Zamykání 2009 v Jinolicích
Od památného setkání na Křetínce v roce 2007 uběhly již dva roky. Tehdy to byla první akce pořádaná Michalem Medvěděvem, která jaksi vybočovala z řady klasických soutěží seriálu NS. Neměla za cíl přinést někomu body, byla "jen" setkáním plachetničkářů s cílem zajezdit si na závěr sezóny. Od té doby se ledacos změnilo. Nejen, že na klíči přibylo několik podpisů, ale počet plachetnic se více než zdvojnásobil. Akci vzal pod křídla KLoM Česílko a Admiral a pozval k zamčení vody i jiné lodní modeláře.
Od památného setkání na Křetínce v roce 2007 uběhly již dva roky. Tehdy to byla první akce pořádaná Michalem Medvěděvem, která jaksi vybočovala z řady klasických soutěží seriálu NS. Neměla za cíl přinést někomu body, byla "jen" setkáním plachetničkářů s cílem zajezdit si na závěr sezóny. Od té doby se ledacos změnilo. Nejen, že na klíči přibylo několik podpisů, ale počet plachetnic se více než zdvojnásobil. Akci vzal pod křídla KLoM Česílko a Admiral a pozval k zamčení vody i jiné lodní modeláře.
První účastníci se v kempu v Jinolicích objevili už ve čtvrtek, aby v pátek mohli připravit prostor pro páteční regaty. A tak, když jsem se v pátek odpoledne objevil na místě, přivítala mne vodní hladina po které se prohánělo několik plachetnic. První stisky rukou a radost ze setkání s lidmi, kteří postupně dojížděli - to byla pro mne náplň pátečního odpoledne a podvečera. Během večeře v místní restauraci jsme se stihli všechni podepsat na diplom - certifikát, stvrzující že Michal se stal Osobností Minisail CZ roku 2009. Pak list stačilo zasklít a do dárku, knížky, napsat věnování a z auta vybalit dort s logem Minisail.cz (díky Lenko). A tím bylo vše připraveno k oficiálnímu předání Michalovi.
Michal je dobrou duší českého minisailu, kdy se na jeho akcích (letos 2x Velké Dářko) setkávají modeláři, kteří jezdí seriál NS s modeláři, kteří se z jakýchkoli důvodů těchto soutěží neúčastní. Zejména první Dářko letos dosáhlo účastí téměř Duchcova a je jednoznačně hodnoceno jako pohodové poježdění. Zázemí jachtařského klubu, výhodná poloha ve středu republiky a výborné jídlo, to je to, co dělá Dářko Dářkem. Michal obětavě vše zajišťuje a organizuje a tak jsme se rozhodli mu takto poděkovat.
Po této radostné události večer pokračoval na věčné téma s názvem "koeficient". Jarda Pešek věnoval svůj čas studiu různých hendikepových vzorců pro velké plachetnice, Postupně vybral několik vzorců a provedl první výpočty. Se svou koncepcí nás seznámil a všechny nás požádal o zaslání doplňkových údajů k našim lodím. Cílem je ověření funkčnosti výpočtu zpětně na známých výsledcích z minulých soutěží. Jarda slíbil, že jakmile bude mít výsledné údaje, seznámí nás s navrhovaným vzorcem formou krátkého článku.
Sobotní ráno nás přivítalo bezvětřím. Start první regaty byl posunut až na jedenáctou hodinu a tak všichni, kteří dojížděli v sobotním ránu měli dost času se přivítat, vybalit a nachystat. A tak, když konečně začalo foukat, se na hladině mohlo objevit rekordních 26 modelů.
Šestnáct modelů kategorie NSS-A a deset kategorie NSS-B odjelo v sobotu tři hodinové regaty, při postupně sílícím větru. Výsledky jsou přiloženy na konci článku. V Jinolicích poprvé se mohly potkat a utkat dvě Spray. Jejich kapitáni spolu soupeří ve vymýšlení doplňků. Zatím má navrch Šurda, který má na palubě funkční pumpy a dva sudy, jeden plný rumu. To je možná důvod, proč jindy nehybný kapitán Joshua Slocum zničehonic začal všechny lodě zdravit svou pravicí. V každém případě má Pepa Mrákota přes zimu co dohánět. Odpolední program nám ještě zpestřil pokec se dvěma jachtaři Jaroslav Trnka a Zdeněk Valkoun. Dozvěděli jsme se několik taktických fíglů a také připomínky našim jízdám.
Večer jsme se sešli pod stanem a zatímco kousek od nás probíhaly dohady o pořádání soutěží seriálu NS 2010, my jsme povídali a rozebírali co den dal, a co koho napadlo. Prostě pohoda po rušném dni. Postupně nás přibývalo a ubývalo a zajímavým zpestřením byl Bludný Holanďan, tedy MKJ-Atlantis. Kuba vybavil svého Atlantise funkčními pozičními světly a hlavně bílými LED diodami, které osvětlují plachty. Také nástavby zevnitř jsou osvětleny jakoby zářivkami včetně zablikání při zapnutí a vrcholy stěžňů zase zdobí stroboskopická kruhová světla. Bohužel vítr v noci zcela ulehl a tak Atlantis po F-kové trati musel táhnout motorový člun.
Nedělní regata opět musela počkat na vítr a tak byla krátká (tři kola). Její účel je tradiční, její vítěz má tu čest zamknout české vody až do prvního setkání na jaře a také se zvěčnit podpisem na velkém bílém klíči. Regatu vyhrál Radek Horák s Pirátem v barvách týmu Alinghi. Zajímavost - druhá loď pořadí nedělní regaty byl také Pirát Radka Šandy z Příbrami. Že by Atlantisům rostla konkurence? Uvidíme, protože, alespoň v to doufám, se s oběma Radky budeme vídat častěji.
Jízdy s 26 modely současně ukázaly (nebo možná připomněly) problémy spojené s tímto množstvím pohybujících se lodí. V tomto směru se bude muset změnit náš styl jízdy a respektování ostatních lodí. Dravost a touha být na čelných pozicích musí ustoupit ohleduplnosti k ostatním modelům na trati. Na prvním místě přeci jezdíme pro radost. Toto téma také zaznělo z úst Radka Horáka, jako přání pro příští rok, když zamykal vody sezóny 2009.
Jirka
Diskutujte
Akcí: 17
Uživatelů: 118
Lodí v registru: 3
09.11. La Grace 14. 12. 2024 v...
05.11. Opustil nás
03.11. Jak zamykají jiní ...
16.10. Těrlická plachta 2024