrově Ugljan v přístavu Preko,odtud jsme přejeli 12 km do přístavu v městečku Kuklijici,kde na nás čekal kapitán Zdenda,chvíli jsme jej hledali,protože tam jsou tři poměrně dlouhá mola.Po přeložení nákladu(jednalo se hlavně o jídlo na tři týdny) do lodi jsme auto zaparkovali v nedalekém a již téměř prázdném kempu,doplnili zásobu "crna vina"z místních prověřench zdrojů a v sobotu 8.9.2012 v 16.50 jsme vypluli,nejprve na motor,protože pod most mezi Ugljanem a Pašmanem se na plachty pod vysokou pokutou nesmí.Při tom jsme potkali jiného českého Giaura modré barvy jménem "Hipo"-prohodili pár slov zhodnotili pěknou teakovou palubu a pokračovali již na plachty do zátoky Sv. Ante na ostrově Pašman.
Kapitán Zdenda prohlásil: Protože jste jachtaři,tak bych mohl i já mít dovolenou a proto si s lodí dělejte co chcete,já vám do toho mluvit nebudu,sám si obsluhoval pouze motor při přistávání, protože sklopný lodní šroub při zpátečce někdy nezabral a on již měl natrénováno,jak na něj aby zabral,rozjeté 4 tuny se dost dobře nohou o molo nezabrzdí.Také jsme se dohodli,jak to bude s vařením a mytím nádobí,Ruda se přiznal,že umí čaj a kafe ale nádobí že zvládne.
Na motor jsme jeli 0,5 hodiny a upluli 2,5 Nm na plachty 1,2 hodiny a upluli 4 Nm celkem 6,5 Nm za 2,1 h
Další pokračování o plavbě budou jen stručné záznamy z deníku:
Sobota 8.9.12
KUKLIJICE
Vyplouváme v 16 hodin od mola z přístavu ,nejprve samozřejmě na motor,který ponecháváme v chodu,protože za chvíli podjíždíme most mezi Ugljanem a Pašmanem kam se na plachty pod značnou pokutou nesmí.Za mostem potkáváme modrého Giaura jménem " Hipo " plujeme k němu prohodit pár vět a pochválit kapitánovi teakovou palubu,kterou má skutečně pěkně udělanou a lodi to vysloveně sluší. Potom vytahujeme plachty a za čas kotvíme v 19 hodin v zátoce Sv. Ante na Pašmanu.
Plachty / h | Motor / h | Celkem / h | |
Dosud | 0 | 0 | 0 |
Dnes | 4M / 1,6 | 2,5M / 0.5 | 6,5M / 2,1 |
Celkem | 4M / 1,6 | 2,5M / 0,5 | 6,5M / 2,1 |
Neděle 9.9.12
SV: ANTE -Pašman na kotvě
Předpověď: 21°C - bezvětří
Skutečně nefouká,tak zůstáváme v zátoce,koupeme se ,na procházku to nejde dál od břehu není možno projít všude je neprostupné trnité křoví,objevujeme malý přístřešek celý vyskládaný z kamenů,dříve jej asi využívali k ukrytí před nepohodou když se ještě živili zemědělstvím,všude tam jsou kamené zídky,které ohraničovaly bývalá políčka.Ve vodě hledáme betonové bloky,které tam dříve byly ale již jsme je nenalezli, chtěli jsme se na ně převázat ale kotva drží dobře tak to ani není třeba.Také montujeme zpět na motor termostat,motor se trochu při jízdě přechlazoval a teď již nebudou taková vedra.
Pondělí 10.9.12
SV: ANTE - Pašman zátoka Remetič na Kaprii
Předpověď: 21°C ,oblačnost 0 , vítr 0
9,15h Zvedáme kotvu - motor , potom plachty - vítr SW - 2 zkoušíme Genakr.
18.30 Uvázání k bóji v KAPRII naproti zátoce Remetič za bóji poplatek 150 Kuna -ani neodvezl odpadky
Plachty / h | Motor / h | Celkem / h | |
Dosud | 4M / 1,6 | 2,5M / 0.5 | 6,5M / 2,1 |
Dnes | 18,5M / 7,05 | 3,5M / 0,55 | 22 M / 8 |
Celkem | 22,5M / 8,65 | 6 M / 1,5 | 28,5M / 10,1 |
Úterý 11.9.12
KAPRIE - boje ROGOZNICA na pobřeží - městské molo
10.55 odplouváme z KAPRIE plujeme okolo Primoštenu a Lukovnjaku střídavě na motor a plachty až do přístavu v ROGOZNICI kde kotvíme v 16.45h u městského mola ,marina je nepoměrně dražší. Po procházce po městě, večer v hospůdce na pivě se Zdendovými přáteli.
