SPRAY - loď kapitána Slocuma
[JK] Omlouvám se za svůj vstup do Šurdova poutavého vyprávění, ale nedá mi to a musím. Jednotlivé části mi připlouvají e-mailem spolu s fotkami a můj úkol je vystavit jeho vyprávění na web. Michal, když jsem ho umluvil, ať napíše o své Spray, požadoval korekce textu slovy:
JIRKO POMALU SE SCHYLUJE KTOMU ZE TI ZACNU PSAT .BUDE TO URCITE NA POKRACOVANI , BUDES TO MUSET SI UKLADAT A TAKY REDIGOVAT. NA KONEC TO MUZES VYDAT KNIZNE . NIC SE NEBOJ ON TO NIKDO KUPOVAT NEBUDE. JA SI UDELAM KONCEPT A ZITRA ZACNU. CAU SURDA
[JK] Hned po prvních částech mi bylo jasné, že by byla chyba jakkoli korigovat Michalův text. Tím bych Vás, čtenáře, připravil o živelnou radost z modelařiny a stavby opravdové dřevěné lodě, vyčnívající z každé věty Michalova textu. Tak jsem jen opravil pár překlepů a doplnil pár písmenek... Dále už nebudu rušit svými poznámkami. Takže, pohodlně se usaďte a poslyšte vyprávění, jak po 113 letech přichází na svět SPRAY II.
Slocumova SPRAY
Za prvé upozorňuji, že za stejnou dobu, při stejném úsilí se dá postavit skutečná kajutová, kýlová plachetnice pro 2-3 osoby - překližková šarpie o délce 5-6metrů. Vím, o čem mluvím, postavil jsem těchto lodí pět. Joshua Slocum postavil Spray za 13 měsíců, ale to na ni nepracoval stále, protože si musel přivydělávat v docích jelikož byl bez peněz. Já sám jsem Doriana Graye stavěl skoro 3 měsíce, ale Spray stavím pomalu, abych si to užil....
Proč jsem začal stavět Slocumovu Spray?
Kolem 1. září 2007 těsně po dostavění Doriana Graye jsme na internetu zabrousil na Monako a otevřel diskusní forum, kde Ante chtěl stavět Spray. Byly zde přiloženy i výkresy. O Joshuovi Slocumovi jsem věděl a četl, ale že je Spray taková bečka jsem netušil. Příběh této lodě a Slocuma mě doslova vzal Zarazil mě ale problém Anteho, který se nemohl rozhodnout jak má stavět trup, jestli z depronu, polystyrenu, popronu, popcornu a bůh ví čeho. Ale že by postavil trup ze dřeva, o tom tam nepadlo ani slovo.Tak jsem na fórum vznesl dotaz: Co tak dřevo? A to jsem ale neměl dělat!! :-) ...
Tak jsem se rozhodl, že si dokážu, že to z těch dřevěných planěk půjde. Mezi modeláři NSS jsem se poptal, jestli nemají plánek na Spray. Taky že jo. Jarda Zeman do 3 dnů zaslal ofocený ,,Polský modelář" s lodí Spray.
http://jirikreisel.savana.cz//ms_files/Z_lodenic/ZL_003_27S.jpg
Stavba
Dnes je život jednoduchý, chci stavět model ... Jak velký? Vezmu metr a změřím auto uvnitř a je to jasné a dané! Spray bude ve vodorysce jeden metr. Druhý den jsem navštívil Copy Centrum a výkres v měřítku 1:10 mi vytvořili. Cestou domů jsem ještě nakoupil 4 kopíráky A4 a šel jsem na TO! :-) Přes kopírák jsem si 1/2 žebra překreslil na starý křídový kalendář s jarní přírodou, a tyto 1/2 žebra vystřihl. Tyto půl žebra obkreslím na 5mm prekližku a žebra převratim. To vše pomoci 2 špendlíků, které mam zapíchlé v ose žeber. Abych nezapomněl, žebra je nutno po obvodu zkontrolovat, zda celková šíře lodě po přidělání obšívky bude odpovídat měřítkově šířce modelu. Velmi často je potřeba žebra zmenšit o šířku obšívky! Kýl opět přes kopíráky překreslím na 14mm překližku. Mě se podařilo koupit v hospodě za 200Kč dělanou lupenkovou pilku na 380 V! A teď to přijde! Z pilky na železo, jsem odstřihl tu kalenou část v šíři asi 5mm a tu nasadil do pilky. Ta se změnila v katr. Kromě rachotu, který tento přístroj vydává, je to bomba. Když si na to sednu, tak to přestane i jezdit – no, je to boží.
