Jak to dělám já: Sweden Yacht
A rok uplynul... Je to bez měsíce rok co jsem slíbil popsat řešení toho co se skrývá pod palubou na Sweden Yacht. Jezdil jsem s touto lodí loňský rok na Kristýně, Nitranském Rudně a Dářku. Musím se ale přiznat, že nejsem moc spokojen. Loď je vzhledem ke svému tvaru těžko ovladatelná a pořád má snahu jet tam kam člověk nechce. Přes zimní období budou provedeny úpravy hlavně na oplachtění a seřízení oplachtění jako takového.
Jarda Pešek
Jedná se o model třídy NSS-C s jednou ráhnovou plachtou, která je umístěna za stěhovkou a ráhno je pod úrovní uchycení stěhovky. Rozměr plachty je 540x440 mm.
Na obrázku výše je vidět, že se jedná o gáflové oplachtění a příčná plachta je ve stavu jejího stažení. Stážení je prováděno tak, že ráhno je na nekonečné smyčce spouštěno dolu. Nekonečná smyčka je vedena z bubínku navijáku umístěného před stěžněm přes kladku, která je zavěšena na pružině zhruba ve výši horního ráhna vratiplachty.
Na tomto obrázku je vidět umístění navijáku a průchod nekonečné smyčky (modré lanoví) palubou. Aby při spouštění ráhna směrem dolů nedocházelo k pokládání plachty volně na palubu je spodní lem plachty přidržován slabým rybářským vlascem ve stejné úrovni. Uchycení spodniho lemu ráhnové plachty je provedeno na 6-ti místech a prochází očky na ráhně a je upevněno na stožárovém koši. Při vytažení ráhna dojde vlivem větru k naplnění plachty. Mimo funkci stahování je přes otěže upevněné ve spodních rozích plachty možno plachtu částečně natáčet. Natáčení je spřaženo s ovládáním stěhovky, kosatky a čelenové plachty. Úhel natáčení je ovlivněn bočními žebříky. Natáčení, jako takové dle mého názoru není kritické, neboť ráhnová plachta je plně funkční hlavně při zadním větru. V každém případě je však nutno mít možnost jejího stažení a opětovného roztažení. Toto řešení se mi osvědčilo a nebylo ani jedinkrát příčinou , která by ovlivnila funkčnost a plavební možnosti modelu.
Zde je vidět to co je vlastně pod palubou. Jedná se o dva mechanismy s nekonečnou smyčkou, které jsou úplně stejné. Jeden je vidět uvnitř lodi a slouží k ovládání vratiplachty. Druhý, zatím na palubě ovládá kosatky a natáčení ráhnové plachty. Na smyčce je vidět dvě zděře z tak zvané čokolády (používá se v elektroinstalacích). Z těchto zděří je vyveden úvazek na palubu zakončený stejnou zděří, do kterých jsou již přímo uchyceny otěže stěhovky,kosatky, čelenové plachty a plachty ráhnové.
Toto řešení se osvědčilo protože umožňuje velice jednoduché seřízení složitého oplachtění, které není možno zajistil ani počítačovou RC soupravou.
Pokud by byl zájem je možno doplnit tento článek o výkresy, ze kterých by byly vidět podrobnosti ohledně rozmístění mechanismů, prostupů palubou a ovládání plachet.
Přes všechno co jsem napsal v úvodu o neposlušnosti tohoto modelu se však těším na setkání u vody. Mám v plánu si s tímto modelem letos trochu pojezdit.
Jarda Pešek CZ 41 KloM Kolín
V Kolíně 4.1.2012
Diskutujte
Akcí: 17
Uživatelů: 118
Lodí v registru: 3
05.11. Opustil nás
03.11. Jak zamykají jiní ...
16.10. Těrlická plachta 2024
07.10. Footy & minisail