Plnoplachetníky (the Full-rigged Ship)
Definice
Historie
USS Constitution
Pokud se však počtu plachet a výšky stěžňů týká, nepřekonatelné byly obchodní lodě, kde prim hrála rychlost, podstatná pro přepravu nákladu. Tady dal vývoj plnoplachetníků vzniknout asi nejkrásnějším plachetnicím - tedy kliprům. Nejznámější je zřejmě trojstěžnový klipr Cutty Sark, a to i díky pohnuté (a zajímavé) minulosti, korunované devastujícím požárem během poslední rekonstrukce. Loď vše přestála a dnes je možno se opět těšit z jejích ladných křivek v londýnské Greenvich. Nabízí se zde srovnání mezi USS Constitution a Cutty Sark. Oplachtění Cutty Sark používá menší plochy plachet, tedy je jednodušší na jejich obsluhu, spouštění či refování, případně na jejich výměnu. Posádka oproti vojenským lodím mohla být podstatně menší a tak ekonomicky zvýhodnit provoz lodě.
Cutty Sark
Největším kliprem všech dob ale byl německý Preussen, pětistěžník, spuštěný na vodu 1902. Ten nesl 47 plachet. Bohužel najel na pobřeží v roce 1910 při kolizi s parní lodí východně od Doveru. Říká se, že kapitán parníku, který kolizi způsobil, při procesu uvedl že podcenil rychlost lodě jedoucí "jen" pod plachtami.
Preussen
Samozřejmě nelze nezmínit šestici trojstěžníků, plnoplachetníků, postavených v osmdesátých a devadesátých letech v Gdaňských loděnicích. Tedy Dar Mlodzezy, Mir, Družba, Pallada, Khersones a Naděžda. Vše podle plánů a pod dohledem Zikmunda Choreně. Ale to už je velmi blízká historie a lodě, alespoň podle mne, nejsou až tak hezké. Zejména záď, s okny jako na železničním vagonu a imitací vyřezaných ozdob, mi prostě nesedí. Posuďte sami v následující galerii ...
USS Constitution bez příčných plachet
Cutty Sark ještě pod plachtami
Cutty Sark muzeum v Greenwich
Cutty Sark pohled zevnitř muzea na trup
Preussen majestátní loď
Preussen při plavbě
Dar_Młodzieży
Nadezda
Pallada
Sorlanded 1927 Norská školní loď
Sorlanded
Sorlandet práce v ráhnoví
Sorlandet - vystrčeny pomocné čnělky na zádi
Modely
Tyto lodě jsou pro modely hodně náročnou předlohou. Není to jenom složitostí rozpohybování množství příčných plachet, ale i samotná jízda a obratnost při manévrech, kdy se plachty na stěžních musí postupně přetáčet a do některých pak fouká zepředu a do některých zezadu, loď přitom nesmí ztratit ovladatelnost a zároveň se musí otočit do nového směru - to vše je zřejmě vylučuje z regatových závodů s jinými typy lodí, které spadají do NSS-C.
Cutty Sark se objevila v Duchcově mimo soutěž. Model postavil Uli Schramm z Německa, snad jako testovací model pro model následující, velký. Trup byl cca 80 cm dlouhý, vybaven kýlem jako od metrovky, plachty byly pevně spojeny se stěžni, které bylo možno jednotlivě natáčet. Model šel o jedné pauze na vodu, bohužel prakticky trvale ležel na hladině kvůli silnému větru, který bohužel ten víkend vál. Obrázek tohoto modelu jsem bohužel ve svém archivu nenalezl.
Plnoplachetníky tedy máme za sebou. Jsou to majestátní lodě, pohled na ně, když jsou pod plachtami je nádherný. Ovšem při představě tlačenice na bóji, při regatě NSS není tato loď jako předloha modelu moc reálná. Raději se tedy příště budeme věnovat dalšímu typu oplachtění, tedy Barku (the Barque). Ne že by byl vhodnější pro naše modelářské loděnice, ale patří mezi oplachtění, kterým se budeme věnovat.
Jirka Kreisel
Diskutujte
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
Akcí: 17
Uživatelů: 118
Lodí v registru: 3
20.12. Akce 2025
14.12. La Grace 14. 12. 2024 v...
29.11. Relax na Břehu 2024
24.11. Pinczow 2024