Dílna
Teď na chvíli opustíme model a budem se věnovat pracovišti. JE TO STEJNĚ DULEŽITÉ JAKO KOŘENÍ V JÍDLE. Již delší dobu používám pod stavěným modelem podložku, která původně sloužila jako dvířka lékárničky, v n.p. Lacrum ,který byl v r. 92 zrušen a s ním i lékárnička . Tyto dvířka jsou velmi důležitá je to vlastně heling ke kterému cokoliv nalepí na pomocné stojky keré drží kýl při plaňkování purexem a když už je nepotřebuji tak je urazím.Tato položka je ochranou stolu před lepidly a poškrábáním od vercajku. Neméně důležitá je při práci pohoda, na práci se musím těšit. K tomuto účelu používám hořčičák s vínem (je pravdou že jej někdy dopíjím až druhý den) a rádio. Pozor, hudba musí být příjemná. U „sprey“ používám „country“ .Není to dobré podceňovat, protože jsem slyšel o modeláři, který začal stavět „Wilhelma Pika“ a byl to borec, který poslouchal furt jenom tvrdý rock a metal. Nakonec zjistil, že mu s toho vyšel „BISMARK“. To ho tak naštvalo, že si oblíkl maskáče, na hlavu natáhl černou kuklu a za pokřiku nic než národ se šel producírovat kolem židovského gheta, aby se uklidnil. A vo tom to je!!!
Trup
A již se těším na sestavení kýlu a žeber, to máte během pár minut obrys celé lodě před očima. Je to velký, celé to voní po dřevě a už vidím jak se to nese na vodě. Ouha, žebra 7. a 8. jsou o půl cm nižší, KONTROLA - PANIKA , co s tím - nemám překlížku. No nic řeším věci za chodu - přilepil jsem žebra na kýl tak, aby seděla paluba, prošlup mi určil středový pomocný nosník který mi určuje souosost trupu. Důležitá je paluba, dole žebra dolepím - pod vodou to stejně moc vidět nejni. Obšívka se musí začít od paluby 1. stranu a 2. stranu, a furt dokola. Nosníky je vhodné u přídě a zádě zužovat asi o pul výšky nosníku ale jako všechno na světě i toto jde určitě dělat i jinak.Trup lepím 5 min epoxy. Za10 dní je trup z nosníků 2/10, ze 75 ks hotov. Hodně mi pomohl přípravek , který přidělám ke klounovci a do něj opřu vždy 3 nosníky, čili trup stavím po 3 řadách (malůvka je přiložená). Přirozeně rychlost stavby je odvyslá od počtu svěrek, k tomu používám jak kolíky na prádlo, tak dlouhé účka z drátu na vypínání pletiva.
Vnitřek lodě je třeba osmirkovat jakoukoliv dostupnou technikou a olaminovat . Při této práci postupuji takto - očísluji si pole mezi žebry fixou. K těmto polím nařežu sklo-textil (100) s přídavkem tak 2 cm, na šířku. Na každé pole 2 pásy a to na pravou i levou stranu , čili 4 pásy mezi každá žebra a tyto 2 cm přilepím na žebro č.1 až po patu žebra č. 2. Druhý pás tkaniny nalepím 2 cm na žebro č.2 a tím položím druhou vrstvu mezi žebry. Nejni to zbytečné nabývání váhy, po přebroušeni 2mm nosníků tam moc dřeva stejně nezůstane. Před položením laminátu celý trup natřu pryskyřicí, potom pokládám laminát a skoro NASUCHO tupuji štětcem. Pro mne toto nejni nejhorší práce, děs je až povrchová úprava lodě.
