pondělí 14. červen 2021 RSS Mapa stránek Přihlásit se Registrace
Úvod > Inspirace > Velké lodě > Brigantina (the Brigantine)

Brigantina (the Brigantine)

23.02. 2021 | Velké lodě Vložil(a): Jirka
Tres Hombres.jpg
Tres Hombres.jpg

První brigantiny jsou zmiňovány kolem roku 1700, tedy o něco později než brigy. Většinou to byly obchodní lodě a tak ekonomika provozu na úkor výkonnosti umožnila snížit počet mužů v posádce (stejně jako u barkentiny). Obsluha příčných plachet jen na jednom stěžni, zvláště při manévrování či křižování, vyžadovala poloviční počet námořníků než u brigy. Předozadní plachty už se o sebe postaraly „samy“. Jestli redukce posádky mohla dojít tak daleko, jako je jméno lodě na úvodním obrázku Tres Hombres (Tři muži)  asi možné není, ale berme to jako odůvodnění vzniku tohoto oplachtění.  

 

Definice 

Brigantina má vždy dva stěžně. Příčné plachty jsou pouze na předním stěžni, zadní má pouze předozadní oplachtění. Tedy je zde již zmíněná obdoba jako mezi plnoplachetníkem a barkem resp. barkentinou. 

 

Historie

Pojem brigantina se objevuje později než briga. Dokonce byly zaměňovány a také název brig byl považován za zkratku pro brigantinu. V Americe se tomuto oplachtění říkalo hermaphrodite brig a v Anglii zase brig-schooner. Tedy pěkný zmatek! V osmnáctém století se však název vžil a znamená tedy přesně to, co je popsáno v definici výše. Nejstarší brigantiny měly stěžně dvousekční (brigy trojsekční) a tím bylo i pevné lanoví jednodušší. V tonáži se jednalo o lodě s výtlakem ve velkém rozmezí 10 – 300 brt.

 

 

 

Typologie


 

Brigantina1 (jpg)


1. Typická malá brigantina z počátku osmnáctého století.
2. Brigantina Caroline 1863 je typickým zástupcem brigantin druhé poloviny devatenáctého století. Za zmínku slouží velká trojúhelníková plachta opatřená spodním ráhnem. To umožňovalo ovládání jedinou otěží, která se nemusela převazovat při manévrování. Podle tradice toto řešení „vymyslel“ kpt. Bentinck – proto bentinck-boom.
3. Ze stejné doby pochází Regulus 1867, který má namísto plachty s bentinck-boom na předním stěžni Spencer-vratiplachtu.
4. O něco později byla spuštěna na vodu brigantina Raven 1875, která nesla i královskou plachtu na předním stěžni. Takto vypadaly typické obchodní brigantiny konce devatenáctého století.
5. Poslední obrázek ukazuje finální vývoj oplachtění pro začátek dvacátého století s vysokým pohledným oplachtěním.

 

Níže je britská loď Research, postavená roku 1938 s cílem výzkumu magnetických polí. Měla typické oplachtění obchodních lodí a délku přes 42m. Bohužel byla potopena hned v úvodu druhé světové války (1939).


Brigantina2 (jpg)

 


Modely

Model brigantiny by již mohl mít šanci pěkně plout, ovládání příčných plachet na jednom (předním) stěžni s využitím hlavního pro otěže by mohlo být jednodušší než u brigy. Jistě existuje celá řada předloh, která by stála za to.

 

Opakování na závěr

Tak a protože až na výjimky končíme s příčným oplachtěním, v následujícím vývojovém diagramu uvádím krátký rozhodovací proces, pokud na obzoru uvidíme loď s příčnými plachtami. Těm, kteří nikdy neprogramovali, se omlouvám, ale přišlo mi to hezké si to takto pro sebe shrnout.

 

Loď na obzoru (jpg)

 

Teď uděláme dramatický skok ve velikosti lodí a příště se podíváme se na dvě jednostěžňové s velmi populárním oplachtěním, které ač nevelké jsou zřejmě nejrozšířenější.

Jirka

 

 

Diskutujte

Diskuse je otevřena pouze pro přihlášené. Přihlásit se
Šurda | 15. 03. 2021

jako vždycky, bezvadný diky za počtení

Jiri Host Kreisel | 23. 02. 2021

Ještě nás čeká spousty typů oplachtění, tak se snad na to najde čas, posbírat materiál, sjednotit jej a vložit na stránky. Teď už si každý najde tu svoji ;o)
Jirka

Milan | 24. 02. 2021

Paráda, dík za další článek. Ten závěrečný diagram mi v tom udělal konečně jasno. Těším se na pokračování. Třeba konečně zjistím jaký je rozdíl mezi kutrem a šalupou :-)

Jirka | 24. 02. 2021

To si piš !
Jirka

Další články v rubrice

Log
Článků: 258
Akcí: 14
Uživatelů: 96
Lodí v registru: 3
Vyrobilo: CLIQUO & Binteractive © 2021 minisail.cz