Kristýna 2015
Po každé Kristýně si většinou dávám načas, než popíšu své dojmy a zážitky ze setkání do reportáže pro stránky a případně i pro časopis RCmodely, který nám, myslím tím modeláře kolem historických plachetnic, dává prostor i pro jinou než webovou prezentaci naší záliby. Prodleva je z mé strany kvůli tomu, že mi každá Kristýna přináší nějaké otázky jak a jestli má smysl dále pořádat tuto celkem náročnou akci. A tak to prostě nechávám vyvětrat.
Letos jsem tento odstup vyplnil prací na mé nové lodi Colin Archer, která prostě musela být hotova do Jinolic. Těch čtrnáct dní uběhlo rychle jako voda a další týden po Jinolicích snad ještě rychleji. Teď sedím před poloprázdnou obrazovkou a v myšlenkách se vracím do poloviny května (přesněji 14. - 17.5. 2015), kdy se na Kristýnu po zimní přestávce sjeli modeláři, kterým učarovaly plachty a štíhlé trupy lodí a také pohodová atmosféra a soupeření kolem tří bójí.
Po loňské “zmrzlé” Kristýně jsme v září 2014 posunuli termín o čtrnáct dní směrem k létu a drželi si palce, aby nám počasí vyšlo lépe. Pankrác, Servác a Bonifác sice trochu zahrozili, ale na počasí jsme si rozhodně stěžovat nemohli. Bylo slunečno, relativně teplo a hlavně po všechny dny foukal čerstvý vítr. Pro naše jízdy skvělé, ale hned ve čtvrtek nám právě vítr zkomplikoval život, když zanedlouho po postavení našich tradičních dvou párty stanů na startovišti ukázal svou sílu. Během několika sekund, i přes náležité ukotvení, oba stany vítr nadzvedl, přetočil a bylo co řešit. Vzhůru šly až další den ráno a tradiční maják byl ukotven dokonce až po prvním dnu soutěží, kdy vítr trochu polevil.
Termín soutěže ovlivnil i účast, zejména modelářů z Ruska. Výhodný je pro ně začátek května, kdy mají doma dlouhé volno, spojené s oslavou konce druhé světové války. Bohužel ze zdravotních důvodů nepřijel nikdo z Německa, stabilní je účast z Polska a s lítostí si začínáme zvykat na neúčast modelářů ze Slovenska. Takže letošní Kristýna byla v komornější atmosféře, jízdy probíhaly v klidu a rozhodčí měli v krvi méně adrenalinu při jízdách a protínání startovní / cílové čáry.
Nové lodě
V NSS-A se objevila nová loď s názvem Gata Milana Janoše. Loď je stavěna (asi) jako S&S design 2062-C3 Machicaco, ale s hodně protaženým kýlem. Nepodařilo se mi dohledat předlohu - gata je španělsky kočka a tak obrázky, které najde google vedou úplně jiným směrem ;o) Na modelu je potřeba zapracovat, co se vybavení paluby týče. Strategie za prvé loď rozjezdit a pak, po zkušenostech, ji maketově doladit, je hojně užívaná a dle mého soudu správná.
KR_073_001B
KR_073_002B
Letos poprvé účast v NSS-B přečíslila NSS-A a to i díky třem novým lodím. Ta první, můžete namítnout, zase tak nová není. Milan Kroupa vyjel s lodí Mariguita v loňském roce. Když ji však po loňském Kolíně nabídl Michalovi Šenekelovi, začala se velká přestavba. Kdo Michala zná, ví, že to jistě neskončilo poopravením některých dílů na již hotovém modelu. Michal to vzal od podlahy, tedy od paluby. A šel i hlouběji - tedy pod palubu a kompletně přepracoval strojovnu. Pokračoval novou palubou, novými nástavbami, novými … ale to už sem do článku nepatří. Mám slíbeno, že o své práci napíše pro stránky článek s fotkami a postupy výroby některých dílů. Zkrátka Mariquita vyjela v novém a když předběhnu dění, mohu napsat, že s přehledem vyhrála volbu nejkrásnější lodě setkání.
