čtvrtek 21. listopad 2024 RSS Mapa stránek Přihlásit se Registrace
Úvod > Setkání > Z akcí > MS Naviga 2015 Bánk, Maďarsko

MS Naviga 2015 Bánk, Maďarsko

24.07. 2015 | Z akcí Vložil(a): Jirka
MS 2015 Bank 001 .jpg
MS 2015 Bank 001 .jpg
Jak bylo na Mistrovství světa lodních modelářů v Bánku z pohledu jezdící „nemodelářky“? Abych pravdu řekla, když nám přišla před pár měsíci nominace na MS lodních modelářů, bylo mi jasné, že Pepa bude se svou Jolie Brise patřit mezi závodníky, ale o své účasti jsem přemýšlela v rovině doprovodu. Nakonec to se mnou dopadlo jinak, a když jsme v pondělí 6. 7. 2015 vyjížděli do místa dění, vezli jsme i platechnici Jester, se kterou jsem se chystala závodit já. To jsem ještě netušila, jak moje výborná lodička zamotá hlavu rozhodčím. Vezli jsme ji totiž do Bánku s tím, že rozhodčí jako odborníci určí, jestli Jester patří do NSS B, nebo do NSS C. Představte si, že se dva dny nemohli dohodnout, kam Jestera zařadí. Teprve třetí den ráno mi vítězně oznámili, že budu jezdit v kategorii NSS C .
Do maďarského Bánku jsem jela se smíšenými pocity, protože moje jazykové znalosti jsou velmi chabé. Přemýšlela jsem, jak budeme schopni komunikovat s Maďary a jak budu schopná pochopit, co po mně budou rozhodčí chtít na startovišti při závodech. No, bylo to opravdu zajímavé.
Na místo jsme dorazili okolo poledne, ubytovali jsme se a vyrazili na sraz s Láďou Doušou, který pro nás měl reprezentační trička a organizační pokyny, a naopak od nás vybral technické průkazy lodí, aby mohl všechny závodníky, kterých za ČR bylo cca 37, zaregistrovat. Mimochodem, jestli v době odjezdu bylo v Čechách vedro, tak v Maďarsku vládly tropické teploty, výjimkou nebyly ani hodnoty okolo 40 stupňů Celsia. Umírala jsem teplem. 
 
V pondělí odpoledne jsme se také potkali s týmem modelářů ze Slovenska a z Polska. Vzájemné vítání s našimi kamarády bylo velice vřelé a milé. Měla jsem po celou dobu mistrovství pocit, že jsme ne tři, ale jeden tým, kdy každý fandí všem a přeje jim dobrý výsledek. Věřte mi, to byl snad nejlepší zážitek, ta soudržnost a pohoda a přátelství, které jsem vnímala okolo sebe.
Českou republiku v soutěžích NSS reprezentovali za seniory v kategorii A Milan Kroupa, v kategorii B Jaroslav Zeman a Josef Mrákota, v kategorii C František Chmelka, René Walenta a já a v kategorii D znovu František Chmelka. V juniorské kategorii NSS A nás zastupoval Tomáš Jakeš a svou lodí i jízdou nám udělal radost.
Ráda bych ještě zmínila, že ve statickém hodnocení největšího počtu bodů ze všech plachetnic ve všech kategoriích dosáhla Pepova loď JolieBrise. Měla jsem z toho velkou radost a jsem přesvědčena, že on také. Rozhodčí ji ohodnotili na 98,33 bodů.
 
V úterý dopoledne proběhl zahajovací ceremoniál. Bylo to moc pěkné, po úvodních projevech nám Maďaři předvedli breakdance a dokonce tanec u tyče. Avšak zde jsem pochopila, jak se asi cítí „hluchý člověk“. Maďarština je opravdu natolik specifický jazyk, že kromě jmen jsem nepobrala vůbec nic. Snaha naučit se nějaký ten výraz, byla marná. Takže sem tam jsem lapla pouze nějaké anglické slovíčko, které však vytržené z kontextu stejně nedávalo smysl. Byla jsem velmi ráda, že v penzionu je spolu s námi dalších 11 Čechů – kamarádů, se kterými si člověk může popovídat.
Po úterním zahájení následoval již plánovaný oficiální program. U vody bylo stále na co koukat. Rozhodčí hodnotili modely, postupně probíhaly jízdy kategorií F2 a F4, jezdily i NSS, jen parníkáři měli až do pátku volno, protože teprve v pátek proběhlo hodnocení jejich modelů a v sobotu, neděli a pondělí jezdili. Všem ostatním začínal program středou a končil následujícím pondělkem. 
Pro plachetnice byla naštěstí postavena trať na té straně jezera, kde byl skoro celý den stín. Přiznám se, že jsem za to byla rozhodčím vděčná, protože původně jsme měli jezdit na protilehlé straně, kam dopadaly sluneční paprsky od rána až do pozdního večera. Když jsme trať poprvé viděli, všichni jsme byli překvapení jejím umístěním. Bójky byly opravdu daleko od břehu, což nám potom při jízdách komplikovalo život. Pro mě bylo velkým handicapem i to, že jsem víceméně musela řídit loď z jednoho místa. Chodit k bójkám tak, jak jsem zvyklá z většiny českých závodů, nebylo možné, protože břeh byl zarostlý rákosem. No, a moje radost, že jsem zařazená do NSS C, relativně rychle vyprchala, když nám bylo oznámeno, že jízdy kategorie NSS C a NSS B se pojedou společně. Já se totiž těšila hlavně na to, že pojedu v kategorii, kde na vodě bude pouze 5 modelů. Místo toho jsem se zařadila do startovního pole s dvaceti modely, což byl občas masakr. Vzhledem k tomu, že o vítr nebyla nouze a chvílemi přicházely i poryvy větru, opravdu jsme se na vodě nenudili . Na druhou stranu zase musím říci, že určitě byl lepší tento vítr, než kdyby bylo bezvětří. 
 
