Model Star45
V Jinolicích jsem se během jedné A-čkové rozjížďky se zájmem zadíval na hezky jedoucí loď. Na břehu, vsedě na židličce, ji řídil Franta Chmelka. Hezky stoupala proti větru, držela kurz (co může pozorovatel poznat?). Taková hezká, ladná součást startovního pole.
Kromě toho, že jsem loď chvíli pozoroval na vodě, tak jsem ji nějak více nezaznamenal. Na břehu jsem ji neviděl a spoléhal jsem se na to, že ji určitě nafotí moji stálí dodavatelé fotografií (Pepa a Rosťa). Bohužel se tak nestalo, a když se někde dostala náhodou do záběru fotoaparátu na vodě, tak byla daleko. Navíc jsem se po fotkách začal shánět až doma a to už byla vůbec daleko – někde u Franty doma. Takže jediná stopa zůstala ve výsledkových listinách, loď Star 45 – parametry LWL 880mm, plachty 0,405m2 a výtlak 4,400 kg, model postavený v měřítku 1:7,5.
Modely Star45 v Americe
Proč mne vlastně napadlo se snažit alespoň něco o modelu dostat na stránky? Protože je to opět loď slavnou historií, která byla navržena roku 1910. Dále 99% lodí (modelů), se kterými jezdíme, má kajutu (na rozdíl od tohoto modelu). Loď Star45 se také stala již dávno předlohou pro modelářskou kategorii, registrovanou u AMYA (The American Model Yachting Association). Mimochodem, stojí za to se podívat, s čím se za velkou louží soutěží… Asociace vydává také čtvrtletník, jedno číslo si můžete zdarma stáhnout a také je v něm mnoho technicky zajímavého ke zhlédnutí. No a stavbě modelů se věnuje mnoho stránek a jsou zveřejněny plány a podklady. No, ale my máme rádi lodě „předloze-věrné“. Co s tím? Oslovil jsem Frantu, zda má fotky ze stavby a případně z vody. Něco málo mi poslal, něco dodal René a tak nějaké základní podklady pro malý článek byly na světě. Doplnil jsem hledáním na internetu, překládáním a začalo se to rýsovat.
Nejprve něco z historie
Star je závodní kýlový člun pro dvě osoby o délce 6,9 metru (23 stop), který v roce 1910 navrhl Francis Sweisguth. Star byl olympijskou třídou kýlových člunů od roku 1932 do roku 2012, kdy se kýlové čluny naposledy objevily na letních olympijských hrách.
Je to šalupa s hlavní plachtou, která je proporčně větší než jakákoli jiná loď této délky. Na rozdíl od většiny moderních závodních lodí nepoužívá při plavbě po větru spinakr. Místo toho se při jízdě po větru používá rozpěrná tyč, která drží ráhno pro správné proudění větru. Dřívější lodě byly postaveny ze dřeva, ale ty moderní jsou obvykle vyrobeny ze sklolaminátu. Loď musí vážit minimálně 671 kg a její maximální celková plocha plachet je 26,5 m2.
Pár zajímavostí z velkých Star
Třída Star je průkopníkem neobvyklé polokruhové dráhy, která umožňuje účinně držet ráhno dole, i když je při jízdě po větru natočeno daleko ven. Tedy takový kiking, když není dostatečné místo mezi ráhnem a palubou.
