Neobvyklá loď - neobvyklé řešení
Dnes nahlédneme pod palubu opravdu neobvyklé lodě Reinke 13M. Jindra Culek, který loď postavil a jezdí s ní výborně, pro ovládání otěží zvolil netradiční řešení. Jak sám napsal - tato netradiční loď sitakové řešení zaslouží. Je pravda, že tato loď je trochu zvláštní. Její dva kýly, které lodi umožní nasednutí na dno v přílivových vodách se často nevidí. Jak jsem byl ujištěn - v další Jindrově konstrukci - trimaranu Dragon Fly je ale již použita konvenční nekonečná smyčka. takže zbystřete a jdeme do podpalubí ...
Systém otěží – model Reinke 13M
Základní koncepce na palubě
Otěž přední plachty je vedena skrze kladku do podpalubí. Není nijak převodována a úchyt je na konci ráhna které kosatku drží. Otěž hlavní plachty má konec uchycený na palubě a na ráhně (zhruba ve dvou třetinách délky) se nachází kladka, která zmenšuje sílu v otěži na polovinu. Skrze další kladku a průvlak vchází otěž do podpalubí.
Nekonečná smyčka
Uvnitř modelu se obě otěže spojí s nekonečnou smyčkou, která je v lodi stále napnutá. Uchycení otěží v plachetnici je napevno. Trimování se provádí úvazem přímo na palubě u plachet. Nekonečná smyčka je ze stejného lanka jako jsou otěže a o její napnutí se stará cca 10cm dlouhá guma o průřezu 1,5x1,5mm. Kladky, které napínají smyčku, jsou plastová kolečka ze stavebnice LEGO a směr i umístění je uděláno tak, aby během chodu nemohlo docházek k náhodnému zachycení uvolněných částí otěží (např. při povolování ve slabém větru).
Naviják
Srdcem celého systému přitahování je naviják. Je zde použit skelet převodů z dálkově ovládaného auta. Stejnosměrný motor (3V) přenáší svůj výkon přes šnekový převod a tři soukolí čelní na svisle orientovanou osu, na které je v horní části napevno přidělané kolečko přes které je poháněná nekonečná smyčka.
Spínání a koncové vypínače navijáku
Spínání navijáku je prováděno servem které má táhlo připojeno k třípolohovému vypínači. V krajních polohách je motor sepnutý (vždy na opačnou stranu), ve středové poloze serva resp. vypínače motor stojí a díky šnekovému (samosvornému) převodu nedochází k roztáčení. To by hrozilo v případě, že je na plachty velký tlak a otěže by měly tendenci povolit. Aby nedocházelo k přetahování ať v přitažené nebo povolené poloze je nekonečná smyčka napojená na systém koncových spínačů, které v krajních polohách el. motor odpojí i když je servo resp. vypínač v poloze „sepnuto“. Funkční zůstává pouze opačný směr navíjení.
Funkce navíjení
Od počátku nebylo systém navíjení nutné měnit. Přitahovaná délka otěží je cca 35cm a doba navíjení od plného vyložení do přitažených plachet je cca 15s. Tato koncepce není příliš obvyklá, ale vzhledem k velikosti a hmotnosti modelu jsem volil nekonveční řešení, které zajistí dostatečnou sílu pro přitažení plachet i v opravdu silném větru. Sílu, kterou naviják vytvoří, odhaduji na cca 200N (řádově 20kg). Jak z popisu vyplývá navíjení obou plachet je na stejné nekonečné smyčce ale vzhledem k rozdílenému uchycení a zpřevodování hlavní plachty se obě vychylují zhruba ve stejném úhlu.
Jindra Culek
Diskutujte
Akcí: 17
Uživatelů: 118
Lodí v registru: 3
05.11. Opustil nás
03.11. Jak zamykají jiní ...
16.10. Těrlická plachta 2024
07.10. Footy & minisail