Na mistrovství světa jezdila také kategorie NSS D (vícetrupé plachetnice), kde ČR reprezentoval se svým novým modelem – trimaranem Wagabund František Chmelka. Protože jízdy této kategorie se nekryly s našimi jízdami, snažili jsme se ho podpořit a fandit mu. I přes to, že Vagabund byl v Bánku pomalu poprvé na vodě, obstál na výbornou a František vybojoval první místo, které jsme mu ze srdce přáli.
Myslím, že za plachetnice jsme se shodli, že by se mohli organizátoři z Navigy učit od českých organizátorů modelářských závodů. Nejen že nám změnili původně vyhlášený program (spojení jízd kategorií NSS B a NSS C), ale měli tak vážné problémy se zapisováním jednotlivých kol soutěžících v jízdách kategorie NSS B a NSS C, že vyhodnocení první jízdy v obou kategoriích nelze považovat za regulérní a druhá jízda kategorie NSS B byla dokonce díky chybám v zápisech anulována a byla vyhlášena nová jízda. Mnohé soutěžící, kterým se zrovna tato jízda povedla, to určitě poškodilo. Mrzelo mě, že i když jsme na chyby ve výsledcích upozornili a logicky je doložili, už údajně nebylo možné to změnit. Přišlo mi to velmi divné a neseriózní.
Připomínek k organizaci soutěží či k rozhodčím by se našlo asi víc, ale Borek Dvořák správně řekl, že až to jednou zvládneme líp, pak můžeme hodnotit a kritizovat. 
 
Maďarští organizátoři pro účastníky mistrovství kromě jiného připravili také několik doprovodných akcí. Jednou z nich byl sobotní večer s maďarským folklórním souborem, jehož členové nám při tanci a zpěvu předvedli svůj vrozený temperament. Téměř dvě hodiny se nezastavili a po ukončení svého programu vyzvali tanečníci divákyk tanci, takže se tančilo na chodníku v prostoru amfiteátru.
Pro mě osobně byl Bánk velmi zajímavou zkušeností. Všichni víte, že jsem mezi Vámi dosud elév a z mé strany to byla určitá drzost jet reprezentovat Česko. Přivezla jsem si spoustu úžasných zážitků, bylo mnoho krásných okamžiků, které se mi zapsaly do paměti, ale také bylo pár chvil, které se mi nelíbily, a kvůli kterým asi budu preferovat naše česká setkání u vody, případně soutěže o mistra ČR.
Určitě nezapomenu na výbornou zmrzlinu, kterou jsme občas jedli místo oběda, na oslavu vítězství v jedné z jízd Marka Koláčika z Polska, protože příležitostpřipít si s přáteli teplým šampaňskýmse zase hned tak nevyskytne, úžasné bylo pozvání mezi Slováky. Každý z nás by určitě vyjmenoval spoustu dalších skvělých zážitků.
Jak jsme dopadli v kategoriích plachetnic, budete mít určitě možnost zjistit z výsledkových listin. Faktem je, že za plachetnice jsme přivezli 4 medaile, avšak v kategoriích NSS C a NSS D, které byly slabě obsazeny, a tím pádem jsme nepřivezli mistrovské tituly, i když v obou kategoriích jsme získalipro Českou republiku zlaté medaile. Také ve statickém hodnocení plachetnic jsme byli úspěšní a Pepova loď JolieBrise získala 98,33 bodů, což bylo jasné první místo.
 

Prostě jsme se v Bánku všichni snažili řídit heslem „dělej všechno jak nejlíp umíš“ a myslím, že jsme Vám ostudu neudělali.Na závěr bych, myslím, že za všechny členy „výpravy“, chtěla poděkovat Láďovi Doušovi, který nám všem fandil, zařídil za nás všechny formality a snažil se nás informovat o všech změnách, které nastaly. Láďo, děkujeme.

Text: Lenka Mrákotová
Foto: Pepa a Lenka Mrákotovi 

Diskutujte

Diskuse je otevřena pouze pro přihlášené. Přihlásit se

Další články v rubrice

Listopad 2024
Po Út St Čt So Ne
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
Log
Článků: 321
Akcí: 17
Uživatelů: 118
Lodí v registru: 3
Vyrobilo: CLIQUO & Binteractive © 2024 minisail.cz