KR_073_003B
KR_073_004B
Druhá NSS-B, kterou jsme nemohli v loňské sezóně potkat byla Betty CK-145. Loď připlula z Bratislavských loděnic Štefana Ábela. Kopyto trupu ale vzniklo v Bambinotově dílně v Čechách. Z nedostatku času se ale práce přesunuly do zahraničí (módní termín outsourcing) a vystrojená loď byla předána pár dní před Kristýnou. S lodí jezdil mladý Kuba Lukeš a model na vodě vypadá moc hezky. Samozřejmě jako většina nových lodí potřebuje doladit a dopracovat zejména technické věci - ale s tím se jistě kapitán a strojník popere. V každém případě na vodě přibývá nová, pěkná loď.
Další novinkou je Lizzie May Petra Baška (dříve proháněl Atlantis). Model byl postaven podle podkladů, které si Petr vykorespondoval se stavitelem těchto lodí ve Skotsku. Jsou to klasickým (starým) způsobem stavěné repliky lodivodských lodí, provozované většinou pro charterové účely. Komunikace se Skotskem vyvrcholila zveřejněním fotografií Petrova modelu na stránkách loděnice . Petr má blízko k práci se dřevem a na modelu je to hodně patrné. Samozřejmě, jezdit po Atlantisu s gaflovou lodí, přetahovanou kosatkou, chce své ale Petr se postupně lepšil jízdu od jízdy. Jak mi později Petr řekl, pokud by začínal svou dráhu NSS modeláře s Lizzie namísto s Atlantisem, asi bychom ho více u vody neviděli. Loď ale pracovala spolehlivě a myslím že ještě přinese svému tvůrci mnohou radost.
Novou lodí, byť pod polskou vlajkou byla Runa IV - nádherný yawl z roku1918, s kterou přijel Marek Kolaczyk. Jsou lidé, kterým tento druh oplachtění nesedí, bezan považují za něco navíc (a nanic - je tak malé plochy), ale pokud těmto lodím přijdete na chuť, nespustíte z nich oči. Tento model s dobrým hendikepem hodně překvapil a odvezl si trofej nejcennější - putovní Evropský pohár pro NSS-B.
Pátek 15. května
Zahájení proběhlo jako vždy na břehu u startoviště. Pořadatelé se omluvili za chybu v loňském vyhodnocení Evropského poháru, kdy Pepa Mrákota s Jolie Brise, díky vyššímu bodovému hodnocení stavby a při shodě bodů za jízdy, měl zvítězit nad Vráťou Emlerem s Thallasou. Bohužel však došlo k přehlédnutí při tvorbě výsledkové listiny Kristýny 2014. Chyba byla odhalena až dodatečně (po upozornění), výsledkové listiny a jméno na Evropském poháru již bylo korigováno. Jako omluvu Pepa přijal čest odemknout vody pro letošní sezónu a pan starosta Hrádku nad Nisou pak tradičním zazvoněním na lodní zvon zahájil soutěže.
Stejně tradiční je i dopolední stavební hodnocení modelů a tak, podle rozpisu, v poledne zahájili v příjemném větru jako první lodě NSS-A. Jízdy probíhaly podle plánu až do šesté hodiny večerní a na závěr prvního dne soutěží se nám konečně podařilo instalovat maják díky dočasnému večernímu zeslábnutí větru.
Sobota 16. května
od desáté hodiny ranní vítr umožnil hladké pokračování programu jízd. Ty probíhaly v klidu, vyjma dvou rivalů v NSS-A - lodí Pirate II a Team News Corp. jejichž soupeření bylo často na ostří přídě. Souboje u bójí, i vzhledem k podobné výkonnosti lodí v poměrně silném větru byly ostré a celé toto špičkování vyvrcholilo srážkou obou lodí se slovním doprovodem v sobotním odpoledni, které musel řešit výborný Jarda Pešek, rozhodčí jízd NSS-A. Myslím, že Michal Daranowski (PL), který měl na starosti jízdy NSS-B a NSS-C tolik starostí neměl. No, ale to už je u NSS-A zvykem, že se využívá všech možností k předjetí soupeře a větší obratnost a jednodušší ovládání lodí tomu nahrávají.
