Shamrock III
Takže celé tady toto začalo tak, že jsem dostal nadané od Ladouse, že sdilím fotky postupu stavby Shamrocka a Machichaca na Facebooku ve skupině jen s pár přáteli a že nic neposkytnu minisailu. Tož jsem poskytl, načež jsem dostal nadané od Jirky, že je k tomu třeba i něco napsat. Tož píšu, ale abyste pak neřekli, že sem vás dva nevaroval!
Historie lodního modeláře
Od dětských let jsem byl zarytým leteckým modelářem. Až na jaře 2019 nás kamarádka pozvala, ať se zajedem podívat do Třebovic na Lodivoda, kde se kromě slalomek a EX500 jel závod Footynek. To nás se ženou nahlodalo a začal sem se pídit, jak něco takového postavit a hlavně nastavit. Splichtili jsme si footynky, poté RG65-ky a začali objíždět vodní plochy v okolí v představě, že natrefíme na stejně postiženého jedince či kolektiv, třebaže ještě furt jsem trávil značnou část volného času na letišti s modely akrobatů. Semínko však bylo již zaseto a nám začalo docházet, že by to chtělo něco jiného, něco krásnějšího.
Se sebevědomím drzého zelenáče, nevěda vůbec komu vlastně píšu, jsem mailem oslovil Jirku s dotazem, kde sehnat nějaký plánek a jak začít s "něčím pořádným" a ten mě s trpělivostí dobrého učitele nasměroval na Těrlickou plachtu (2019), čímž udělal fakt medvědí službu některým účastníkům. Tam nás zcela očarovala krása maket. Andrejka (moja robka) se zamilovala do Machichaca, které kočírovala Lenka Mrákotová a já zas od Pepy Mrákoty vyzvídal jak co stavět, jaké používat materiály, jak se co vlastně jmenuje... Když jsme se loučili, tak si Pepa viditelně oddychl, neb si myslím, že jsem z něj vymáčkl i číslo bot a datum jejich svatby a přislíbil sem, že za rok se tam setkáme zas, ale už i na vodě.
Hned po příjezdu domů jsem začerstva prolézal internet a začalo se plánovat do čeho půjdem. S Andrejkou se nedalo hnout, u ní z Těrlické plachty zůstalo na sítnici vypáleno Machichaco. Já díky reportáži o Mariquitě od Michala Šenekela pokukoval po lodích z amerického poháru J-Class. A díky odkazu v sekci "Zajímavé odkazy" na francouzský web jsem si našel plán Shamrocka III. Tady jsem ovšem udělal první vážnou začátečnickou chybu, neb jsem podle něj začal hned stavět a neporovnal sem jej s další případnou dokumentací a dobovými fotkami. V plánu jsou podstatné chyby, které v mnoha případech už nejde zcela napravit. Ale vzhledem k mé zbrklé povaze to není ani první a slibuju, že ani poslední chyba v mém životě. A tak jsem zjistil, že jsem lodní modelář.
Historie jachty Shamrock III
Jachtu navrhl William Fife z pověření Sira Thomase Liptona a byla postavena společností William Denny and Brothers v Dumbartonu ve Skotsku, aby se coby vyzývatelka zúčastnila závodu Amerického poháru proti americké Reliance. Na vodu byla spuštěna 17. března 1903 a hned od prvního klání se Shamrockem I se ukázalo, že "trojka" je o 20-30 sekund na míli rychlejší, čímž se splnila očekávání do ní vkládané. Dne 17. dubna 1903 došlo při jednom takovém závodě ve Weymouthu k neštěstí, kdy se zlomil stěžen, jehož část smetla z paluby Williama Colliera, který následně utonul. Zraněno bylo i několik dalších členů posádky, včetně sira Liptona, který byl smrti Colliera dlouho otřesen. Nicméně jachta byla odtažena do doku, kde byla během pár týdnů opravena. Pojistná událost byla odhadnuta na 4000 liber, což pro zajímavost byla cena za Shamrock II. 10. května už zase "trojka" porazila na 40-ti mílové trati "jedničku". A tak dne 28. května flotila Sira Thomase Liptona sestávající z Shamrocku III, Shamrocku I, parní jachty Erin a oceánského remorkéru Cruiser , jejichž kombinovaná posádky čítala 170 mužů, vyplula ze Skotska, aby po 15-ti dnech a 23 hodinách dorazila do Sandy Hook (USA). Závod vypsán na 3 vítězství z pěti a byl odstartován 22. srpna 1903. Reliance porazila Shamrocka III v poměru 3:0. Dál jsou informace o historii plavidla poněkud strohé. Ví se, že v roce 1920 byla jachta použita pro testovací závody proti Shamrock IV a poté byla sešrotována. Pokud by někoho zajímaly detaily pak asi nejlepší ucelená informace je zde na webu.
Shamrock III 001
Shamrock III 002
Konkurenční Reliance
Stavba
Zatímco Andrejka začla stavět své Machichaco klasicky (žebra a plaňkování, jelikož sem ji to tak přichystal :-) já sem chtěl zkusit trup laminátový a veden stavebními postupy "Z loděnic" na mimisailu a věren své dlouholeté leteckomodelářské praxi jsem zvolil cestu stavby trupu ze dvou polovin se žebry z lehké topolovky prolepené polystyrénem.
