Bakov 2021
Uvolňování Covid-opatření nám v tomto roce konečně umožnilo setkání s modely u vody. Nebylo to ale až tak jednoduché. Jednak bylo potřeba termín Bakova o týden posunout (kvůli otevření kempu) a druhé omezení bylo v tom, že to muselo být setkání členů klubu a ne soutěž. A to se dalo překonat ;o) Sešli jsme se (někteří) sice již v tradičním termínu Kristýny (8. 5. 2021), ale tehdy opatření neumožnila nějaké organizované ježdění kolem bójek. A tak to bylo takové neoficiální setkání přátel historických plachetnic, kteří s nostalgií přišli na místo, kde se předchozí roky konaly boje o Evropský pohár…
Ale zpět k Bakovu. Tady už vše probíhalo tradičně, navíc bylo jen sepisování seznamu účastníků a kontrola potvrzení o očkování či prodělání oné nemoci, která tak ovlivnila běh světa. Když píšu tradičně, mám tím na mysli i čtvrteční vítání, stavbu stanů a tratí.
Nový člun
Konečně to vypadalo, že máme po starostech s ucházejícím gumákem, který sloužil více než deset let. Protože laminátová Monika pořádně ztloustla a ztěžkla, rozhodlo se vloni o koupi nového záchranného člunu také z laminátu, který by ale měl být lehký a spolehlivý. Koupě proběhla přes zimu a velitel záchranného člunu Kuba, rozeslal těsně před Bakovem fotky krásného zeleného rybářského člunu, naloženého na vozíku. Barva je sladěna s tahačem, jen značka na vozíku nemá stejnou barvu jako má spz na autě (jak si povšiml Standa).
Premiéra se odehrála již ve čtvrtek a stalo se to, co se s gumákem nepodařilo za celou jeho éru. Při stavění tratí se člun převrhl a Kuba se nedobrovolně koupal, bohužel i se zánovním mobilem. Naštěstí v lodi nebyla ještě baterka a tak „kromě“ mobilu byly hlášeny „jen“ ztráty dvou závaží. Nezatížený člun je totiž děsně labilní a nějaké nahýbání přes bort je značně riskantní. Naštěstí se na to přišlo v Bakově a ne třeba na Dářku, kde by záchrana převráceného člunu byla značně komplikovaná. Bude ale potřeba to nějak řešit – pravděpodobně koupí nového gumáku a odprodejem tohoto nevhodného člunu (nevhodného pro naše účely).
Pátek
Byl to den, který jsem do Bakova přijel a tak čtvrteční vítání po dlouhé přestávce nemohu komentovat. Rychlá registrace do soutěže a hned strojit loď. Do toho nástup a zahájení Seriálu MiČR pro rok 2021 – snad se podaří odjet všech šest soutěží (ve třech víkendech). Čas do první jízdy mi opravdu utekl rychle. Po sestavení Adixe (po zimě jde vše nějak komplikovaně) jsem sice přepnul na vysílači model, ale ne až tak úplně (chybělo jedno potvrzení v menu), a rychlá zkouška serva plachet vyprodukovala nějaké divné zvuky z útrob lodi. Samozřejmě „jiná“ loď má jinak nastaveny omezení serv a tak to skončilo přejetím dorazu a shozením závitů smyčky z bubnu navijáku. V tomto případě nechápu, proč se jí říká nekonečná, když toto byl její konec. Naštěstí se s pomocí Pepy Slížka a jedné špice z kola podařilo všechny závity nahodit zpět. Vyšlo to přesně do startu první jízdy NSS-B po poledni – tedy dvě hodiny práce a stresu.
Bakov 2021 005
Bakov 2021 006
Bakov 2021 007
Bakov 2021 008
Bakov 2021 009
Bakov 2021 010
Bakov 2021 011
Bakov 2021 012
Bakov 2021 013
Bakov 2021 015
Bakov 2021 016
Bakov 2021 017
Nové modely roku 2021
Na startu se objevilo nové Machichako, již avizované na stránkách. Další čeká v záloze kousek od Ostravy… potkají se na vodě někdy všechny čtyři? Další novou lodí byl hezký škuner Vráti Emlera Mariette (Herreshoff 1915). Nové lodě, to znamená nové zkušenosti a trochu trápení s tím, jak a co na modelu upravit a seřídit, ale s tím je vždy nutno počítat…
Ještě jedna nová loď se objevila – Jarda Zeman postavil znovu škuner Brilliant (S&S 1932). Laminátový trup vznikl omáčknutím prvního Brillianta, vše je ale nové. Bohužel loď byla nedovážená a měla technické problémy a tak na vodě nebyla moc vidět.
