Brigantina (the Brigantine)
První brigantiny jsou zmiňovány kolem roku 1700, tedy o něco později než brigy. Většinou to byly obchodní lodě a tak ekonomika provozu na úkor výkonnosti umožnila snížit počet mužů v posádce (stejně jako u barkentiny). Obsluha příčných plachet jen na jednom stěžni, zvláště při manévrování či křižování, vyžadovala poloviční počet námořníků než u brigy. Předozadní plachty už se o sebe postaraly „samy“. Jestli redukce posádky mohla dojít tak daleko, jako je jméno lodě na úvodním obrázku Tres Hombres (Tři muži) asi možné není, ale berme to jako odůvodnění vzniku tohoto oplachtění.
Definice
Brigantina má vždy dva stěžně. Příčné plachty jsou pouze na předním stěžni, zadní má pouze předozadní oplachtění. Tedy je zde již zmíněná obdoba jako mezi plnoplachetníkem a barkem resp. barkentinou.
Historie
Pojem brigantina se objevuje později než briga. Dokonce byly zaměňovány a také název brig byl považován za zkratku pro brigantinu. V Americe se tomuto oplachtění říkalo hermaphrodite brig a v Anglii zase brig-schooner. Tedy pěkný zmatek! V osmnáctém století se však název vžil a znamená tedy přesně to, co je popsáno v definici výše. Nejstarší brigantiny měly stěžně dvousekční (brigy trojsekční) a tím bylo i pevné lanoví jednodušší. V tonáži se jednalo o lodě s výtlakem ve velkém rozmezí 10 – 300 brt.
moderní brigantina Greif 1951
Pathfinder
Romance
Søren Larsen
The Brigantine 'L'Avennire'
Tres-Hombres-2
Typologie
1. Typická malá brigantina z počátku osmnáctého století.
2. Brigantina Caroline 1863 je typickým zástupcem brigantin druhé poloviny devatenáctého století. Za zmínku slouží velká trojúhelníková plachta opatřená spodním ráhnem. To umožňovalo ovládání jedinou otěží, která se nemusela převazovat při manévrování. Podle tradice toto řešení „vymyslel“ kpt. Bentinck – proto bentinck-boom.
3. Ze stejné doby pochází Regulus 1867, který má namísto plachty s bentinck-boom na předním stěžni Spencer-vratiplachtu.
4. O něco později byla spuštěna na vodu brigantina Raven 1875, která nesla i královskou plachtu na předním stěžni. Takto vypadaly typické obchodní brigantiny konce devatenáctého století.
5. Poslední obrázek ukazuje finální vývoj oplachtění pro začátek dvacátého století s vysokým pohledným oplachtěním.
Níže je britská loď Research, postavená roku 1938 s cílem výzkumu magnetických polí. Měla typické oplachtění obchodních lodí a délku přes 42m. Bohužel byla potopena hned v úvodu druhé světové války (1939).
Modely
Model brigantiny by již mohl mít šanci pěkně plout, ovládání příčných plachet na jednom (předním) stěžni s využitím hlavního pro otěže by mohlo být jednodušší než u brigy. Jistě existuje celá řada předloh, která by stála za to.
Opakování na závěr
Tak a protože až na výjimky končíme s příčným oplachtěním, v následujícím vývojovém diagramu uvádím krátký rozhodovací proces, pokud na obzoru uvidíme loď s příčnými plachtami. Těm, kteří nikdy neprogramovali, se omlouvám, ale přišlo mi to hezké si to takto pro sebe shrnout.
Teď uděláme dramatický skok ve velikosti lodí a příště se podíváme se na dvě jednostěžňové s velmi populárním oplachtěním, které ač nevelké jsou zřejmě nejrozšířenější.
Jirka
Diskutujte
jako vždycky, bezvadný diky za počtení
Ještě nás čeká spousty typů oplachtění, tak se snad na to najde čas, posbírat materiál, sjednotit jej a vložit na stránky. Teď už si každý najde tu svoji ;o)
Jirka
Paráda, dík za další článek. Ten závěrečný diagram mi v tom udělal konečně jasno. Těším se na pokračování. Třeba konečně zjistím jaký je rozdíl mezi kutrem a šalupou :-)
To si piš !
Jirka
Akcí: 17
Uživatelů: 118
Lodí v registru: 3
05.11. Opustil nás
03.11. Jak zamykají jiní ...
16.10. Těrlická plachta 2024
07.10. Footy & minisail