NSS-H ... nová kategorie?
NSS-H … když vznikala kategorie NSS (navigate-scale-sail, tedy plovoucí-modely-plachetnic) mezi ostatními kategoriemi NS, tak Zdeněk Tomášek začal používat přívlastek shodný „historické“ před slovem plachetnice, jednoduše proto, aby kategorii odlišil od ostatních modelů plachetnic (metrovek, E-ček a podobně). Tedy aby bylo jasné, že se jedná o modely, které se více či méně podobají svým předlohám, mají kajuty, kokpity, stočená lana na palubě … Stanovení toho, co je historické, je ale vždy ošidné – pro někoho je „historický“ i mobil bez dotykového displeje, pro jiného ta věc musí mít stovky let...
Jirka
Za mne tedy nesouhlasím s tím, co je dále uveřejněno a považuji to za diskriminační pro mnohé hezké modely, jejichž předlohy prostě „jen“ měly smůlu v datu konstrukce. Nebudu komentovat hendikepový vzorec, jen doplním, že KWL zřejmě znamená CWL – tedy konstrukční vodorysku (česky KVR).
Vážím si však iniciativy Jardy Peška a Michala Medvěděva, kteří nepochybně věnovali spoustu času úvahám a výpočtům, jak by pomohli „plovoucím modelům historických plachetnic“ – tedy modelářské kategorii, o které jsou tyto stránky. Stejně tak respektuji jejich právo si účast na svých veřejných soutěžích omezit dalšími pravidly.
Jako majitel a správce, či webmaster těchto stránek vždy uveřejním to, co se těchto modelů týká, i když k tomu budu mít své výhrady. Není to poprvé. Pojďme se tedy podívat, jak se pojede příští Velké Dářko a zřejmě i Kolín.
Jirka
Dářko 2014 JAKO POSLEDNÍ soutěž nss -A,B, C.
Dářko2015 - pouze HISTORICKÉ RC MAKETY PLACHETNIC
Záměr:
a/ Dostat na vodu a před diváky , určitý druh lodí, s aspoň trochu podobnými jízdními vlastnostmi (bez dělení na další třídy)
b/ Zlepšit jejich jízdní vlastnosti
c/ Po zkušenostech a po porovnání asi 80 lodí a jejich dojezdů v rozjížd'kách upravit jejich,,RATING“
d/ Pořádat dvoudení soutěž o 6 jízdách s jedním vítězem (třetí den regata).
1. Stavební pravidla:
1.1 Jedná se o modely historických plachetnic jejichž stavba konstrukčně spadá do období před rokem 1950 a jejich replik
1.2 Pro posouzení zhody s předlohou,musí soutěžící předložit minimálně jednu věrohodnou fotografii ,plán trupu a takeláže s rozmněry, délku trupu na vodorysce,šířku trupu, výtlak a mněřítko.
1.3 Statické hodnocení se neprovádí .Pořadatel ,však může snížit R (rating) až o 10% a to v případě chybějících věrohodných podkladů nebo stavebních nepřesností vůči nim.
1.4 Hloubka kýlu je libovolná při zachování ponoru po konstrukční vodorysku.
2.Stanovení ratingu R:
Pro stanovení výsledných časů je použit rating lodě.Základní rating R je určen následujícím vzorcem
3. Hodnocení soutěže:
Soutěž se skládá ze 6 jízd ,z čehož se 2 nejhorší ,,škrkají“. Výsledný čas se stanoví následovně:
Lodě s nejméně jednou funkční čtyřhranou plachtou, budou při výpočtu dojezdových časů zvýhodněny odečtením 10% času, dosaženého vítěznou lodí.
Příklad: Vítěz má dojezdový čas 30min (10% = 3 min). Loď "C" má 40min, pak výsledný čas lodi "C"vychází na 37min.
4. Jízdní pravidla
- lod s levobokem, má přednost před lodí s pravobokem
- lod v krytí, závětrná lod', má přednost před návětrnou
- při obeplouvání boje , má v okruhu 5m přednost vnitřní lod'
- soutěžící je povinen zabránit kontaktu vlastní lodě, s jinou lodí
- porušení pravidel se trestá otočkou 360°, předčasný start rovněž
5. Závěrečné ustanovení:
Průběh závodu a sporné případy se budou řešit ve smyslu národních pravidel NSS
Doplněn xls soubor pro vyhodnocení soutěže + komentář (návod k použití)
Diskutujte
Akcí: 17
Uživatelů: 118
Lodí v registru: 3
05.11. Opustil nás
03.11. Jak zamykají jiní ...
16.10. Těrlická plachta 2024
07.10. Footy & minisail