KR_073_020B
KR_073_021B
KR_073_022B
KR_073_023B
KR_073_024B
KR_073_025B
KR_073_026B
KR_073_027B
Sobotní obědovou pauzu vyplnily předváděčky tanků, které předvedly i pyrotechnické efekty včetně požáru muničního skladu. Mezi modeláři větší pozornost ale vzbudil Michal Šenekel, který přivezl svůj kopírovací soustruh s pantografem. Ten vznikl kvůli kormidelnímu kolu pro loď Mariquita. Inspirací mu byl článek na internetu, ale soustruh vznikl během pár dnů zjednodušením konstrukce prezentované na internetu. Michal přivezl nařezané lišty vhodného rozměru a tak si soustružení vyzkoušelo hodně lidí. A aby materiál nepřišel nazmar, Karel Šimůnek si odvezl paprsky pro kormidelní kolo své nové lodi - už se na ni těšíme.
KR_073_028B
KR_073_029B
KR_073_031B
KR_073_032B
KR_073_033B
KR_073_034B
Sobotní večer byl poprvé v historii Kristýny vyplněn hudbou a tancem. Díky Jakubíkům nám přijeli zahrát kamarádi, country skupina Volupsije z Jablonce nad Nisou. Se spoustou z nás se už znají, líbí se jim naše modely a tak večer proběhl opravdu v kamarádské pohodě. Přiznám se, že když jsme to v zimních měsících na jednom z jejich koncertů v Jablonci domlouvali, měl jsem trochu pochyby, jak to do naší akce zapadne. Celý večer však díky jejich profesionalitě a vstřícnosti dopadl skvěle.
KR_073_035B
KR_073_036B
KR_073_037B
KR_073_038B
KR_073_039
Neděle 17.5.
Pro některé z nás, kteří se loučili po půlnoci s kapelou začala neděle záchrannou akcí, když jsme se vraceli podél startoviště do chatek v kempu. Vítr opět zesílil a stany se nebezpečně nadouvaly, nadzvedávaly a dokonce některé z trubek konstrukce již ležely na zemi. A tak, pamětlivi čtvrteční zkázy stanů, jsme se rozhodli stany rozebrat a položit jejich střechy na zem. Vítr byl opravdu silný, měli jsme co dělat, abychom plachtovinu zvládli. Měl jsem dokonce pocit, že se blýskalo, ale to byl jen Pepa Mrákota, který nás během záchrany stanů fotil. Díky tomu si dramatičnost akce můžete užít i pokud jste byli v posteli.
KR_073_040B
KR_073_041B
KR_073_042B
KR_073_043B
KR_073_044B
KR_073_045B
Nedělní ráno patří na Kristýně tradičně putovní regatě k majáku a nejinak to bylo i letos. Díky skvělému větru byla regata odjeta ve svižném tempu, což vyžaduje dobrou fyzickou kondici kapitánů na souši, kteří své lodě doprovázejí po břehu. Výsledky regaty potvrdily vyšší výkonnost NSS-A, tedy bermudských plachet oproti gaflovým či latinským plachtám. První NSS-B, Jolie Brise, vybojovala “až” devátou příčku.
KR_073_046B
KR_073_047B
KR_073_048B
KR_073_049B
KR_073_050B
KR_073_051B
Po regatě se celý víkend vždy rychle začíná chýlit ke konci. Tisknou se poslední diplomy, chystají se ceny a také se balí lodě na cestu domů. A pak, ve 13:00 vypukne slavnostní zakončení celé akce s vyhodnocením těch nejúspěšnějších. Pro mne je tento závěr vždy možností poděkovat všem, kteří k nám na sever Čech přijeli, ať už jako soutěžící nebo jako rozhodčí nebo členové organizačního týmu. A stejné myšlenky mi jdou hlavou teď, téměř měsíc po akci - děkuji všem.
Jirka Kreisel
Fota: Vláďa Bláha, Pepa Mrákota, Jiří Kreisel
Diskutujte
Akcí: 17
Uživatelů: 118
Lodí v registru: 3
09.11. La Grace 14. 12. 2024 v...
05.11. Opustil nás
03.11. Jak zamykají jiní ...
16.10. Těrlická plachta 2024