středa 30. říjen 2024 RSS Mapa stránek Přihlásit se Registrace
Úvod > Modely > Z loděnic > Svea konečně hotova!

Svea konečně hotova!

04.04. 2020 | Z loděnic Vložil(a): Jirka
Svea 2   000.jpg
Svea 2 000.jpg
Po loňské úspěšné plavební zkoušce na Těrlicku jsem konečně dotáhl stavbu plachetnice Svea do stavu, kdy bude moci být nasazena do soutěže. Naposledy jsem psal o pokládání paluby. Budu tedy pokračovat, jak šla stavba dál. 
 
Po označení čáry ponoru pomocí nádrhu následovalo polepení trupu mahagonovou dýhou. Lepena je zase bílým lepidlem a pojištěna papírovou lepicí páskou. Lepím na střídačku z obou stran, a tak se nemusí čekat dlouho na zasychání lepidla. Každá část se musí pečlivě dopasovat. Zvlášť obtížné je to na vyboulených částech trupu. Po obroušení jsem seřízl přední část, přilepil kloun z jednoho kusu světlého dřeva a přetmelil přechod mezi dýhou a zbytkem trupu.
 
Před laminováním jsem nejdříve nalepil vyříznuté nápisy, které mají imitovat intarzování. Po přelaminování a lakování pak budou v jedné rovině s povrchem. Laminováno je přes všechno tkaninou s gramáží 80 laminovací pryskyřicí BG 280. Práce je to čistá, bez zápachu. Po vyzrání jedné části se přesahy oříznou, a tam,  kde jdou pláty přes sebe,  se zabrousí do ztracena.
 
Kajuta má rámeček z překližky, laminátová kostra střechy je plaňkována lištami z tvrdé balsy a oblý předek střechy je z prkének lípy. Vnějšek je polepen jedním kusem mahagonové dýhy a celek přelaminován.
Bortové latě jsou dopředu opracovány a ohnuty do oblouku nad sálavým teplem. Na své místo jsou přilepeny a zakolíkovány lipovými kolíky. Ty si protahuji na potřebný průměr v jednoduchém přípravku. Pak následují otěrové latě složené z nosné a vnější části.
Kloun je okován zploštělou nerezovou kulatinou s imitací mosazných šroubů a jeho vrchní část mosazí. Do bortové latě jsou vlepeny mosazné průvlaky. Po řádném vyzrání vrchního laku na palubě jsem přistoupil k zakrytování mahagonových částí papírovou lepicí páskou.  Zbytek paluby jsem zmatoval brusným rounem.
 
Mosazné doplňky jsou některé spájeny v jednoduchém přípravku,  některé snýtovány. Celky jsou pak leštěny a lakovány. Hrazda s úvazníky je z několika částí opracovaných z oceli. Ty jsou spojeny koleny z mědi a spájeny cínem. Celé to pak překrývá bílý lak. Tento díl je velmi namáhán, a tak doufám, že to vydrží.
 
Stěžeň je slepen ze tří smrkových lišt a opracován do kulata. Spodní část je čtvercová a vetknutá do dubového držáku, v němž se může sklápět na nerezovém čepu. Na vrcholu je otočná kladka, která vede lano nesoucí gafli. Ráhno i gafle jsou slepeny ze dvou kusů, v nichž je vytvořena drážka. Po slepení tak vzniká dutina, v které je posuvně ukotvena plachta. Kování takeláže je zhotoveno z pocínovaného plechu a leštěno.
Plachty jsou z dakronu. Lem je slepen oboustranně lepící páskou, v koutě je provázek. Přes provázek jsou ještě po obvodě obšity nití,  aby se nerozlepovaly.  Bány jsou imitovány emailovým popisovačem. V průchodech jsou duté nýty a rohy mají maketové zesílení. Nápis na plachtě je vyveden akrylovými barvami.
 
To je tak asi všechno,  co mohu ze stavby popsat.          
Pepa
 
Jak se pokládala paluba modelu je popsáno zde na stránkách...
 
O předloze, její historii a rekonstrukci si můžete počíst na stránkách plachetnice SVEA...
 
 
 

A jako malý bonus připojuji pár fotek plachetnice Svea na výstavě Lodě a karavany v Praze roku 2007. Tehdy mne tam uchvátila a tak jsem vyfotil spoustu fotek a vůbec mne nenapadlo, že v Pardubicích  lítá s letadly nějaký Pepa, který Sveu za 13 let dostaví v tak špičkové kvalitě. Těším se, že ji uvidím letos na vodě... Jirka

 

Diskutujte

Diskuse je otevřena pouze pro přihlášené. Přihlásit se
Milan | 06. 04. 2020

Gratulace k novému přírůstku do flotily Pepo. Opravdu krása. Jdu se zahrabat. Do dílny :-)

Milan

Jirka | 07. 04. 2020

Nezapomeň si vzít fotoaparát ;o)))
Jirka

Jirka | 07. 04. 2020

Nezapomeň si vzít fotoaparát ;o)))
Jirka

pberki | 14. 04. 2020

Ahoj Pepo,
v prvom rade - nádherná práca a vďaka že si sa podelil o info.
Mal by som dotaz: Existuje nejaká finta na odstránenie prebytočného cínu zo spájkovaných mosadzných dielov (napr. na tomto obrázku: https://www.minisail.cz/getFile/id:11820 ) ?

Alebo len trpezlivo a opatrne obrúsiť a následne vyleštiť ?
Ďakujem
Peter

Pepa | 25. 06. 2020

Ahoj Peter.
Žádnou fintu neznám. Nejlepší je dodat do místa pájení jen tolik cínu , kolik je nutné.Pakliže se to přežene , tak pak nezbývá , než ruční opracování. Cín při pilování zanáší pilníky , tak je lepší škrábat šábrem .
Pepa.

peter | 05. 04. 2020

Pepo je to nádhera klobuk dolu si macher dufam že ten blázninec s vírusom čoskoro pominie nech to uvidím na naživo P.Mikulka

Jiri Host Kreisel | 04. 04. 2020

Pepa vyslyšel mou prosbu a díky tomu je na stránkách další hezký článek. Zase máme možnost mu nahlédnout "pod ruce" a pro mne je to vždy velkou inspirací.

Velké díky, Pepo
Jirka

Další články v rubrice

Říjen 2024
Po Út St Čt So Ne
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
Log
Článků: 321
Akcí: 17
Uživatelů: 117
Lodí v registru: 3
Vyrobilo: CLIQUO & Binteractive © 2024 minisail.cz