Hendikepy, část 2
 V úvodním článku jsem se opomněl více rozepsat o současně platném výpočtu dle pravidel Naviga. To jsem se snažil alespoň částečně nahradit odkazem na článek o pravidlech NS pro rok 2010. Nebudu se k tomu již více vracet, a v toto článku bych se zaměřit na vliv bodového hodnocení na celkové výsledky, dle nové navrhované úpravy pravidel NSS. Dále pak jak jsem slíbil, o jiném využitelném způsobu výpočtu hendikepu, za použití více technických parametrů dané konkrétní lodě.
V úvodním článku jsem se opomněl více rozepsat o současně platném výpočtu dle pravidel Naviga. To jsem se snažil alespoň částečně nahradit odkazem na článek o pravidlech NS pro rok 2010. Nebudu se k tomu již více vracet, a v toto článku bych se zaměřit na vliv bodového hodnocení na celkové výsledky, dle nové navrhované úpravy pravidel NSS. Dále pak jak jsem slíbil, o jiném využitelném způsobu výpočtu hendikepu, za použití více technických parametrů dané konkrétní lodě.
Zhodnocení vlivu bodového hodnocení stavby.
V návrhu nových pravidel se v čl. 13.2.2 píše: „Dosažené body se vydělí hodnotou 200 a takto získaná hodnota (min. 0,0 / max. 0,5) se odečte od vypočteného hendikepu lodě (viz13.3.3)“V článku 13.3.3 Vyhodnocení závodů , je uveden následující vzorec.

Předpokládám, že W=bodové hodnocení, což by v pravidlech mělo být jasně uvedeno. Původně W=bodové hodnocení/200. Pokud je v pravidlech použit symbol, mělo by být jasně uvedeno co znamená.
Jestliže postavíme proti sobě 3 stejné lodě, mám na mysli stejné Rk a Rlog , je výsledek následující:
	(Hodnoty R převzaty z výsledkové listiny Lo-01 NSS-A)
Rk = 0,7968
	Rlog  = 0,8333
	W=bodové hodnocení 

Při přepočtu na započtený čas, který je rozhodujícím pro pořadí, a na konečné výsledky to znamená při stejném skutečném čase = 60min následující.

Rozdíl stoprocentně postavené lodi proti lodi s hodnotou bodů 85 je v čase přibližně15%.
Jak je vidět z uvedeného propočtu, rozdíl výsledného času v závislosti na bodovém hodnocení se zdá být značný, zvláště vzhledem k základnímu času T. Svým způsobem i oceňuje práci při stavbě lodi ale rozdíl 15% při 15% (100 bodů/85 bodů) bodovém rozdílu se zdá být při jízdě již nedostižný. Při jízdě na minimální trati 60+40+40 dle nových pravidel to znamená při rychlém závodě na 10kol za 60minut rozdíl na trati 1,5 kola (při hodnocení 100bodů a 85bodů). Což u konstrukčně vlastně stejných lodí je dost. To vše je jen teoretický výpočet, neboť se zdá, že rozhodující je výpočet Rk. Ale i tak velice záleží na rozhodčích.
Při původnímu vzorci Rk=Rlog-W, je rozdíl 100%ně postavené lodi proti lodi s hodnotou bodů 85 v čase po přepočtu 22,5% , nově pak 15%.
	Dále již raději nebudu komentovat návrh nových pravidel a přejdu k dalšímu bodu, který jsem Vám v úvodu slíbil.
Hendikep KWR.
Tento hendikep je rovněž pro kajutové plachetnice a připouští i mečové kýly se zátěží. Je využíván jachtařskými kluby v Polsku. Je taky zajímavé, že při vyhlášení regat se uvádí, jaký výpočet hendikepu bude na daných závodech použít.
Výpočtový vzorec zahrnuje více technických parametrů lodě, používá několik součinitelů, kterých je možno využít i v našem modelářském srovnání. V tomto článku se omezím pouze na definici výpočtového vzorce a jeho popis. Využitelnost pro případné naše potřeby bych chtěl ověřit v průběhu letošního roku.
 Vzorec KWR 

Význam jednotlivých hodnot je následující:
 
	L    celková délka trupu promítnutá do vodní plochy
	B    maximální šířka promítnutá do vodní plochy
	D    ponor, max. hodnota
	S    celková plocha plachet
	V    pohotovostní váha lodě
	Lw    délka na vodorysce
 
 Součinitele:
	r1    součinitel čeleně, nebo ráhna spinakru
	r2    součinitel dodatkových plachet-spinakru,geny
	r3    součinitel kýlu, ať už pohyblivého nebo mečovitého
	p    součinitel na lodní šroub
Úmyslně neuvádím hodnoty konstanty a jednotlivých součinitelů, i když jejich velikost je řádově známa. Pro potřeby využití v našich podmínkách si nechávám prostor v tomto roce na jejich ověření. Použití součinitelů r a p může a nemusí být využito, respektive rovno 1.
Celkově mám však za to, že tento vzorec by mohl být jednou z alternativ pro výpočet hendikepu a to především u historických maket lodí. Tento vzorec by umožňoval i zavedení koeficientu, například především u NNS-C, bude velký problém mezi lodí s gaflovým oplachtěním a jednou příčnou ráhnovou plachtou a lodí s plným ráhnovým oplachtěním. Výkonnost takovéhoto rozdílného oplachtění bude dle mého názoru u těchto modelů a na předepsané trati značně rozdílná.
Závěrem
Je velmi problematické najít optimální vzorec pro spravedlivý výpočet R a Rk, kde by fungovaly podstatné konstrukční parametry a dále pak sladit výpočet samotného hendikepu s bodovým hodnocením. Přes to všechno jsem přesvědčen, že se dá nalézt optimální řešení. Výše uvedené propočty však dávají trochu nahlédnout do systému přepočtu a pozornému čtenáři by měly naznačit jakou loď zvolit, pokud chce hlavně vyhrávat. Toto by snad už stačilo, a tak v příštím článku bych se chtěl zaměřit na oplachtění a především jeho výpočet pro potřeby stanovení hendikepu.
 V Kolíně 15.2.2010
	Jaroslav Pešek CZ 41 KLM Kolín 
Diskutujte
| Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne | 
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 
| 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 
| 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 
| 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 
Akcí: 17
Uživatelů: 124
Lodí v registru: 3
06.10. Těrlicko 2025
28.09. Duchcov 2025 od Ladouse
26.09. Duchcov 2025 od Lenky
07.09. Velké Dářko 2025

 sobota			25.
			říjen
						2025
			sobota			25.
			říjen
						2025
		 RSS
RSS Mapa stránek
Mapa stránek Přihlásit se
Přihlásit se
 
 
