To musíte (můžete) vidět
Restaurování rybářské lodi Fremad II z roku 1888, která byla v roce 2016 prohlášena za národní kulturní památku. Uvidíte zajímavé stavební postupy při výměně částí žeber, obšívky - vše v měřítku 1:1, kdy to vyžaduje opravdové chlapy. Je potěšující, že nemají šediny - tedy o budoucnost je (snad) postaráno.
Link na video je https://www.youtube.com/watch?v=82yMu4CcFCU
Krása dřevěných modelů plachetnic ...
Další zajímavé video nás zavede do dílny Toma McLaughlina, který celý život zasvětil modelům plachetnic. Popisuje vývoj těchto plachetnic od řízení "větrným autopilotem", kdy si každou loď pouštěli přes jezero dva lidé tam a zpět a soutěžili s dalšími dvojicemi. Popisuje postupný vývoj trupů, balastů, plachet a také hovoří o dnešních lodích, které se zase stavějí tradičními technikami, ze dřeva a mají povolené jen dva kanály pro řízení - kategorie Vintage - tedy něco jako veterán...
Prostorná (a uklizená) dílna, že? ;o)
Jirka
link na youtube
Video našel Karel Zapletal, který Vás všechny zdraví, díky Karle.
Link na video je https://www.youtube.com/watch?v=ZzyGJeQg7bc
Uli Schramm, kterého mnozí z nás znají, sestrojil nápaditý simulátor pohonu plachetnice. Dokonce měří i tah plachet (převedený na "dopřednou rychlost" pohybu lodě) při různých úhlech větru. Je to čistě "analogové zařízení" a stojí za to se podívat na video.
Uli je nesmírně zručný mechanik, který sestrojil například funkční spinakr (loď Mystery, loď Nepomuk), který rutinně používá při jízdách nebo také gyrem řízený pohyblivý vnitřní balast na lodi Adrenalina (sandbagger). K vidění byl i clipper Cutty Sark s natáčecími stěžni a katamaran Proa.
Link na video je https://www.youtube.com/watch?v=fEtJYutUg6s
https://www.televizeseznam.cz/tv?tf=1614726000&dotId=4750672
Pokud nechodíte často na stránku www.minisail-ev.de , tak jste možná přehlédli velmi zajímavý odkaz na video od Uliho Schramma. Ukazuje, jak jednoduché je proti větru otočit loď s oplachtěním v ose lodi (NSS-A; NSS-B), a jak se na to musí, pokud si postavíte loď s příčnými plachtami. Tedy čistokrevné NSS-C.
Cutty Sark, tedy první z "modelek" je ta větší, která následovala polovičně velký model, který se před mnoha lety objevil na Barboře v Duchově. Na něm si Uli "nacvičil" ovládání plachet, kdy natáčí celé stěžně současně s plachtami (ráhny) napevno připojenými.
Druhý model, Neptunus, už používá ovládání ráhen tak, jako na skutečné lodi (asi trochu zjednodušeně). No a to by mohlo být inspirací třeba pro Milana a jeho HMS Pickle. Je to krásně vidět. Je to krása...
Uli je nesmírně zručný modelář, kterého baví "bořit mýty" v ovládání plachet, jako je třeba funkční spinaker, havajské oplachtění Proa, nebo velmi přeplachtěná Adrenalína. Však jsem Adrenalinu použil jako příklad v článku o oplachtění sloop. To mi připomíná, že už dlouho nisc nepřibylo...
Jirka
Jak se má manipulovat s ráhnovým oplachtěním už jsem taky zkoumal. Onehdá jsem našel pár videí jak se manévruje se skutečnou lodí. Zkusím sem hodit odkaz.
https://www.youtube.com/watch?v=BxCKGS_bLKI
https://www.youtube.com/watch?v=gw1NAP8Go7M
Obecně obrat s ráhnovým oplachtněním proti větru patří mezi nejnáročnější. Je třeba dobře secvičená posádka a zkušený kapitán aby se rychle a ve správný okamžik přestavěly ty správné plachty. Bezpečnější a méně obtížný je obrat po větru i když je to ztráta ve stoupání proti větru.
U modelu je pak třeba vyřešit zvlášť ovládání plachet předního stěžně a zvlášť plachet hlavního stěžně (případně bezanu - ten může být spřažený s hlavním). Tak je to maketové a Uli to i ve svém videu předvádí u Cutty Sarku. Také ovšem předvádí podle mě nemaketový obrat proti větru, kdy naráz bleskurychle přestaví všechny plachty z jedné krajní polohy do druhé. Ale očividně i tak se to dá udělat. Jsem rád, že to Uli otestoval v praxi. Myslím že mi tím do budoucna ušetřil trochu nervů.
Stejně to ale musí být zajímavé řídit takový model. Jedna věc je stát na lodi a cítit jak na sebe loď a vítr vzájemně reagují a jiná věc je stát na břehu a jenom odhadovat správný okamžik na přestavění ráhen...
Akcí: 17
Uživatelů: 118
Lodí v registru: 3
09.11. La Grace 14. 12. 2024 v...
05.11. Opustil nás
03.11. Jak zamykají jiní ...
16.10. Těrlická plachta 2024