Plachty / h | Motor / h | Celkem / h | |
Dosud | 22,5M / 8,65 | 6M / 1,45 | 28,5M / 10,1 |
Dnes | 8,5M / 4 | 6M / 2 14 | 5M / 6 |
Celkem | 31 M / 12,65 | 12M / 3,45 | 43 M / 16,1 |
Středa 12.9.12
ROGOZNICA zátoka Bobovišče přivázaní k boku Jaromíra - dvojstěžník Papilon
Vyplouváme v 9,35 nejprve motor potom plachty,slabý vítr, 14,15-kotvení Krnjaš - vnější mělčina oběd , 15,35 motor , 18,35 Jaromír - velká ocelová loď - dvojstěžník PAPILON - návštěva,vzájemná
Muzikální posádka - kytara,ukulele,basa - dobrý zpěv -málo známých písniček - pohoda.V noci bouřka , vítr , vlny - odvázání a hledání bóje, která tam odpoledne určitě byla , její nalezení problémové zachycování,buď vlny odhodily boji nebo jindy zase loď po několikerém najetí úspěch a uvázání k malé bóji - vítr tak 2 - 4 Bf bouřka a blýskání kolem ale bez deště.
Plachty / h | Motor / h | Celkem / h | |
Dosud | 31M / 12,65 | 12M / 3,45 | 43M /16,1 |
Dnes | 23M / 6,05 | 4M / 1,25 | 27M / 7,30 |
Celkem | 54M / 18.30 | 16M / 5,10 | 70M / 23,40 |
čtvrtek 13.9.12
boje - BOBOVIŠČE příjezd molo - STOMORSKA na Šoltě
10.35 odjezd od Jaromíra na motor
10,40 motor - stop - Genua - zvlněné moře - slušné jachtění
11,25 motor
11,45 molo Stomorska - mooring - poplatek 150 Kuna 8,5 m
Plachty / h | Motor / h | Celkem / h | |
Dosud | 54 / 18.30 | 16 / 5,10 | 70 / 23,4 |
Dnes | 0,5 / 0,20 | 3,5 / 0,45 | 4 / 1,05 |
Celkem | 54,5 / 18,5 | 19,5 / 5,55 | 74 / 24,45 |
pátek 14.9.12
molo STOMORSKA na Šoltě -déšť - vítr - zůstáváme u mola
předpověď - vítr 40 kn - déšť
Drobná údržba - výměna podložky pod motorem za delší, podložení expanzní nádržky chlazení gumou proti prodírání upevňovacim třmenem, těsnění kolem termostatu mírně sákne , nasazení předního dílu krytu kokpitu proti dešti silně prší.
16,45 déšť přestal ,procházka po pobřeží a potom po vsi ,focení,nákup červeného vína - ve skleněných lahvích-červené,bílé již vyprodal,ochutnávka.
Počasí : vítr W - NE - 30 - 50 kn silné bouřky-přeháňky
sobota 15.9.12
molo STOMORSKA na Šoltě molo KOMIŽA na Visu
7,45 předpověď : 17 - 24 kn odpol.místy bouřky
8,10 vyplouváme vítr NE 3 Bf
9,10 Splitska vrata - Pelegrin
11,25 Parzenj
13,00 Genua
15,25 Motor
16.00 Rt Stupišče
16,40 městské molo KOMIŽA
20,00 návrat ze vsi - procházka okolo přístavu - pivo
Plachty / h | Motor / h | Celkem / h | |
Dosud | 54,5 / 18,5 | 19,5 / 5,55 | 74,- / 24,45 |
Dnes | 24,- / 6,40 | 5,5 / 1,15 | 29,5 / 7,55 |
Celkem | 78,5 / 25,30 | 25,- / 7,10 | 103,5 / 32,40 |
neděle 16.9.12
molo KOMIŽA na Visu na kotvě Abavoni - Planikovce
7,45 předpověď : vítr NE - NW 12 - 26 kn
10.45 Motor
11,20 Genua - vlny - vítr
17,30 kotvení Abamovi - PLANIKOVEC - za ostrůvkem nebylo místo,tak kotvíme v průlivu mezi ostrůvky ale tam je dost silný proud 1,1 kn a k tomuvítr ,tak se budeme raději střídat v kokpitu.
