pondělí 14. červen 2021 RSS Mapa stránek Přihlásit se Registrace
Úvod > Inspirace > Velké lodě > Briga (the Brig)

Briga (the Brig)

08.02. 2021 | Velké lodě Vložil(a): Jirka
La Grace.jpg
La Grace.jpg

Briga byla typem lodě, který se hojně objevoval na světových mořích. Nebyl to obrovitý kolos jako plnoplachetníky, byla relativně obratná, a přesto uvezla dost nákladu či vojska. Při tehdejší životnosti lodí (časté ztráty ztroskotáním, požárem nebo v boji) nebyla zase až tak drahou záležitostí. Brigy se vyplatily při příbřežní i dálkové plavbě, sloužily pro vojenské účely a také jich hodně skončilo v rukou pirátů. Jedna taková "pirátská loď" pluje pod českou vlajkou a je také vybrána pro úvodní obrázek (nemohl jsem jinak ;o).  

 

Definice

Briga je (vždy) dvoustěžník, který nese na obou stěžních příčné plachty. Na zadním stěžni je navíc vratiplachta. Příčné plachty jsou většinou rozděleny do čtyř sekcí, někdy je přidána pátá vrcholová plachta. Samozřejmě už z počtu stěžňů je jasné, že se jedná o menší lodě. Briga je tedy vlastně zmenšený plnoplachetník.

V Severní Evropě se ještě před vznikem oplachtění brigy objevovaly lodě, zejména obchodní, kterým se říkalo snauw, snaw a finálně snow. Byly to trojstěžníky s malým bezanovým stěžněm jen pro vratiplachtu (pro lepší manévrování v přístavech či kotvení). Postupným vývojem se umístění tohoto třetího stěžně přesouvalo k hlavnímu stěžni, až došlo k jejich spojení do jedné konstrukce. Toto řešení mělo několik výhod při ovládání vratiplachty, jako například možnost dosáhnout většího vyložení vratiplachty vzhledem k ose lodi (méně vadilo lanoví a žebříky hlavního stěžně). Dalším vývojem ale převládlo oplachtění brigy a starší snow byl zapomenut.

Historie 

Briga má své kořeny v lodích snow ze šestnáctého a sedmnáctého století a první "pravé" brigy, co se oplachtění týká, se objevily až na počátku osmnáctého století. Většinou byly součástí válečného námořnictva, kdy nesly do dvaceti děl a sloužily zejména pro ostrahu pobřeží a přepravu mužstva a vojenského nákladu. Tyto lodě byly ve své době velmi ceněny pro svou rychlost a obratnost a dokonce i v Americe, kde vládlo spíše škunerové oplachtění, byly stavěny a používány ve válečném námořnictvu. 

 

 

Typologie

Brigs 1 (jpg)

1. Zde je zajímavé, že vratiplachta (zde zvaná snow-spanker) je tedy vystavena na zvláštním stěžni za hlavním stěžněm. To umožňovalo lepší manévrovatelnost s hlavní plachtou.
2. Malá briga Newton, postavená 1788 v Anglii má přední stěžeň z jednoho kusu kulatiny a hlavní stěžeň hodně skloněný.
3. Zde je typická britská uhelná loď, která rozvážela uhlí do přístavů na pobřeží – tehdy ještě na jiné topení, než pod kotli parolodí. Měla ráhno i na čelenu, určené pro příčnou plachtu.
4. Jedna z britských válečných lodí (1796), které tvořily nejpočetnější skupinu řadových lodí. Příčné plachty předního stěžně mohly nést přídavné závětrové plachty (závětrovky – studding sails) pro plavbu na zadní (lehký) vítr.

Brigs 2 (jpg)

5. Německá briga Leopard (1803) má velmi podobné oplachtění jako předchozí britská řadová loď. Chybí však závětrovky ale zase navíc je na předním stěžni přidána také vratiplachta, opět na zdvojeném stěžni, stejně jako i na zadním stěžni (porovnej s obr. 1). 
6. Tato americké briga  Dos Amigos (1822) byla postavena pro rychlost – jak naznačují hodně skloněné stěžně. Sloužila pro onen zvláštní typ obchodu – s lidmi… tedy otrokářská loď.
7. I tato francouzská briga Ouragan (1830) sloužila k tomuto účelu. Oplachtění bylo také koncipováno pro rychlost, ale mohlo být méně účinné při jízdě ostře na vítr.