Po vylaminování vnitřku trupu, je na pořadu dne paluba, konkrétně palubní nosníky - materiál (4 na 12). Tuto fošnu je nutno ohnout na plocho podél trupu. Používám takový fígl který, použil Štefan Abel na „Bluenose“ a to, že se nosník nařeže do dvou třetin z vnitřní strany a pak to, ejhle, jde. Loď se snažím dělat co nejlehčí, vše odlehčuji, ale tento nosník je hodně namáhán. Po vlepení tohoto nosníku, je potřeba napravit škody, které jsme na něm napáchali předtím pilečkou a to dvěma nátěry epoxy 1200, naředěné acetonovým ředidlem, Po zatvrdnutí zhruba přebrousím. Čeká nás paluba, palubu dělám z nosníků 10 na 3 zakrácené na 35cm a proložené černým papírem. Je fajn si udělat přípravek. Sehnal jsem 2 ks dubových parket, dal je k sobě a 8 mm od vrchu vyvrtal dírky pro 2 hřebíčky, na které se položí 5 palubek, a ve svěráku to stáhnu. Z černého papíru mam nařezané pásky, tak16 mm, palubky natřu disperzním lepidlem a pokryji černým papírem. 10min stačí na přilepení. Vydělám nosníky papírem je položím na HLADKOU podložku a nožem proříznu. Tyto palubky pokládám od středu, souměrně ke kraji a lepím dispersním lepidlem. Krása, loď je skoro hotová. Teď loď položím mezi 2 stoly, nebo co chcete a palubu z vnitřku natřu naředěným epoxy 1200 C600. Ředidla by nemělo být více jak 10 procent. Tímto krokem se paluba zpevnila a částečně utěsnila. Palubu nyní krásně srovnáme bruskou. Nemusíme se bát, materiálu je dost, když odbrousíme 1 mm, bude jen dobře. Musí být perfektní, hladká.
Očištěnou palubu napustím laminačním epoxem a překryji skelnou tkaninou co nejmenší gramáže.V modelářské prodejně mi prodali 40ku. Zatupováhí a vyhlazeni by mělo být dokonalé, protože po osmirkování velmi jemným smirkem a přelakováni 4-5 vrstvami lodniho laku (stavíme přece loď) nejni po sklotextilu ani památka. Stojny pro brlení vyvrtám vrtákem a zhranatím frézičkou. Tyto stojny je nutno dělat robustní, jelikož během provozu dostávají dost zabrat. Proto je zapouštím co nejvíce do trupu, lepím epoxy 1200. Nástavby nasazuji na límec kolem vstupu do trupu z nosníků 20 na 3mm.
Kormidlo
Výroba kormidla,je jednoduchá a festovní .Ploutev vystřihnu z pozinkplechu, přičemž předek /ke kýlu / nastřihnu tak na 5 místech, do hloubky 3krát větší než je průměr hřídele kormidla a konbinačkama naohýbám od cik-cak. Do teto „vidličky“ vložím 4ku kulatinu, kleštěmi a kladívkem to uzavřu a je z toho trubička , do které vsunu mosaznou hřídel a vše zaletuji. Plech provrtám 8mm vrtákem na několika místech. Z obou stran nalepím potřebnou tloušťku z popronu, nožem na hrubo, smirkem načisto dotvaruji list. Celek olaminuju, nerovnosti přetmelím a jdu vyvenčit psa.