Páteční jízdy proběhly v rychlém tempu. Vítr byl silnější, ale dost nepředvídatelný, což je způsobeno množstvím stromů po obvodu vodní nádrže. Nicméně je to pro všechny stejné a chce to být v pravý čas na pravém místě (kde fouká). Páteční večer pod stanem byl jen pro skalní – bylo docela zima, ale sedět se dalo…
Bakov 2021 018
Bakov 2021 019
Bakov 2021 020
Bakov 2021 021
Bakov 2021 022
Bakov 2021 023
Sobota
Před první jízdou jsem z krabice vybalil a sestavil Vlaštovku a Amazonku – své dvě zbrusu nové footy, postavené pro (mou) radost. Trochu jsem se obával, jaká bude reakce – přeci jen nezapadají mezi ty velké plachetnice, ale ohlas byl velmi pozitivní. Lodě šly z ruky do ruky (tedy vysílače) a díky klidné vodní hladině a mírně sílícímu větru obě jezdily pěkně. Snad byly i inspirací pro další a připravím pro stránky článek o jejich stavbě.
Ale zpět k těm našim velkým lodím. Na sobotu bylo hlášeno více deště a tak jsme během jízd čekali, kdy to přijde. Dočkali jsme se několikrát krátkých přeháněk. Poslední z jízd NSS-B to ovšem schytala naplno. Možná i mírný průběh předchozích přeháněk způsobil, že jsme vystartovali i přes meteoradarem zobrazované velké dešťové mraky. Ty opravdu přišly hned během prvního kola a v mžiku jsme byli nacpaní pod stanem rozhodčích. Ti nejrychlejší na tom byli dobře, protože vítr s deštěm postupně zeslábl a pro nás pár posledních to už bylo hodně náročné. Nicméně všichni dojeli a díky Martinu Houskovi máme i pár momentek z této ojedinělé regaty, kterou jsme ještě nezažili.
Bakov 2021 027
Bakov 2021 028
Bakov 2021 029
Bakov 2021 030
Bakov 2021 031
Bakov 2021 032
Protože jsem musel odejet domů, tak jen vím, že nedělní regata proběhla ve svižném tempu a závěrečné vyhlášení výsledků v neděli probíhalo za příznivějšího počasí.
Bakov 2021 033
Bakov 2021 034
Bakov 2021 035
Bakov 2021 036
Bakov 2021 037
Bakov 2021 038
Po víkendu
Jak jsem psal v úvodu, bude pro budoucnost našich setkání potřeba vyřešit záchranný člun. Další, co se ukázalo je, že nám ubývají rozhodčí, respektive zapisovatelé (zapisovatelky – hlavně) průběhu jednotlivých rozjížděk. Kdo si to vyzkoušel, ví, že to není jednoduché a trávit několik hodin pohledem na projíždějící lodě není jednoduché. Zvláště když je příliš zima nebo příliš teplo a není, kdo by Vás vystřídal. Tak vznikla výzva, aby se toho účastnilo více z nás. Co v na to? Proberme to pod článkem nebo na Velkém Vřešťově!
Text (c) Jirka Kreisel
Foto (c) Pepa a Lenka Mrákotovi, Martin Houska
Výsledkový servis:
Diskutujte
Pokud se koná čistě soutěž plachetnic NSS bez zbytku NS, nemám problém po svých jízdách poskytnout své služby. Když se koná obojí, sotva stíhám přebíhat mezi jednotlivými startovišti.
Díky za hezké setkání pořadatelům. Musely to být nervy - co a jak bude...
Jirka
Akcí: 17
Uživatelů: 118
Lodí v registru: 3
05.11. Opustil nás
03.11. Jak zamykají jiní ...
16.10. Těrlická plachta 2024
07.10. Footy & minisail