Pen Duick
Stavbu plachetnice Pen Duick jsem připravoval mnoho let nazpět. Chtěl jsem loď, která bude konkurovat mohutné CI CI. Momenty, kdy jsme všichni popojížděli unášeni kamsi proudem a Michal si kroužil svoje kolečka, vyrovnávaje svůj hendicap, byly deprimující. Má to ale druhý aspekt. Musí jít snadno refovat do silného větru, abych se svezl i na Dářku.
Začal jsem sháněním podkladů, kterých je naštěstí na internetu hodně. Zvláště obrázky a krátká videa na YouTube. Porovnáváním plánků polských, francouzských a fotografií se začal rodit počítačový výkres. Z něho pak vznikly podklady pro vyřezání překližkových žeber a páteře na gravírovacím plotru. Stavbu jsem začal v srpnu 2020. Poslepoval jsem kostru letmo, přímo na páteři s oční kontrolou souměrnosti. Dokud byl do trupu přístup mezi žebry, provedl jsem jejich nátěr a umístění mechanismů ovládání. Vše tak, aby se dalo cokoliv namontovat a vyjmout otvorem pod nástavbou. Další operací bylo oplaňkování smrkovými lištami tloušťky 3mm , nařezanými na cirkulárce z odstraněného obkladu. Plaňky jsem předohýbal a překrucoval nad horkovzdušnou pistolí. Polohu na žebrech jsem jistil kolíčky na prádlo, a kde to nešlo, i malými vruty. Na všech žebrech jsem pak navrtal a zalepil kolíček. Vnitřek trupu jsem impregnoval pryskyřicí epoxy 1200 a nejnižší část mezi žebry vyplnil stavební pěnou. Důvodem této operace bylo očekávání, že voda, která se do trupu dostane, nesteče až úplně dolů, ani nezůstane někde za žebry. Vnější část trupu pak prošla broušením a tmelením polyesterovým tmelem na dřevo.
Pen_Duick_JM_001
Pen_Duick_JM_002
Pen_Duick_JM_003
Pen_Duick_JM_004
Pen_Duick_JM_005
Pen_Duick_JM_006
Pen_Duick_JM_007
Pen_Duick_JM_008
Pen_Duick_JM_009
Slepil jsem kokpit z laminátu a vyvrtal otvor pro osu kormidla. Osa kormidla je kolmá, aby se mechanismus řízení dal schovat pod falešnou podlahu. Zbytek osy kormidla vystupující z trupu je zalomen kardanem do úhlu podle předlohy. Zajímavá je geometrie táhla kormidla, která umožňuje minimální boční pohyb táhla v prostupu gumovou průchodkou.
Pen_Duick_JM_010
Pen_Duick_JM_011
Pen_Duick_JM_012
Vnějšek trupu jsem potáhl skelnou tkaninou 300g/m2 nasycenou pryskyřicí epoxy 1200, kterou jsem nanášel válečkem. Následně je trup zatmelen polyesterovým tmelem. Operací mimo loď bylo zhotovení kopyta a formy pro odlévání balastu. Dřevěnou formu jsem impregnoval lepicí páskou. Kopyto jsem ve formě polohoval sloupky s vruty , které korespondují s otvory v kýlu. Sádru jsem naléval postupně a prokládal armaturou z perlinky. Po nalití do poloviny formy jsem nechal sádru vytvrdnout, namastil vazelínou a dolil zbytek. Půlky šly od sebe dobře, zhotovil jsem nalévací a odvzdušňovací otvory. Dlouho jsem pak formu sušil. Kov jsem roztavil na záložním vařiči v kastrolu, kterému jsem naohýbal hubičku. Nalil jsem celou formu najednou. Na opracování mám speciální rašpli a na vrtání a řezání závitů speciální řezný sprej. Jde to jako do hliníku. Pak mohla jít loď do vany. Tam jsem zjistil, že je těžiště moc vzadu, a proto jsem z balastu uřízl 3kg a tvar trochu upravil. Po další vanové zkoušce bylo již vše v pořádku. Budu ale muset za balast doplnit mrtvé dřevo.
Pen_Duick_JM_013
Pen_Duick_JM_014
Pen_Duick_JM_015
Pen_Duick_JM_016
Pen_Duick_JM_017
Pen_Duick_JM_018
Pen_Duick_JM_019
Pen_Duick_JM_020
Pen_Duick_JM_021
Pen_Duick_JM_022
Pen_Duick_JM_023
Pen_Duick_JM_024
Pen_Duick_JM_025
Pen_Duick_JM_026
Pen_Duick_JM_027
Další práce pokračovaly až na podzim 2021. Palubu jsem překryl laminátovými deskami tl.1mm. Jedním kusem to nejde , protože lodní paluba je ve dvou osách prohnutá. Kormidlo sestává z perutě z překližky a osy z hliníkové silnostěnné trubky prošroubované do překližky. Po vytmelení přijde vše přelaminovat.
Pen_Duick_JM_028
Pen_Duick_JM_029
Pen_Duick_JM_030
Pen_Duick_JM_031
Pen_Duick_JM_032
Pen_Duick_JM_033
Pen_Duick_JM_034
Pen_Duick_JM_035
Pen_Duick_JM_036
Konečně jsem se dostal k položení paluby. Po dlouhých rozvahách jsem zvolil palubu ze smrkových planěk a zbytek z olše. Nejdřív jsem počítal s mořením dílů z olše. Pak jsem si udělal zkoušku a rozhodl se pouze pro lakování. Lišty jsem polepoval prešpánem a celkově jsem postupoval stejně jako při minulých modelech. Přes všechno jsem položil laminát ze skelné tkaniny 80g/m2 a pryskyřice BG 280. Barva dřeva vyšla naprosto přesně. Tak to je zatím všechno, co můžu sdělit o stavbě Pen Duicka.
Pen_Duick_JM_037
Pen_Duick_JM_038
Pen_Duick_JM_039
Pen_Duick_JM_040
Pen_Duick_JM_041
Pen_Duick_JM_042
Pen_Duick_JM_043
Pen_Duick_JM_044
Pen_Duick_JM_045
Mezitím jsem postavil ještě jednu maštal pro koně (dárek pro vnučky) a začal stavět nové letadlo. Pomáhá mi ale Libča (naše nové kotě od Libora Halamy), takže to dám do provozu ještě letos. To slibuji.
Pepa
Na doplnění...
V roce 2008 stavěl Pen Duick Karlík Egrt, jeho stavbu si můžete prohlédnout v Zimních loděnicích na odkazech níže. Zároveň druhý Karel (Šimůnek) stavěl svůj škuner Sylph, Vráťa zase Vamarii, Jarda Zeman Brilliant, další Jarda (Pešek) Britanii a Miloš Kvapil Stormy Weather (toho jsme už dlouho neviděli). Pepa Mrákota tehdy pracoval na Spray - inu tehdy se v zimě děly věci … [JK]
Ze zimních loděnic I. Ze zimních loděnic II. Ze zimních loděnic III.
Diskutujte
Díky Pepovi za to, že se s námi podělil o obrázky ze stavby.
Co se děje v jiných loděnicích?
Akcí: 17
Uživatelů: 118
Lodí v registru: 3
05.11. Opustil nás
03.11. Jak zamykají jiní ...
16.10. Těrlická plachta 2024
07.10. Footy & minisail
V mé loděnici panuje zimní spánek. Musím se rozhýbat...