Dokončení trupu
Teď obrousím trup a olaminuji. Loď je hotová, ale v tomto provedení by model moc dobře nejezdil, proto se musí zvětšit kýl o 150 procent. Takže se na stávající kýl přidělá ještě část, která jednak nese závaží, neboli lidově bombu a také zvětší laterál, což zlepší stoupavost lodě proti větru. U lodě Spray jsem já osobně měl problém, s určením váhy balastu. Vzhledem k relativně malé ploše plachet, a nízko položenému těžišti plachet a ještě k tomu enormní šířce lodě, by určitě stačily 2 kg olova. Ale po namalování vodorysky podle výkresu a potopení do bazénu (vysekaná díra v ledu - je 27.1.08) vyšla váha na 8.5 kg, kdy vodoryska je nad hladinou tak asi 3mm. Nechám si tak 2 kg na nástavby a takeláž.
Výroba bomby
Specifická hmotnost olova (dříve váha, protože, se to vážilo na váze a nevím na čem se váží hmotnost..., asi na hmotňácích) je 11,5 čili potřebuji odlít tak 7,5 dl olova. Na výkrese domaluji tento zvětšený kýl a následně ho z překližky vyřežu. Bombu si vytvaruji podle svých představ a potřeb. Dělám ji buď, ze dřeva nebo polystyrenu - je to fuk. Po vybroušení tento celek natřu epoxy 1200.
Teď, v tomto konkrétním případě, jsem odřízl 2l petlahev u dna, a naplnil vodou, až po vrch, vzal cejchovanou nádobu ženě z kuchyně (ona to používá na odměřování mouky, a takových kravin) no a jal se vnořovat kýl do vody. Donutil jsem ale tento živel téci do etalonu a ne na koberec! Když mi nateklo 7.5 dl do nádobky, tak jsem ponořenou část okreslil fiksem a následně od kýlu odříznul. A mam kopyto na zaformování do slévárenského písku. Tento písek, je opravu bezva, doporučuji udělat něco pro to, aby jste jej získali. Ve slévárnách s tím nedělají cavyky, mají ho tam tuny... já ho mám 6kg už několik let. Olovo odlévám v 1kg konzervě (od psího žrádla). Kdo takovou konzervu nemá, ať si pořídí psa a bude jich mít dost. V této konzervě odměřím od vrchu vzdálenost nalité vody z odměrky (hřebík protlučený přes prkénko). Konzervu dám na PB vařič a z boku přihřívám letlampou, a láduju do toho olovo. Jde to dost rychle. Až je olovo po hřebík, je ho přesně osm a půl kg a naleju ho do formy. Po vyjmutí bomby, tuto na hrubo zaklepu kladívkem a obrousím. Zbytek kýlu co nám zbyl po odříznutí formy, nevyhodíme, ale svrtáme čtverkou vrtákem s původním kýlem, sčepujeme mosaznou kulatinou a slepíme. Stejnou technologií spojím olovo s kýlem. Toto vše obrousím, zapravím tmelem a olaminuji dvěma vrstvami sklotextilu.
Ovládání plachet
Dříve jsem k vůli tomu nespal a vždy to zazlobilo, když jsem to nejméně potřeboval, což bylo pokaždé, když se to zaseklo nebo sesmeklo a sešmodrchalo. Používám jedenácti-kilové navijáky. Jeden na hlavní plachtu, ten umístím co nejvíc do přídě a to tak, aby kladka (buben) byl SVISLE a otěž táhnu přímo k vratiráhnu. Pokud je vítr, plachta si otěž sama z navijáku vytahuje, ale jak víme, tento případ se skoro nevyskytuje. A tak mi pomáhá gumička, kterou vedu souběžně s otěží do zádě a přes kladku zpět do přídě tak, aby guma byla co nejdelší. Kosatkové servo naopak dávám k zádi a otěže přímo ke kosatce. Opět si pomáhám gumou, která mi vytahuje otěže z navijáku. Myslím, že jednodušeji to nejde a po půl roce ježdění ani jeden zádrhel.