2,00 vítr přestal proud stále stejný.
Plachty / h | Motor / h | Celkem / h | |
Dosud | 78,5 / 25,30 | 25 / 7,10 | 103,5 / 32,4 |
Dnes | 24 / 6,45 | 1,5 / 1,05 | 25,5 / 7,5 |
Celkem | 102,5 / 32,15 | 26,5 / 8,15 | 129.- / 40,3 |
pondělí 17.9.12
kotva Abamovi - PLANIKOVEC Sv.KLEMENT zátoka STINIVA
Ranní hygiena v tom proudu problematická bylo třeba se stále držet lodě
7,45 Předpověď : vítr NE NW 16kn slábnout na 10kn-přeháňky
9,50 Vyzdvižení kotvy - vyplouváme na motor Menikovec - plujeme okolo přístavu Hvar - prohlídka přístavu, na rejdě plachetní trojstěžník.
10,40 Motor stop - plachty
11,15 - 12,00 prohlídka zátoky Viva Bribinje
12,45 Stupice - Hvar
13,20 zátoka STINIVA kotva a uvázání zádí k molu - pěkné molo bez poplatku překotvení blíže ke břehu,procházka ke kostelíku, Ruda až nahoru,návštěvahospody - připlula horda kajakářů - cca 15, zaběhli do hospůdky,dámy vykonaly svoje,ani nedali pivo a pokračovali dál.My jsme dopili pivo, načerpali zásobu crna vina a odpochodovali na loď.
Plachty / h | Motor / h | Celkem / h | |
Dosud | 102,5 / 32,15 | 26,5 / 8,15 | 129,- / 40,30 |
Dnes | 1 / 0,35 | 12,- / 2,30 | 13,- / 3,05 |
Celkem | 103,5 / 32,50 | 38,5 / 10,45 | 142,- / 43,35 |
úterý 18.9.12
STINIVA - Hvar kotva - břeh NEČUJAM - Šolta
7,45 Předpověď : vítr N - E 15kn
11,10 Vyplouváme - motor
11,40 Motor - stop - plachty - obrat do Nečujamu
17,25 Kotva,skoro nakonec - popruhy ke kamenům na břehu
V noci vítr - 0 klid
Plachty / h | Motor / h | Celkem / h | |
Dosud | 103,5 / 32,50 | 38,5 / 10,45 | 142,- / 43,35 |
Dnes | 12,5 / 5,2 | 2,5 / 0,55 | 15,- /6,15 |
Celkem | 116,- / 38,10 | 41,- / 10,95 | 157,- / 49,5 |
středa 19.9.12
kotva - břeh NEČUJAM molo ZLARIN
7,45 vítr N - E 6,5kn v noci bouřky vítr S - E / N - E 16 - 36kn
8,25 uvolňování řetězu kotvy na vrátku,tah popruhů řetěz vytáhl až na doraz,bylo nutno pro uvolnění řetězu rozebrat ořech, který řetěz vlastně navíjí.
8,35 zvedáme kotvu a vyplouváme na motor - namrazit lednici
9,50 vytahujeme plachty - vítr postupně sílí -refování hlavní i genuy
17,35 ZLARIN u mola - 240 kuna - potom přemístění na druhou stranu mola,na doporučení hafenmistra,který na Aladinu zjistil z které strany bude bora foukat,nás postavil jako nejmenší loď s malým ponorem nejblíž břehu a že tam zrovnanebyl žádný motorák,ta nám nabídl ještě jeden mooring,tak jsme měli příď uvázanou z obou stran,dobře jsme udělali ,že jsme poslechli ,jedna loď zůstala na původním místě a i když byla dobře uvázaná skákala víc než metr.