Dalším pozoruhodným aspektem plachetnic Star je extrémní poloha kosatníka a někdy i kormidelníka, kteří obvykle používají postroj, který jim pomáhá viset nízko nad návětrnou stranou lodi. To u nás na modelech samozřejmě moc nepřipadá v úvahu. Postroj byl ale povolen až v šedesátých letech a tak se ve starých jachtařských magazínech objevovaly vtipné karikatury, jak to řeší posádky. Dalo se třeba držet škrábanců na trupu (posádka se tak mohla dobře dostat až pod trup. Doporučovalo se nechat alespoň jeden prst na bortu viditelný, aby kormidelník věděl, jestli má ještě posádku. Oblíbený byl i buldočí záhryz – výhodou bylo, že kosatníkovi zůstaly obě ruce volné pro práci s otěžemi. Tato metoda však vyžaduje několikatýdenní tréning na dětských kousacích kroužcích…
Vývoj oplachtění
Díky více než sto let dlouhé historii této lodní třídy je možno zachytit postupný vývoj oplachtění. To je pro nás zajímavé a pojďme se na to podívat detailně. Znovu zde padne jméno Francis Sweisguth, který nejen v roce 1910 nakreslil plán původních lodí Star, ale také dohlížel jako technický komisař třídy Star na dvě změny v oplachtění. Nejprve na začátku 20. let, kdy proběhla změna z gaffového oplachtění (ve variantě Gunter-rig, který má třeba Pepa na své lodi Svea), na bermudské oplachtění. Této „novince“ se tehdy říkalo Marconi rig (podle množství výztuh štíhlého stěžně připomínajícího tak antény vysílačů). Jako první se objevil (nízký) short Marconi rig, který vlastně jen nahradil krátký stěžeň plus plně vztyčené horní ráhno gaffového oplachtění jediným, stejně dlouhým stěžněm. Bylo to dokonce navrženo tak, že se se dala použít i stejná plachta. Aby byl takový stěžeň lehký (kvůli stabilitě lodě), byl lepený a dutý a pevnost mu dodávala právě soustava výztuh. Pak ještě na konci desetiletí, kolem roku 1930 proběhla další změna na moderní oplachtění (vysoký) tall Marconi rig. Pokrok v konstrukci lepených stěžňů umožnil tehdy další prodloužení stěžně. No a na konci 60 let vzniklo moderní oplachtění, které Star používá dodnes.
Konečně o Frantově modelu
Franta mi poslal pár obrázků a krátký text o stavbě modelu: Ahoj, bočnice jsou z balzy 2mm, délka modelu je dána délkou balzy. Dno je extrudovaný šedý polystyren 20 x 500 x 1000 mm, celé potaženo kepr tkaninou (163g) v jednom kuse (epoxy LH 145). Paluba je z laminátu prohnutá ve formě a povrchově potažená tkaninou od Havla (30g) v barvě dřeva. Servo na plachty (JX SW-5513-6PA 55g/10,6kg), stojí méně než Hitec. Klasická nekonečná smyčka. Otvor je zakryt plexi a zalepen.
Přidávám ještě jednou parametry: LWL 880mm, plachty 0,405m2 a výtlak 4,400 kg, model postavený v měřítku 1:7,5
Star45 007
Star45 008
Star45 009
Star45 010
Star45 011
Star45 012
Star45 013
Star45 014
Star45 015
Tak a to je vše, co jsem chtěl dát na stránky o modelu, který mne zaujal. Pohledal jsem si na internetu, zpracoval a objevil mnohé zajímavosti, které třeba i vás zaujaly. Upozorním znovu na ukázkové číslo čtvrtletníku AMYA, které stojí za čas věnovaný jeho prolistování. Je vloženo níže.
Jirka Kreisel
Diskutujte
Děkuji za článek, já bych to nezvládl. Jen tak pro zajímavost, že na jedné z nich (č.721), jezdil se svým bratrem JFK. https://historical.ha.com/itm/political/presidential-relics/john-f-kennedy-his-star-class-sailboat-flash-ii-which-he-owned-and-raced-with-older-brother-joseph-p/a/6145-42124.s
Děkuji za zajímavý článek. A obzvlášť za odkaz na časopis. Hmm, spinakr...
Franto, díky za informace o tvém modelu.
Jirka
Akcí: 17
Uživatelů: 118
Lodí v registru: 3
05.11. Opustil nás
03.11. Jak zamykají jiní ...
16.10. Těrlická plachta 2024
07.10. Footy & minisail