Briga (the Brig)
Briga byla typem lodě, který se hojně objevoval na světových mořích. Nebyl to obrovitý kolos jako plnoplachetníky, byla relativně obratná, a přesto uvezla dost nákladu či vojska. Při tehdejší životnosti lodí (časté ztráty ztroskotáním, požárem nebo v boji) nebyla zase až tak drahou záležitostí. Brigy se vyplatily při příbřežní i dálkové plavbě, sloužily pro vojenské účely a také jich hodně skončilo v rukou pirátů. Jedna taková "pirátská loď" pluje pod českou vlajkou a je také vybrána pro úvodní obrázek (nemohl jsem jinak ;o).
Definice
Briga je (vždy) dvoustěžník, který nese na obou stěžních příčné plachty. Na zadním stěžni je navíc vratiplachta. Příčné plachty jsou většinou rozděleny do čtyř sekcí, někdy je přidána pátá vrcholová plachta. Samozřejmě už z počtu stěžňů je jasné, že se jedná o menší lodě. Briga je tedy vlastně zmenšený plnoplachetník.
V Severní Evropě se ještě před vznikem oplachtění brigy objevovaly lodě, zejména obchodní, kterým se říkalo snauw, snaw a finálně snow. Byly to trojstěžníky s malým bezanovým stěžněm jen pro vratiplachtu (pro lepší manévrování v přístavech či kotvení). Postupným vývojem se umístění tohoto třetího stěžně přesouvalo k hlavnímu stěžni, až došlo k jejich spojení do jedné konstrukce. Toto řešení mělo několik výhod při ovládání vratiplachty, jako například možnost dosáhnout většího vyložení vratiplachty vzhledem k ose lodi (méně vadilo lanoví a žebříky hlavního stěžně). Dalším vývojem ale převládlo oplachtění brigy a starší snow byl zapomenut.
Historie
Briga má své kořeny v lodích snow ze šestnáctého a sedmnáctého století a první "pravé" brigy, co se oplachtění týká, se objevily až na počátku osmnáctého století. Většinou byly součástí válečného námořnictva, kdy nesly do dvaceti děl a sloužily zejména pro ostrahu pobřeží a přepravu mužstva a vojenského nákladu. Tyto lodě byly ve své době velmi ceněny pro svou rychlost a obratnost a dokonce i v Americe, kde vládlo spíše škunerové oplachtění, byly stavěny a používány ve válečném námořnictvu.
A Brig off the Coast - J. Murday
Phoenix 1929, škuner, konvertovaný na brigu 1996
Martha Edmons
Typologie
1. Zde je zajímavé, že vratiplachta (zde zvaná snow-spanker) je tedy vystavena na zvláštním stěžni za hlavním stěžněm. To umožňovalo lepší manévrovatelnost s hlavní plachtou.
2. Malá briga Newton, postavená 1788 v Anglii má přední stěžeň z jednoho kusu kulatiny a hlavní stěžeň hodně skloněný.
3. Zde je typická britská uhelná loď, která rozvážela uhlí do přístavů na pobřeží – tehdy ještě na jiné topení, než pod kotli parolodí. Měla ráhno i na čelenu, určené pro příčnou plachtu.
4. Jedna z britských válečných lodí (1796), které tvořily nejpočetnější skupinu řadových lodí. Příčné plachty předního stěžně mohly nést přídavné závětrové plachty (závětrovky – studding sails) pro plavbu na zadní (lehký) vítr.
5. Německá briga Leopard (1803) má velmi podobné oplachtění jako předchozí britská řadová loď. Chybí však závětrovky ale zase navíc je na předním stěžni přidána také vratiplachta, opět na zdvojeném stěžni, stejně jako i na zadním stěžni (porovnej s obr. 1).
6. Tato americké briga Dos Amigos (1822) byla postavena pro rychlost – jak naznačují hodně skloněné stěžně. Sloužila pro onen zvláštní typ obchodu – s lidmi… tedy otrokářská loď.
7. I tato francouzská briga Ouragan (1830) sloužila k tomuto účelu. Oplachtění bylo také koncipováno pro rychlost, ale mohlo být méně účinné při jízdě ostře na vítr.
