Bark (the Barq)
20.01. 2017 |
Velké lodě Vložil(a): Jirka
Barků a barkentin se dodnes po světových mořích pohybuje spousta. Hlavně bark je možná těžké si nesplést s plnoplachetníkem. A přitom se stačí podívat na zadní stěžeň… Pokud na něm nenajdete žádnou příčnou plachtu, máte jasno: je to bark. No, a pokud je takových stěžňů bez příčných plachet více, je to barkentina. Podmínka nutná je, že loď má tři a více stěžňů. Více nám řekne definice. A věděli jste, že ruská pýcha Sedov a Kruzenštejn nebyly spuštěny na vodu ani v SSSR, ani v Rusku?
Definice
Jedná se o tří, čtyř a pětistěžníky, které nesou na stěžních příčné plachty, s výjimkou zadního stěžně. Ten má pouze předozadní oplachtění. Oproti plnoplachetníkům nemá na zadním stěžni jen jednu vratiplachtu (a samozřejmě na něm chybí všechny příčné), ale nad ní má jednu či dvě další plachty. Proč tato varianta oplachtění vznikla? Důvody jsou dva - bylo možno snížit počet mužstva pro práci při manévrování lodě a manévry byly jednodušší a tím zlevnit přepravu nákladu. Druhým důvodem byla možnost dovybavení dvoustěžňové brigy třetím stěžněm s malým, ale pro manévry lepším oplachtěním bez nároku na počet členů posádky. Postupem času se zprvu nízký stěžeň s malou gaflovou vratiplachtou a nad ní s topovou plachtou změnil ve stoprocentní stěžeň s výrazným oplachtěním.
1. Great Republic – čtyřstěžňový bark z roku 1853, je se svými 352 stopami LOA celodřevěnou dřevěnou lodí, která kdy byla postavena. Povšimněte si relativně nízkého zadního stěžně s velkým sklonem vzad.
2. R.P. Rithet z roku 1892 má zajímavou trojúhelníkovou vratiplachtu
3. France II z roku 1911 je největší postavenou plachetnicí na světě. Délka přezevše (LOA) je 418 stop a výtlak 5663 tun. Bez královských plachet je její oplachtění praktické na obsluhu.
4. Jedna z velkých komerčních lodí Magdalene Vinnen (dnes ruský Sedov) je z roku 1921. Klasické oplachtění s královskými plachtami je doplněno „německým“ řešením vratiplachty (spankeru), který je zdvojen.
Archibald Russel
Barque Archibald Russel 1
Barque Archibald Russel 1
Barque Archibald Russel 2
Barque Archibald Russel 2
Barque Archibald Russel 3
Barque Archibald Russel 3
Harriet Mac Gregor
Barque Harriet MacGregor 2
Barque Harriet MacGregor 2
Barque Harriet MacGregor 3
Barque Harriet MacGregor 3
Barque Harriet MacGregor
Barque Harriet MacGregor
Historie
Název Barque, který je přejat z francouzštiny byl nejprve používán pro tvar trupu (trup spíše široký, s plochým dnem a tupou přídí), ale postupně se používal spíše pro název oplachtění. V tomto kontextu je poprvé popsáno oplachtění „Barque“ v Univerzálním námořním slovníku z roku 1769. Populární a používané se stalo až v druhé polovině 19 století. Přesto dodnes a o to více v minulosti bylo toto oplachtění kritizováno milovníky plnoplachetníků jako nevzhledné a nevýkonné, a to právě kvůli vzhledu zadního stěžně.
Barque France II
Barque France II
Barque Great Republic 2
Barque Great Republic 2
Barque Great Republic
Barque Great Republic
Barque Magdalene Vinnen - Sedov
Barque Magdalene Vinnen - Sedov
Barque Padua - Kruzenshtern
Barque Padua - Kruzenshtern
Barque Sv Tenacious
Barque Sv Tenacious
Modely
O Barku bude bez výjimky platit to, co je napsáno o plnoplachetnících - tedy jako sólo model na hladině jistě nádherný, ale pro regaty a skupinové jízdy ne příliš obratný. U těchto modelů je pro zlepšení obratnosti při manévrech používán často pomocný pohon - pro dokončení manévru či zábraně kolize.
Jirka Kreisel
Diskutujte
Diskuse je otevřena pouze pro přihlášené. Přihlásit se
Článků: 321
Akcí: 17
Uživatelů: 118
Lodí v registru: 3
Akcí: 17
Uživatelů: 118
Lodí v registru: 3
09.11. La Grace 14. 12. 2024 v...
05.11. Opustil nás
03.11. Jak zamykají jiní ...
16.10. Těrlická plachta 2024
07.10. Footy & minisail
05.11. Opustil nás
03.11. Jak zamykají jiní ...
16.10. Těrlická plachta 2024
07.10. Footy & minisail