20,30 V hospodě na pivě - chobotničkový salát-vynikajicí
01,-0,2 Velmi silný vítr N - E 8 - 9Bf
Plachty / h | Motor / h | Celkem / h | |
Dosud | 116,-/ 38,1 | 41,- / 11,4 | 157,- / 42,50 |
Dnes | 18,- / 5,20 | 11,- / 3,40 | 29,- / 9,- |
Celkem | 134,- / 43,30 | 52,- / 15,20 | 186,- /51,50 |
čtvrtek 20.9.12
molo ZLARIN molo ZLARIN
procházka po městečku,nejprve kolem přístavní zátoky venku na otevřeném moři veliké vlny zůstáváme,plavba by nebyla žádná pohoda procházíme městečko i hřbitov,pohřbívají nad úroveň terénu.Vedle kotví menší nákladní loď s pískem,který nakládají na mutikáry a hned jej vozí na stavbu asi dalšího penzionu.Procházíme městečkem a zastavujeme se na kafe v malé hospůdce tak 10 židlí,majitel tam nemá žádné hosty,tak si k nám přisedli s nějakou travaricou, rozloučili jsme se a šli jsme vařit oběd,potom jsme ještě trošku prošmejdili městečko,dali v jiné hospodě lahvové,šli na loď a po večeři šli spát,vítr se poměrně utišil,tak zítra můžeme zase plout.
pátek 21.9.12
molo ZLARIN kotva VELA LUKA Murter
7,45 Předpověď : 14°C jižní Jadran N - E / N 35 - 40kn
9,45 motor - namrazit lednici
10,05 motor - stop - plachty
15,45 Žmijak
17,35 kotvení VELA LUKA - Murter
19,30 zapalujeme petrolejku jako kotevní světlo - horní nesvítí
Plachty / h | Motor / h | Celkem / h | |
Dosud | 134 / 43,30 | 52 / 15,2 | 186,- / 58,50 |
Dnes | 15 / 4,45 | 5,- / 1,5 | 20,- / 6,00 |
Celkem | 149 / 48,15 | 57,- / 16,35 | 206,- / 64,50 |
sobota 22.9.12
VELA LUKA - Murter - Arte kotva ŽINČEMA - Pašman
7,45 počasí : 16°C , vítr - 0
9,50 vyplouváme - motor - stále
14,00 Jaromír v zátoce ŽINČEMA , uvázání bokem k němu , společný oběd, povyprávění s jeho novým parťákem,také někdy Zdendovo posádkou, prohlídka lodi,neskutečné prostory - salon . Po zkušenostech z minula
16,15 překotvení na svojí kotvu
16,25 kotva drží
Plachty / h | Motor / h | Celkem / h | |
Dosud | 149,- / 48,15 | 57,- / 16,35 | 206,- / 64,50 |
Dnes | 5,- / 1,10 | 3,- / 2,20 | 8,- / 3,30 |
Celkem | 154,- /49,25 | 60,- / 18,55 | 214,- / 68,2 |
neďele 23.9.12
kotva ŽINČEMA Pašman kotva BRIBINJ - Dlugi Otok
7,45 21°C - vítr W 20kn - jasno
8,50 vyplouváme na motor na Kornati potom plachty
10,45 motor , ve Velké Preverse se musí jet na motor je tam dost silný protiproud a plavební dráha je vyznačená "náměrníky",v chorvatském provedení dva bíle natřené balvany s černou čárou uprostřed a ty se drž na jejich spojnici , zrovna jsem se držel kormidla a takjsem koukal kudy tudy a samozřejmě ze zatáčky proti nám po proudu fišpiknik,člověk neví jak je ta plavební dráha široká tak jsme se míjeli levobokem tak 3 - 4 m od sebe,divný pocit
12,10 vnitřní laguna mezi ostrovy zastávka u jezera 15 min.koupání
13,10 Malá Proversa - bez problémů,po proudu a dobře vyznačená bojemi.
16,00 ZAGLAV - Nafta 270 kuna - 2 chleby , český již došel.