 

 

Brigs 3 (jpg)

8. Typická silueta brigy královského námořnictva datovaná 1840, při porovnání se svojí předchůdkyní na obr. 4, je zde vidět, že Brity tradice zavazuje a téměř nic se na oplachtění proporčně nezměnilo.   
9. Auguste von Wismar (1840) je obchodní loď, menší než Leopard, tedy s menší posádkou, a to i oproti britským řadovým brigám.
10. Americká briga Somers (1842) má na předním stěžni gaffovou plachtu nazývanou spencer. Oba stěžně jsou také hodně zakloněny. O této lodi více v sekci Modely.

Samozřejmě nelze vynechat naši jedinou současnou vyzbrojenou (válečnou a pirátskou) loď, brigu La Grace. Na palubě této lodi se plavilo několik minisailistů a někteří i vícekrát. Kadet Martin Houska napsal pro stránky hezký článek, který rád připomínám. Čerstvé zprávy o La Grace naleznete na stránkách Krása jachtingu
 

Modely

Díky menším rozměrům předlohy by model nemusel mít špatné plavební vlastnosti (z pohledu měřítka), ale je zde opět složitost ovládání příčných plachet na obou stěžních. Z tohoto hlediska by měla být vhodnější brigantina, která má příčné plachty jen na předním stěžni.

Brig Somers 1 (jpg)

Předlohou tohoto funkčního modelu se stala loď USS Somers, která se zapsala do historie příběhem vyzrazení přípravy vzpoury na palubě, o které byl později napsán román Billy Budd a natočen film. Na vodu šla loď roku 1842 a ztroskotala 1846. 

 

Briga Marie Sophie byla spuštěna na vodu roku 1879. Její vysoké stěžně jsou zakloněny a složeny ze tří částí. Má dokonce královské plachty, což u brig, jako u menších lodí, nebylo časté. Nad vratiplachtou (spanker-em) není vrcholová (top-jigger) kormová plachta, tradiční spíše u amerických lodí. Velmi hezká loď sloužila až do roku 1902, kdy ztroskotala. Je to častá předloha pro neplovoucí modely a v britském Solent Radio Controlled Model Yacht Club jeden model jezdí. 

Brig Marie Sophie 1 (jpg)

Příště nás čeká brigantina...
Jirka

Diskutujte

Diskuse je otevřena pouze pro přihlášené. Přihlásit se
Jirka | 12. 02. 2021

Milane, děkuji za to, že jsi napsal svůj postřeh k článku (aspoň vím, že to někdo čte ;o) Máš pravdu... je vidět, že jsi fajnšmekr.
Upravil (rozšířil) jsem popis typu oplachtění snow a jak to bylo. Čerpal jsem z wiki https://en.wikipedia.org/wiki/Snow_(ship)

Těším se na příspěvek od Tebe - teď už musíš něco poslat, když jsi se "práskl" ;o))))
Jirka

Šurda | 16. 02. 2021

bezvadný počtení ,už se těším na další

Jiri Host Kreisel | 08. 02. 2021

Tak po dlouhé době zase něco teorie ;o)
Přeji hezké počtení.
Jirka

Milan | 10. 02. 2021

Díky za pěkné čtení. La Grace na úvodním obrázku rozhodně schvaluji. Tam to opravdu jinak nešlo :-)
Ale proč píšu. Mám za to, že briga a snow i když vypadají skoro stejně, tak se tyto typy lodí vyvíjeli odděleně, nezávise na sobě. Aspoň tak nějak jsem to kdysi někde četl. Ale nebudu se hádat když o tom vím prd a ani si nepamatuji zdroj odkud to mám.
Prosím neber to jako nějaké rýpání, jen konstruktivní kritiku.

Milan

PS: Snad se o víkendu dokopu k tomu, abych ti poslal nějaký příspěvek do loděnic. Něco už jsem sepsal, ale zatím to vypadá jako vyprávění na téma proč jsem ještě nepostavil novou loď...

ladous | 10. 02. 2021

Milane, i takový článek přijde v těchto dnech vhod.

Další články v rubrice

Log
Článků: 258
Akcí: 14
Uživatelů: 96
Lodí v registru: 3
Vyrobilo: CLIQUO & Binteractive © 2021 minisail.cz