Shamrock III 004
Shamrock III 005
Shamrock III 006
Shamrock III 007
Shamrock III 008
Shamrock III 009
Shamrock III 010
Shamrock III 011
Shamrock III 012
Shamrock III 013
Shamrock III 014
Shamrock III 015
Kromě této anomálie jsem víceméně všechny technologie a postupy vyčenichal na těchto stránkách, takže by to bylo zbytečné zabírání kyberprostoru opakováním téhož. Za zmínku stojí snad jen to, že všechny přístupy do podpalubí jsou řešeny pouze přes relativně malé palubní nástavby, které jsou na místě přidržovány magnety. Za to jsem na Těrlické plachtě dostal od některých účastníku přezdívku „gynekolog-amatér“. To sebou neslo i různá úskalí (myslím ty prostupy, a ne přezdívka), jako například, že napínání smyček nebylo možné řešit šrouby, tak jsou kladky přichyceny na vytisknuté vroubkované základně, aby bylo možné vše nastavovat jen "zhora".
Shamrock III 016
Shamrock III 017
Shamrock III 018
Shamrock III 019
Shamrock III 020
Shamrock III 021
Shamrock III 022
Shamrock III 023
Shamrock III 024
Shamrock III 025
Shamrock III 026
Shamrock III 027
Díky malé zkušenosti jsem na maketových detailech strávil násobně víc času, než by bylo třeba. Takovou lanovou podložku pod kladky, jsem "zauzloval" po dvouhodinovém trápení, pro případné zájemce doporučuji provázek lehce prolakovat třeba řídkým zaponovým lakem.
Shamrock III 028
Shamrock III 029
Shamrock III 030
Shamrock III 031
Shamrock III 032
Shamrock III 033
Shamrock III 034
Shamrock III 035
Shamrock III 036
Shamrock III 037
Shamrock III 038
Shamrock III 039
Shamrock III 040
Shamrock III 041
Shamrock III 042
Lehce šmatlající vyplétané kormidelní kolo se mi z naprosto zborcené verze přes něco velmi těžce šmatlajícího povedlo taky až na sedmý pokus. Nejdřív jsem zkoušel vyplétat drátem, a ty pokusy jsem ani nezapočítal, ale nakonec je použit silonový vlasec, napatlaný barvou. Inspiraci k výrobě jsem čerpal v článku v Modeláři, kde Antonín Alfery popisoval výrobu vyplétaných kol pro makety letadel z 1. světové války.
Shamrock III 043
Shamrock III 044
Shamrock III 045
Shamrock III 046
Shamrock III 047
Shamrock III 048
Na vodu byl můj Shamrock III spuštěn měsíc před Těrlickou plachtou 2020, ale dodnes by se dalo říct, že je stále ve fázi seřizování a zkoušení. Došlo i na šáhnutí do trupu - kvůli balastu. Když se loni na Buňkově rozfoukalo, loď se na zaďák podivně giglala ze strany na stranu a na bočák si občas lehla na vodu. Tenkrát mi Michal s Pepou poradili snížit těžiště. Kýl byl sice protáhnut o 50% ale snažil sem se jeho průřez zachovat maketový, takže olovo v něm dosahovalo výšky 158 mm!!!, Tak jsem ho vykuchal, zvětšil objem spodní části kýlu a maximální výška je teď necelých 70mm odspodu. To snížilo těžiště lodi a zlepšilo jízdní vlastnosti. A teď přes zimu dostal Shamrock ještě nové plachty z padákoviny, a to je zas úspora hmotnosti nad těžištěm o cca 200g. Možná by se řeklo, že dvě deka u 12-ti kilové lodi je nic, ale pokud je to na tak velké páce, myslím že to pújde poznat. Pořád se také učím nastavení plachet, při jakém větru je vhodné zredukovat plachty odstraněním vrcholovky a létavky. Nově se mi snad podaří i předělat a připravit lanoví tak, aby šlo zmenšit plochu hlavní plachty cca o třetinu.
Shamrock III 049
Shamrock III 050
Shamrock III 051
Shamrock III 052
Shamrock III 053
Shamrock III 054
Rosťa Dyba
Diskutujte
Děkuju všem, za krásné komentáře. Omlouvám se, že až fčil reaguju, bo sem naprosty bordelář a nemohl sem najít přihlašovací údaje :-))). Ještě raz moc děkuju.
Ahoj. Je to hezká loď. S tím puleným trupem je to pro mě dobrá inspirace. Fakt paráda😉
vychází tak i menší spotřeba materiálu na žebra.
Skvělé počtení a velice inspirativní fotky. To kormidelní kolo mě dostalo! Děkuji Rosťo. Nakopl jsi mě k další tvorbě.
Rosto , bezvadně napsaný článek , a díky J.K, za úpravu,a stylizaci- je taky borec
Děkuji, jsem rád, že můj povzdech spadl na úrodnou půdu.
To nebyl povzdech, ale výzva. Děkuji
Rosťo, vůbec nelituju, že jsem Ti vynadal a je dobře, že po Tobě šel i Ladous.
Moc díky za záplavu fotek a článeček o stavbě Tvého modelu Shamrock III.
Je vidět, že je u vás v loděnicích velmi napilno a loď dostává oproti loňské sezóně spousty nových detailů. Je to krasavice a těším se, že ji uvidím naživo.
Jirka
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
Akcí: 17
Uživatelů: 118
Lodí v registru: 3
28.11. Akce 2025
24.11. Pinczow 2024
24.11. 48. Fuehlinger See Regatta...
09.11. La Grace 14. 12. 2024 v...