Stať o maketovosti
V NSS je úžasný to, že náš model nejen vypadá jako skutečná loď, ale i to, co se od této lodě očekává také dělá. Dost modelů má dnes již i posádku a to je dobře! Bez posádky jezdí od nepaměti jen Bludný Holanďan. Teď k věci:sám Slocum, se při stavbě svých lodí estetikou a elegancí moc nezabýval, proto u Spray nic takového nečekejte. Loď Liberty, kterou postavil roku 1887, byl ještě větší horor. Ale o co byly jeho lodě škaredší, o to měly lepší jízdní vlastnosti - chlapec to prostě uměl. Pro stavbu tohoto Ošklivého káčátka sem v samém začátku použil plány z Polského Modelarze, jenže Jirka Kreisel mi natlačil do mého počítače dobové fotografie, z r.1895, a to jsem se pak nestačil divit, nad malířovou inspirací. Asi měl dobrou náladu tak si při kreslení plánů zařádil. Když jsem později od Jirky získal ještě plány ruské, které udávaly úplně jiné míry a jiné detaily, tak jsem v dílně, zametl a dal si týden pauzu. Na lodi teď dělám jen to a tak jak je možno vyčíst z fotek. Je to detektivní práce. V USA jezdí replika Spray a ta se originálu nepodobá vůbec. Má jednu dlouhou kajutu a na zádi motorový beibot na elektrickém jeřábu.
Stěžně a ostatní kulatiny dělám z rybářských „bičů“ 4m délky, cena jak kde, kolem 350Kč za laminát, kevlar asi o 100Kč dražší. Jinou kuželovitost mají lyžařské hole. Povrch upravuji samolepicí tapetou - smrk, zatěžovaná místa vyplním válečkem z dřevěné kulatiny. Osobně dělám stěžně oddělávací, i když toho nevyužívám. Člověk ale nikdy neví, kdy se to může hodit. Průchody palubou pro otěže jsou z vyžíhané a naohýbané mosazné tenkostěnné 2mm trubičky.
Závěrem
V létě 2007 jsem stavěl „DORIANA GRAYE“. Začínal jsem od nuly a psal si výdaje. Se třemi servy to bylo kolem 7000Kč. U SPRAY to může být maličko víc. Plachty - motor lodě - jsou jiná, velmi složitá kapitola (pro někoho taky ne). Dne 28. 2. 2008 budu po 4 měsících od začátku stavby, v bazénu, křtít novou loď. Ještě na ní bude nějaká práce, zejména plachty a detaily na palubě ale jako celek, je to hotové. Mám i SOVĚTSKOE IGRISTOE, ale nebojte se, nebudu to rozbíjet o klounovec - jen to malininko postříkám. Námořní tradice se musí dodržovat!
Aktuálně: V pátek 1. 3. 2008 jsme s mou ženou (která mi vždy poskytuje bezva servis) pokřtili v jedné klidnější chvíli mezi větrnou vichřicí Ema a bouřkou, dostavěnou loď SPRAY.
TÍMTO ZDRAVÍM VŠECHNY KAPITÁNY.
ŠURDA
[JK] Po poutavém vyprávění doplním pár informací. Knížka, popisující Slocumovu cestu, vyšla naposledy v nakladatelství Paseka (ISBN80-7185-496-4),ale je už bohužel vyprodána. Je to opravdu poutavé čtení a vřele doporučuji vypůjčit. Z knížky si dovolím vložit mapu velké cesty prvního osamělého mořeplavce Joshuy Slocuma uskutečněné mezi 24. dubnem1895 a 27. červnem1898.
V roce 1909 Spray vyplula z Bristolu na Rhode Islandu k řece Orinoko. Od té doby už loď a jejího kapitána nikdo nespatřil.
Diskutujte
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
Akcí: 17
Uživatelů: 118
Lodí v registru: 3
20.12. Akce 2025
14.12. La Grace 14. 12. 2024 v...
29.11. Relax na Břehu 2024
24.11. Pinczow 2024