pondělí 30. prosinec 2024 RSS Mapa stránek Přihlásit se Registrace
Úvod > Inspirace > Velké lodě > Barkentina (the Barquentine)

Barkentina (the Barquentine)

09.12. 2017 | Velké lodě Vložil(a): Jirka
Barkentina Antigua
Barkentina Antigua
Jak již bylo napsáno, barků a barkentin se dodnes po světových mořích pohybuje spousta. Barkentina je na rozeznání typu oplachtění jednodušší než bark. Opět platí, že to musí být nejméně trojstěžník, ale to, co barkentinu jednoznačně odliší od barku je fakt, že příčné plachty naleznete jen na jednom stěžni. A to většinou na předním. Mimochodem barkentin se dnes na mořích pohybuje více než barků.
 

 

 

 

Definice

Jak naznačuje název, oplachtění vychází z Barku. Lodě měly tři a více stěžňů a většinou pouze na předním stěžni nesly příčné plachty. Všechny následující stěžně nesly pouze předozadní plachty, ve většině případů gaflové. Našel jsem jednu barkentinu, Pelican of London, která má příčné plachty na hlavním stěžni. 
 
Barquentine1
 
1. Velmi revoluční barkentina Transit z roku 1800, postavená jako první ze tří experimentálních lodí, které byly laděny pro dobrou stoupavost v kurzu ostře na vítr.
2. Marmora z roku 1845 je v oplachtění hodně tradiční a zejména její hlavní předozadní plachty jsou ovlivněny americkými škunery. Však také pochází z Maine.
 
Barquentine2
 
3. Trojstěžňová barkentina Union je zase ze Skotska a je zcela typickou ukázkou oplachtění kolem roku 1860.
4. Podobná v oplachtění je i Francouzská rybářská barkentina (cca r. 1900), která za rybolovem jezdila velké vzdálenosti, při nichž využila dobře příčné plachty.
5. Schackeltonova Endurance, se kterou podnikal polární výpravy, byla postavena v Norsku pod jménem Polaris. Oplachtění je relativně malé a předozadní hlavní plachta je bez spodního ráhna kvůli komínu pomocného parního stroje. 
 

Historie

Na vzniku tohoto oplachtění měl opět lví podíl ekonomický pohled. Ještě větší redukce posádky a přitom ne až tolik výrazné zpomalení rychlosti plavby, zjednodušení obsluhy, manévrovatelnost lodě - to vše je vepsáno do rodného listu. A rok narození? Lloydův registr poprvé uvádí typ barquentine v roce 1874.
 
Bonanza 1830
Bonanza 1830
 
Waterwitch 1871
Waterwitch 1871
 
 
Mozart 1904 real
Mozart 1904
 
 
 
 

 

Nedá se říci, že by tomuto typu oplachtění bylo odzvoněno. Dokladem jsou dvě moderní lodě. Polská ORP Iskra 1982, která je školní lodí pro 45 žáků. Druhou lodí je Star Flyer 1992, na které si můžete zaplatit dovolenkovou plavbu se vším komfortem. Délka lodě přes 100m a šířka 15m je něco jiného než briga La Grace, na kterou se dostane příště. Ale na ní si plavbu užijete úplně jinak.

 

 

Modely

Ovládání příčných plachet pouze na jednom stěžni - to už by bylo technicky řešitelné, nicméně se stále ještě jedná o velké lodě a to může být na překážku dobrých plavebních vlastností modelu. 
 
Jirka

Diskutujte

Diskuse je otevřena pouze pro přihlášené. Přihlásit se
PavelM | 11. 12. 2017

Jirko zdarec,nejsem takový znalec plachetnic a tak si Tvé příspěvky o typech velkých lodí a jejich oplachtění, vždycky rád přečtu. Jasně, některé typy jsou nezaměnitelné, ale zase někdy poznat podle obrázku, co je to za plachetnici, z jaké zeměpisné oblasti a jakého období, není úplně snadné. Dost často nevím, nebo mohla by to být asi ....... Prostě Tvé články s jasnou definicí charakteristických konstrukčních prvků atd. mě v tom pomáhají se zorientovat . Dík !!! Hezký den Pavel

Jirka | 11. 12. 2017

To je přesně to, co mne vedlo k myšlence na takové články pro stránky. Naprostý zmatek v typech oplachtění... Takže když se v mé knihovničce objevila knížka Sailing Rigs, docela útlá kniha, tak bylo rozhodnuto. Mám to přeloženo a napsáno již pár let, skenování a dohledávání fotek taky něco času spolkne... ale je to výtečná osnova, pojedu dále.
Samozřejmě, čas od času narazím i na obrázky, které si protiřečí a to se pohybuji jen v anglických textech. Prostě pohled Britů a Američanů je rozdílný. Nicméně nějaký základní úzus tu je.
Díky za povzbuzení, dělám to i pro sebe ;o)

ladous | 10. 12. 2017

Až 1874? Opravdu trvalo tolik desetiletí, než se pojem dostal až k Lloydům?

Milan | 10. 12. 2017

K lodi Pelican of London bych rád doplnil, že jeho oplachtění prý bylo inspirováno pirátskými šebekami. Oplachtění se testovalo na modelu podobném těm našim...
http://hugohein.eu/classic.sail/pelican/history/history.htm

Tomarack | 20. 12. 2017

Zdravím,
podle mě má Pelican modifikovanou takeláž typu Polacre (Polacca), kde byla typická latinská plachta na předním stěžni nahrazena stěhovkou, kosatkou a vratiplachtou.
Klasifikace takeláže je opravdu mnohokrát opravdu tvrdý oříšek...
viz > Google Polacre (obrázky), https://en.wikipedia.org/wiki/Polacca > i když tady umístěné obrázky zrovna neodpovídají tomu, co se píše v textu ...

Tomarack | 20. 12. 2017

ETIQUETA: SHIPS
noviembre 21, 2011
Improving the sailing qualities of square rigged ships
https://philipgoode.wordpress.com/tag/ships/

Další články v rubrice

Prosinec 2024
Po Út St Čt So Ne
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
Log
Článků: 323
Akcí: 17
Uživatelů: 118
Lodí v registru: 3
Vyrobilo: CLIQUO & Binteractive © 2024 minisail.cz