8. Typická silueta brigy královského námořnictva datovaná 1840, při porovnání se svojí předchůdkyní na obr. 4, je zde vidět, že Brity tradice zavazuje a téměř nic se na oplachtění proporčně nezměnilo.
9. Auguste von Wismar (1840) je obchodní loď, menší než Leopard, tedy s menší posádkou, a to i oproti britským řadovým brigám.
10. Americká briga Somers (1842) má na předním stěžni gaffovou plachtu nazývanou spencer. Oba stěžně jsou také hodně zakloněny. O této lodi více v sekci Modely.
Samozřejmě nelze vynechat naši jedinou současnou vyzbrojenou (válečnou a pirátskou) loď, brigu La Grace. Na palubě této lodi se plavilo několik minisailistů a někteří i vícekrát. Kadet Martin Houska napsal pro stránky hezký článek, který rád připomínám. Čerstvé zprávy o La Grace naleznete na stránkách Krása jachtingu.
Modely
Díky menším rozměrům předlohy by model nemusel mít špatné plavební vlastnosti (z pohledu měřítka), ale je zde opět složitost ovládání příčných plachet na obou stěžních. Z tohoto hlediska by měla být vhodnější brigantina, která má příčné plachty jen na předním stěžni.
Předlohou tohoto funkčního modelu se stala loď USS Somers, která se zapsala do historie příběhem vyzrazení přípravy vzpoury na palubě, o které byl později napsán román Billy Budd a natočen film. Na vodu šla loď roku 1842 a ztroskotala 1846.
Briga Marie Sophie byla spuštěna na vodu roku 1879. Její vysoké stěžně jsou zakloněny a složeny ze tří částí. Má dokonce královské plachty, což u brig, jako u menších lodí, nebylo časté. Nad vratiplachtou (spanker-em) není vrcholová (top-jigger) kormová plachta, tradiční spíše u amerických lodí. Velmi hezká loď sloužila až do roku 1902, kdy ztroskotala. Je to častá předloha pro neplovoucí modely a v britském Solent Radio Controlled Model Yacht Club jeden model jezdí.
Brig Marie Sophie 2
Brig Marie Sophie 3
Brig Marie Sophie 4
Příště nás čeká brigantina...
Jirka
Diskutujte
Milane, děkuji za to, že jsi napsal svůj postřeh k článku (aspoň vím, že to někdo čte ;o) Máš pravdu... je vidět, že jsi fajnšmekr.
Upravil (rozšířil) jsem popis typu oplachtění snow a jak to bylo. Čerpal jsem z wiki https://en.wikipedia.org/wiki/Snow_(ship)
Těším se na příspěvek od Tebe - teď už musíš něco poslat, když jsi se "práskl" ;o))))
Jirka
Tak po dlouhé době zase něco teorie ;o)
Přeji hezké počtení.
Jirka
Díky za pěkné čtení. La Grace na úvodním obrázku rozhodně schvaluji. Tam to opravdu jinak nešlo :-)
Ale proč píšu. Mám za to, že briga a snow i když vypadají skoro stejně, tak se tyto typy lodí vyvíjeli odděleně, nezávise na sobě. Aspoň tak nějak jsem to kdysi někde četl. Ale nebudu se hádat když o tom vím prd a ani si nepamatuji zdroj odkud to mám.
Prosím neber to jako nějaké rýpání, jen konstruktivní kritiku.
Milan
PS: Snad se o víkendu dokopu k tomu, abych ti poslal nějaký příspěvek do loděnic. Něco už jsem sepsal, ale zatím to vypadá jako vyprávění na téma proč jsem ještě nepostavil novou loď...
Milane, i takový článek přijde v těchto dnech vhod.
Akcí: 17
Uživatelů: 118
Lodí v registru: 3
24.11. 48. Fuehlinger See Regatta...
09.11. La Grace 14. 12. 2024 v...
05.11. Opustil nás
03.11. Jak zamykají jiní ...
bezvadný počtení ,už se těším na další