Oplachtění lodí
Rozdělení oplachtění NSS
Vývoj příčných plachet
1. Na prvním obrázku je typická středomořská Nᾶo kolem roku 1450. Tvar trupu byl předlohou pro lodě následujících tří století.
2. Druhý obrázek je typická Caravela redonda z konce patnáctého století. Takové lodě používal Kryštof Kolumbus na svých objevných cestách.
3. Portugalská Santa Catarina de Monte Sinai datovaná k roku 1520 – výrazný posun v použití vrcholových (košových) plachet na hlavním a předním stěžni a také příčná plachta zavěšená na čelenu.
4. Švédská královská loď Vasa, rok 1628, přidává vrcholovou plachtu i na bezanový stěžeň, přibývají ještě další, brámové plachty, nad plachtami košovými a i další příčná plachta umístěná na čelenu.
5. Poslední obrázek nám ukazuje oplachtění slavné HMS Victory, rok 1765, které má všechny znaky „moderních plnoplachetníků“. Na zádi je velká vratiplachta – spanker, která vylepšila ovladatelnost lodi vyvážením kormidla. Stěžně Victory měly již tři sekce a jejich podélně (v ose lodi) kotvící stěhy, byly již obsazeny stěhovými plachtami.
Tak, první porce informací je za Vámi, ale já si uvědomil, že jsem v textu použil názvy plachet jako košová či brámová plachta, které některým čtenářům článku nemusí být úplně jasné. Proto je asi na místě, udělat v tom pořádek, tedy představit (pojmenovat) jednotlivé plachty. Názvosloví plachet se nám bude hodit i v dalších pokračováních článku, a přiznám se, i pro mne je to vždy výzva říci, jak se která ta plachta jmenuje. Takže i pro mne – vzhůru do toho…
Názvosloví příčných plachet
Stejně ale začneme podélnými plachtami, kterých je i na plnoplachetníku až dost ...
A - létavka (Flying jib) B - vnější kosatka (Outer jib) C - vnitřní kosatka (Inner jib) D - přední stěhovka (Fore totpmast staysail) E - hlavní čnělková stěhovka (Main topmast staysail) F - hlavní brámová stěhovka (Main topgalant staysail) G - bezanová čnělková stěhovka (Mizzen topmast staysail) H - bezanová brámová stěhovka (Mizzen topgalant staysail) I - kormová stěhovka (Jigger staysail) J - kormová čnělková stěhovka (Jigger topmast staysail) K - kormová brámová stěhovka (Jigger topgalant staysail) L - vratiplachta se dvěma sekcemi (Spanker with two gaffs) M - kormová vrcholová plachta (Jigger topsail)
… a konečně ty slíbené příčné plachty
1 - přední hlavní plachta (Fore course) 2 - přední dolní košová (Fore lower topsail) 3 - přední horní košová (Fore upper topsail) 4 - přední dolní brámová (Fore lower topgallant) 5 - přední horní brámová (Fore upper topgallant) 6 - přední královská (Fore royal) 7 - hlavní plachta (Main course) 8 - hlavní dolní košová (Main lower topsail) 9 - hlavní horní košová (Main upper topsail) 10 - hlavní dolní brámová (Main lower topgallant) 11 - hlavní horní brámová (Main upper topgallant) 12 - hlavní královská (Main royal) 13 - bezanová plachta (Mizzen course) 14 - bezanová dolní košová (Mizzen lower topsail) 15 - bezanová horní košová (Mizzen upper topsail) 16 - bezanová dolní brámová (Mizzen lower topgallant) 17 - bezanová horní brámová (Mizzen upper topgallant) 18 - bezanová královská (Mizzen royal)
Pozorný a přemýšlející čtenář jistě nalezne opakování v názvech jednotlivých plachet v závislosti na jejich umístění – na stěžních (přední, hlavní a bezan) a samozřejmě na jejich pozicích vzhledem k palubě (nebo sekci stěžně).
Návosloví předozadních plachet
... a samozřejmě i příčné plachty, které tady také nechybí
1 - létavka (Flying jib) 2 - přední vrcholová kosatka (Fore topmast staysail) 3 - kosatka (Jib) 4 - přední stěhovka (Fore staysail) 5 - přední hlavní plachta (Foresail) 6 - přední dolní košová (Fore lower topsail) 7 - přední horní košová (Fore upper topsail) 8 - přední brámová (Fore topgallant) 9. - hlavní plachta (Mainsail) 10 - hlavní vrcholová plachta (Main gaff topsail) 11 - bezanová plachta (Mizzen sail) 12 - bezanová vrcholová plachta (Mizzen gaff topsail)
Uff – a máme to za sebou. Přestože je to logické, jsou tam jisté záludnosti a možná i nelogické názvy jednotlivých plachet. Samozřejmě je mnoho dalších možností, například čtyř či pětistěžník. Ale anglicky mluvící námořník si jistě poradí, když má skasat dolní košovou plachtu na čtvrtém stěžni…
Názvy stěžňů
A propo, jak se ty stěžně jmenují? Ten nejvyšší je hlavní stěžeň - main mast. Ten před ním je vždy přední stěžeň - fore mast (pokud tam nějaký je). Stěžně za hlavním stěžněm, tady je to už zajímavé. Pokud je jen jeden, je to bezanový stěžeň – mizzen mast. Je-li na lodi ještě další, čtvrtý, nese vratiplachtu a tak je kormový stěžeň – jigger mast. Ale pozor, pětistěžňové barky a další lodě měly stěžně nazývané jako přední stěžeň – fore mast, hlavní stěžeň - main mast, střední stěžeň - middle mast, bezanový stěžeň – mizzen mast a kormový stěžeň – jigger mast. Jediný plnoplachetník, který kdy plul po mořích, byl Preusen a jeho střední stěžeň byl nazýván Laesitz mast, tedy Laesitzův stěžeň a to podle majitele lodi. No, vyznejte se v tom…
Tak, teď to vše zažít a v příštím dílu si povíme něco o plnoplachetnících, které brázdily hladiny moří v minulosti a vlastně je možné je potkat i dnes, což se nám podařilo letos na palubě La Grace v Amsterodamu. A máte se na co těšit.
Jirka Kreisel
Diskutujte
Akcí: 17
Uživatelů: 118
Lodí v registru: 3
09.11. La Grace 14. 12. 2024 v...
05.11. Opustil nás
03.11. Jak zamykají jiní ...
16.10. Těrlická plachta 2024