Tak to řeším JÁ: Britannia
Jak jsem slíbil tak pokračuji a v této části chci popsat řešení u podstatně složitějšího oplachtění a to gáflové s vrcholovou plachtou, létavkou, čeleňovou plachtou a kosatkou. Jedná se tedy o pět plachet, které u modelu o vodorysce cca 1m už představují značnou plochu. Oplachtění je o to složitější, že na žádné, kromě hlavní plachty není spodní ráhno. Tento způsob byl použit na Britanni o vodorysce 655mm a když byla prakticky 2x na vodě tak s ovládáním plachet nebyly žádné problémy. Takže tento způsob je využit i na nové lodi která je 1,4 x větší.
Jarda Pešek
Oplachtění NSS-B Při tomto již poměrně složitém oplachtění je nutné použít dva navijáky. Snažím se opět využít stavebních elementů na palubě a větší části obou nekonečných smyček je vedeno na palubě. Tak jako v předchozím platí pro nekonečnou smyčku ovládání hlavní a vrcholové plachty stejné zásady pro umístění očka otěže. To je na tažnou stranu vzhledem k napínací pružině. Nekonečná smyčka vykreslena červenou barvou je vedena z navijáku přes kotevní naviják na palubu a na kladky, které jsou i na předloze. Část nekonečné smyčky, která je vedena pod palubou je naznačena čárkovaně. Vedení je provedeno mosaznou trubičkou. Pro ovládání používám levý křížový ovladač, páčkou k sobě přitaženo a od sebe maximální povolení hlavní plachty včetně plachty vrcholové. V tomto směru je na ovladači vyřazena neutralizace.
Umístění navijáku a vodící trubičky
Vodící trubička a capstain přes který je provedeno vyvedení na palubu
Druhá nekonečná smyčka ovládá kosatku čeleňovou plachtu a létavku. Smyčka je bez napínací pružinky. Napnutí smyčky je provedeno na dvou kladkách na přídi. V neutrálním stavu nekonečné smyčky, ten odpovídá maximálnímu uvolnění kostky, jsou na smyčce 2 tažné válečky, které jsou ustaveny do ½ chodu. Je dobré aby byla možnost tažné válečky dle potřeby nastavit. Mezi tažným válečkem a navijákem je na smyčce očko (které se volně na smyčce pohybuje, ale váleček jím neprojde),do kterého jesou uchyceny jednotlivé otěže.
Uložení navijáku druhé smyčky a vývod nad palubu
Pro ovládání využívám křížový ovladač na levé ruce a neutralizací vlevo-vpravo. Jeho funkce je stejná jak je popsáno v 1.díle. Při jízdě je tento způsob podstatně náročnější na nastavení plachet a především vzájemné ustavení kosatka – hlavní plachta. Jistá nevýhoda je vlastně již založena při výběru lodi. Příkladem je třeba Pen Duck, kde při stejném oplachtění je na kosatce požito ráhno což dost podstatně zjednodušuje ovládání, protože je vhodné spřáhnout ráhno kosatky s ráhnem hlavní plachty.
Celkový pohled na palubu
Schématický nákres
Na závěr se opět omlouvám pokud některá vyjádření neodpovídají vžitým technickým termínům používaným v námořní terminologii. Až mě opět přepadne nespavost a bude vše odzkoušeno tak připravím díl 3. Sweden Yacht NSS C.
V Kolíně 4.2.2011 S pozdraven
Jarda Pešek CZ 41 KLM Kolín
Diskutujte
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
Akcí: 17
Uživatelů: 118
Lodí v registru: 3
20.12. Akce 2025
14.12. La Grace 14. 12. 2024 v...
29.11. Relax na Břehu 2024
24.11. Pinczow 2024