Jak to dělám já: Sweden Yacht
A rok uplynul... Je to bez měsíce rok co jsem slíbil popsat řešení toho co se skrývá pod palubou na Sweden Yacht. Jezdil jsem s touto lodí loňský rok na Kristýně, Nitranském Rudně a Dářku. Musím se ale přiznat, že nejsem moc spokojen. Loď je vzhledem ke svému tvaru těžko ovladatelná a pořád má snahu jet tam kam člověk nechce. Přes zimní období budou provedeny úpravy hlavně na oplachtění a seřízení oplachtění jako takového.
Jarda Pešek
Jedná se o model třídy NSS-C s jednou ráhnovou plachtou, která je umístěna za stěhovkou a ráhno je pod úrovní uchycení stěhovky. Rozměr plachty je 540x440 mm.
Na obrázku výše je vidět, že se jedná o gáflové oplachtění a příčná plachta je ve stavu jejího stažení. Stážení je prováděno tak, že ráhno je na nekonečné smyčce spouštěno dolu. Nekonečná smyčka je vedena z bubínku navijáku umístěného před stěžněm přes kladku, která je zavěšena na pružině zhruba ve výši horního ráhna vratiplachty.
Na tomto obrázku je vidět umístění navijáku a průchod nekonečné smyčky (modré lanoví) palubou. Aby při spouštění ráhna směrem dolů nedocházelo k pokládání plachty volně na palubu je spodní lem plachty přidržován slabým rybářským vlascem ve stejné úrovni. Uchycení spodniho lemu ráhnové plachty je provedeno na 6-ti místech a prochází očky na ráhně a je upevněno na stožárovém koši. Při vytažení ráhna dojde vlivem větru k naplnění plachty. Mimo funkci stahování je přes otěže upevněné ve spodních rozích plachty možno plachtu částečně natáčet. Natáčení je spřaženo s ovládáním stěhovky, kosatky a čelenové plachty. Úhel natáčení je ovlivněn bočními žebříky. Natáčení, jako takové dle mého názoru není kritické, neboť ráhnová plachta je plně funkční hlavně při zadním větru. V každém případě je však nutno mít možnost jejího stažení a opětovného roztažení. Toto řešení se mi osvědčilo a nebylo ani jedinkrát příčinou , která by ovlivnila funkčnost a plavební možnosti modelu.
Zde je vidět to co je vlastně pod palubou. Jedná se o dva mechanismy s nekonečnou smyčkou, které jsou úplně stejné. Jeden je vidět uvnitř lodi a slouží k ovládání vratiplachty. Druhý, zatím na palubě ovládá kosatky a natáčení ráhnové plachty. Na smyčce je vidět dvě zděře z tak zvané čokolády (používá se v elektroinstalacích). Z těchto zděří je vyveden úvazek na palubu zakončený stejnou zděří, do kterých jsou již přímo uchyceny otěže stěhovky,kosatky, čelenové plachty a plachty ráhnové.
Toto řešení se osvědčilo protože umožňuje velice jednoduché seřízení složitého oplachtění, které není možno zajistil ani počítačovou RC soupravou.
Pokud by byl zájem je možno doplnit tento článek o výkresy, ze kterých by byly vidět podrobnosti ohledně rozmístění mechanismů, prostupů palubou a ovládání plachet.
Přes všechno co jsem napsal v úvodu o neposlušnosti tohoto modelu se však těším na setkání u vody. Mám v plánu si s tímto modelem letos trochu pojezdit.
Jarda Pešek CZ 41 KloM Kolín
V Kolíně 4.1.2012
Diskutujte
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
Akcí: 17
Uživatelů: 118
Lodí v registru: 3
20.12. Akce 2025
14.12. La Grace 14. 12. 2024 v...
29.11. Relax na Břehu 2024
24.11. Pinczow 2024