17,50 BRIBINJ Dlugi Otok boje- 136 kuna jsme tam sami-ryby
Plachty / h | Motor / h | Celkem / h | |
Dosud | 154,-/ 49,25 | 60,- / 18,55 | 214,- / 68,2 |
Dnes | 10,- / 3,00 | 17,- / 5,30 | 27,- / 8,30 |
Celkem | 164,- / 52,25 | 77,- / 24,25 | 241,- / 76,5 |
pondělí 24.9.12
boje BRIBINJ - Dlugi Otok kotva JEZI - Molat
7,45 předpověď vítr W odpoledne S E 30 - 40 kn
10,05 vyplouváme - motor -lednice potom plachty
11,30 Zverinac
12,10 Molat - zátoka JEZI dost otevřená - kotva
18,00 vítr S E 5 - 7 Bf
20,40 vítr zeslábl,tak není třeba na noc stavět hlídky - petrolejka
Plachty / h | Motor / h | Celkem / h | |
Dosud | 164,- / 52,25 | 77,- / 24,25 | 241,- / 76,50 |
Dnes | 8,5 / 2,25 | 1,5 / 0,3 | 10,- / 2,55 |
Celkem | 172,-/ 54,50 | 78,5 / 24,5 | 5 251,- / 79,45 |
úterý 25.9.12
kotva JEZI - Molat zátoka SABUŠAN - Ugljan
7,45 předpověď vítr S E - S W 10 - 20 kn 20°C
8,00 vyplouváme nejprve motor , potom zkoušíme plachty,vítr nic moc,tak to několikrát zkoušíme,ale moc to nejede 2 kn.
10,25 bunkr v zátoce DUNBOKA - bunkr pro lodě,tunel dlouhý cca 200 metrů ,hloubka cca 6 - 8 metrů,vysoký cca 15 metrů po obou stranách ochozy - viz foto portálu ,využíváme výstupků na portálu a Zdenda navazuje novou vějičku na vrchol stěžně,po ručním přitažení lodi pod ten výstupek.
11,45 vyplouváme , zkoušíme plachty , je to horší než dopoledne plujeme okolo dlouhých partií rybářských sádek,prohlížíme si vrtné věže v přístavu Kali na Ugljanu.
16,50 kotvíme v zátoce SABUŠAN na Ugljanu
19,30 tma - posezení v kokpitu - teplo slabý vítr - 1 Bf
Plachty / h | Motor / h | Celkem / h | |
Dosud | 172,5 / 54,5 | 78,50 / 24,55 | 251,- / 79,45 |
Dnes | 2,5 / 0,55 | 18,00 / 5,40 | 20,5 / 6,35 |
Celkem | 175,- / 55,45 | 96,5 / 30,35 | 271,5 / 86,20 |
středa 26.9.12
kotva SABUŠAN Ugljan molo KUKLIJICA - Ugljan
7,45 předpověď 21°C SS E - S W 16 - 22 kn
9,35 vyplouváme na motor
10,20 most mezi Ugljanem a Pašmanem , vlnění a protivítr raději čekáme až projede větší motorák a teprve potom jedeme my proč se s ním strkat , když stejně nikam nespěcháme
10,55 KUKLIJICE molo u Zelené laguny , jenom horní plocha na sloupcích takže vlnění až z moře může s námi volně cvičit a toho si také ty dva dny docela užíváme.
Plachty / h | Motor / h | Celkem / h | |
Dosud | 175,- / 55,4 | 96,5 / 30,35 | 271,5 / 86,20 |
Dnes | 0,- / 0 | 3,5 / 1,2 | 3,5 / 1,2 |
Celkem | 175 / 55,45 | 100,- / 31,5 | 275 / 87,40 |
čtvrtek 27.9.12
molo KUKLIJICE u Zelené laguny
7,45 předpověď 23°°C vítr W - S E 40 kn - bouřky
8,30 Zkulturnění se - sprcha , holení , balení, příjezd Jardy,syna s partou na kapitánské zkoušky.
10,30 odjezd do PREKA na trajekt do ZADARU čekání na nalodění , přeplavba a cesta domů,dobrá dálnice,tunely, jeden 7,5 km dlouhý a také telefonát,kde jsem,že jsme domluveni na cestu na Těrlicko,bohužel,původně jsme měli končit v úterý a ve středu měli jít na zkoušky, ale komisař to celé posunul, tak jsem o Těrlicko přišel.
02,20 Příjezd do Teplic.
Pro napsání této zprávy mě přesvědčil Kuba Jakubík,měl totiž cestu přez Teplice,když se vracel z nějakého hasičského povídání v Chomutově,cestou se zastavil u mě v práci na kafe a jak jsem mu o tom našem plavání povídal,řekl že by to mohlo zajímat iněkoho jiného,a v zimě se stejně nic moc neděje tak ať je alespoň co číst
A H O J !!! Jarda Zeman
Diskutujte
Akcí: 17
Uživatelů: 118
Lodí v registru: 3
05.11. Opustil nás
03.11. Jak zamykají jiní ...
16.10. Těrlická plachta 2024
07.10. Footy & minisail