čtvrtek 21. listopad 2024 RSS Mapa stránek Přihlásit se Registrace
Úvod > Modely > Praxe > Paluba na modelu plachetnice Svea

Paluba na modelu plachetnice Svea

04.03. 2016 | Praxe Vložil(a): Jirka
Královská plaňka (King Plank)
Královská plaňka (King Plank)
Na tomto příkladu bych chtěl popsat zhotovení paluby s tak zvanou „královskou plaňkou“ tak, jak to dělám já.
 
Na palubníky jsem přilepil epoxidem 1mm laminátovou desku z několika částí, aby byla schopna kopírovat prohnutí ve dvou směrech. Před položením prkené paluby je dobré mít výkres rozložení latěk s jejich skutečnou šířkou, včetně spáry. Na obvod trupu si narýsuji pomocí kružítka čáru, v mém případě 9mm. Pomocí papírové šablony překopíruji zakřivení obvodu a přenesu na mahagonové prkénko. To pak ještě přesně dopasuji k obvodu a pak teprve kružítkem narýsuji svých 9mm s přídavkem na dobroušení. Prkénko pak lepím (všechno zase bílým lepidlem Ceys) co nejpřesněji k narýsované čáře. Přesah vně trupu se po zaschnutí dobrousí. Celá jedna strana mi vyšla ze tří kusů. Vlastní „královská plaňka“ se na jedné straně přesně dopasuje do klínu a na druhé provrtá až do žebra a zajistí kolíčkem (párátko) tak, aby šla vyjímat. Na prkna paluby jsem zvolil smrkové lišty z modelářské prodejny, protože mají přesný rozměr a dají se vybrat takové, aby barevně vyhovovaly. Na jeden její bok lepím proužek papíru. Nesehnal jsem černý prešpan, tak jsem použil fotografický černý papír, který je jen méně pevný a o něco tenčí.
 
 
 
 
Po šikmém odbroušení lišty se tvrdou tužkou tvar přenese na „královskou plaňku“. Vyřízne se lupenkovou pilkou a dopiluje. Čelo a šikmá plocha lišty se polepí papírem a dopasuje do vzniklé drážky. Před zalepením lišty na místo u boku ji co nejpřesněji ohýbám nad horkým vzduchem, aby při lepení nekladla odpor.Při lepení je nutno dát pozor na to, aby se lišta nepřilepila ke „královské plaňce“. Proto je nutné ji včas vyjmout a přeteklé lepidlo otřít. Stejně pokračujeme souměrně i na protější straně. Vždy tak, aby nedošlo k přilepení „královské plaňky“.
 
 
 
 
Další postup je již opakováním předešlého. Jen je nutno dbát na to, aby se „královská plaňka“ nezačala stáčet k jedné straně. A také na to, že délka zářezu se mění s tím, jak se pomalu mění úhel, pod kterým lišta do „královské plaňky“ vstupuje. Když jsou všechny lišty hotové, tak se „královská plaňka“ zalepí na své místo.
 
 

 

 
Čárky tužkou vždy přes dvě lišty využívám při pasování tvaru konce lišty a její délky. Vysvětlím. Dopředu prohnutou lištu napasuji buď na šikmou plochu, nebo rádius na jedné straně, stále s délkovým přesahem. Vložím ji na své místo a udělám čárku tvrdou tužkou přes tuto a vedlejší lištu. Pak pasuji druhou stranu lišty. Její správná délka je právě tehdy, když se obě čárky protnou. Pak již nic nebrání jejímu zalepení. Některé části paluby dají i docela dost přemýšlení, abychom postupovali ze správné strany. Postup je stále stejný, ale je třeba si vždy nějak pomoci přídavkem. Zvláště kolem kokpitu. 
 
 

 

 
Po zalepení všech částí paluby dojde k broušení. Je nutné brousit po létech a často odsávat prach vysavačem. Příčné broušení zanechává hluboké rýhy, které jdou těžko odstranit, a prach z černého papíru se zanáší do dřeva. Po základním obroušení nastupuje cidlina, kterou se všechno zarovná a začistí. Paluba je pak čistá a hladká. Cidlinu jsem si vyrobil z náhradní čepele do odlamovacího nože. Dá se použít buď přímo ostří, ale je lepší využít zadní stranu přebroušenou na brusce bez odjehlení. Tento nástroj vytváří malé třísky bez nebezpečí zaštípnutí do let dřeva.
 
 
 
Na takto upravenou palubu budu pokládat laminátovou vrstvu, ale to jsem již popisoval u lodi Machichaco. A to je tak asi všechno, co bych mohl k tomuto tématu sdělit. Tomu, kdo využije stejný postup, přeji trpělivost a radost z postupující práce.
 
S pozdravem AHOJ
Pepa Mrákota

Diskutujte

Diskuse je otevřena pouze pro přihlášené. Přihlásit se
Standa | 06. 03. 2016

Tomáš a teď já pokládám palubkovou palubu na laminátový podklad, i lišty lepím epoxidem většinou po několika lištách, takže se mi osvědčilo pro skládání a dopasovávání nasucho nalepit na laminátovou palubu oboustrannou lepící pásku. Jinak na spáry se dá v lepším papírnictví koupit barevná čtvrtka (180g) ve velikosti A4 i A3 v různých barvách, zkoušel jsem i okr v kombinaci s lištami se sraženou hranou jako imitaci svislých palubek na nástavbu.

BOBO | 05. 03. 2016

Ahoj Jozef. super práce ja som prerábal Tujanovu Anitru tam bola paluba lakovaná asi 1 mm lodným lakom . boky modelu boli hnedé a ja som spravil imitáciu mahagon 3 oddtienmi a na to leský lak mahagon to není ale jeto zaujímavé .

Ferodedek | 05. 03. 2016

Pěkně popsaný postup.

Další články v rubrice

Listopad 2024
Po Út St Čt So Ne
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
Log
Článků: 321
Akcí: 17
Uživatelů: 118
Lodí v registru: 3
Vyrobilo: CLIQUO & Binteractive © 2024 minisail.cz