Helen B. Thomas
V Novopackých loděnicích roste rychlým tempem pozoruhodný škuner Helen B. Thomas. Bohužel tempo stavby je tak rychlé, že nezbývá čas na focení – prostě to jede. První fotografie je tak z bazénových zkoušek někdy v létě. Protože i na psaní nemá stavitel mnoho času, troufnu si na úvod něco málo připsat o lodi, která byla ve své době inovátorská. Informace čerpám z vynikající knížky The American Fishing Schooners 1825 – 1935, kterou sestavil a napěchoval informacemi Howard I. Chapelle. Je doporučenou studnicí informací při stavbě jakéhokoli amerického škuneru z tohoto období, protože jde opravdu do hloubky a rozkresluje i ty nejmenší detaily. Současně je nacpaná výkresy trupů včetně žebrorysek, tisk je velmi ostrý a kvalitní. Nechybí ani ideové výkresy oplachtění a tak lze stavět i podle této knížky (s využitím mnoha dalších detailů typového vybavení škunerů této zlaté éry). Pokud ale vím, Pavel sehnal přesný plán a tak loď bude velmi věrná své předloze. Připojuji pár fotek ze stránek v knížce.
Ale zpět k historii předlohy. V devadesátých letech osmnáctého století se v Nové Anglii začaly objevovat sloopy u kterých byl krátký čelen nebo dokonce čelen byl vynechán s tím, že jej funkčně nahradila protažená a zvednutá příď. Těmto lodím se začalo říkat „knockabout“. Nejprve to bylo spíše u menších plavidel, ale roku 1900 v tom lodní konstruktér McManus rozeznal zajímavé řešení i pro škunery, které řešilo bezpečnost lodi a posádky. McManus chodil často do přístavu, kde se často povídaly historky o námořnících, které vlna smetla při práci na čelenu. Většina námořníků na palubě byli spíše rybáři a také povědomí o nutnosti údržby nebylo vysoké. Čeleny a zejména lanová zakončení a úvazy bývaly na lodích často ve velmi špatném stavu kvůli špatné údržbě. Tím byla ale v nebezpečí kolapsu celá takeláž, která tak mohla lehce přijít o významný protitah přenosu síly pevné takeláže na trup. O dobrý stav takeláže starali řemeslníci z loděnic jen v přístavu, pouze když loď nejezdila, a mnohdy až se něco stalo. Lepší přístup k tak kritickým místům tedy mohl být řešením. Konstrukčně se také dal lépe řešit přenos sil pevné takeláže přímo na konstrukci trupu.
McManus tedy nakreslil plán a vyrobil model trupu bez čelenu, kde umístění na protažené přídi dalo předním stěhům dostatečný odstup od předního stěžně pro vybalancování sil lanoví. Vše umístil v okně své konstrukční kanceláře a čekal (dlouho) na prvního zájemce o jeho řešení. Až na podzim 1901 kapitán William Thomas z Portlandu se společníkem Cassius Huntem nechali loď podle plánů postavit v Essexu, v loděnici Oxner and Story. Přes zimu byla loď hotova a na jaře 1902 spuštěna na vodu se jménem Helen B. Thomas. Trup měřil 105 stop a šest palců (32,15m), na vodorysce 74 stop (22,54m). Loď byla stavěna zejména pro populární závody rybářských škunerů (jako tehdy mnohé další lodě), ale v tom nebyla příliš úspěšná. Říkalo se, že ji při závodech příliš šetřili. Roku 1921 byla prodána na Bermudy jako Pilot a o pět let později se její kapitola uzavřela požárem. Nicméně v historii je zaznamenána jako první škuner bez čelenu (knockabout).
A teď nechme promluvit majitele loděnice:
Ahoj všichni.
Už v létě jsem oznámil zahájení prací na rybářském škuneru Helen. Kdo mě zná, tak ví jaký je můj vztah k internetu a podobným vynálezům. Nicméně toho času jsem mimo provoz (operované rameno), takže se konečně za spolupráce manželky osměluji poslat pár fotek stavby lodi. Mám v plánu stihnout jarní sezónu, ale na lodi je ještě hodně práce. Parametry modelu (měřené i v bazénu) jsou výtlak asi 19 kilogramů, délka trupu 1,7 metru, délka na vodorysce 1,2 m, nejvyšší výška bez bomby 1,85 m, šířka trupu 0,34 m.
Popisovat stavbu mi přijde jako nošení dříví do lesa, protože většina čtenářů je zkušenější než já (skromný začátečník). Případný komentář podám při nejbližším setkání u červeného vína. Jak je z fotografií poznat, tak moje flotila se poměrně rozrůstá. Protože už mám v plánu stavět další loď - tentokrát skupiny C, budu muset po dokončení lodi Helen poslat Doriana do světa.
Pavel
P.S. Povolení ke stavbě jsem od manželky obdržel až po splnění dědečkovských povinností - domeček pro vnučku.
Diskutujte
Kurna ! to vypadá nebezpečně !
Přijde mi celkem rozumné si před dokončením 19kg plachetnice nechat "zgenerálkovat" rameno. Držím palce jak s rekonvalescencí, tak s dostavbou modelu.
Díky, zatím je ruka v závěsu a bolí to jak čert.
Pavle, díky za pohledy do Tvé loděnice. Asi se stáváš nejrychlejším modelářem u nás (to už jsem jednou napsal). Teď ještě průběžně fotit, a nosit dříví do lesa. Na stránky chodí i ti, kdo se na první model chystají.
Těším se na Helenu, a mám dotaz, jestli bude na palubě 5 + 5 Dory - na každé straně jedna hromada ;o)
Jirka
Jirko ještě to zvažuji. Snad nebudou vadit přehazování plachet. Uvidíme.
soukromá správa pro Macháčka- .Nedej se vyhecovat na ty stohy Dory .Když nejedeš na ryby ,vem jednu - dvě ,( ja v nich mám ještě 5 díry ,jinak jsou plné vody)
Ale ten domeček pro vnučku je taky moc hezký. Pepa zase udělal hezkou maštal. Je vidět, že víte jak na to ;o)
Vypadá to luxusně. Ale zaujal mě Dorian v pozadí. Taky vypadá zajímavě
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
Akcí: 17
Uživatelů: 118
Lodí v registru: 3
28.11. Akce 2025
24.11. Pinczow 2024
24.11. 48. Fuehlinger See Regatta...
09.11. La Grace 14. 12. 2024 v...