Generálka modelu Shamrock
Blíží se začátek nové sezóny a tak se začínáme zajímat, jak model přežil zimu. Někdo dobije baterky, jiný na lodi něco vylepší, či doplní, někdo jen vyžene pavouky, ale jsou i tací, kteří to vezmou z gruntu. Někdy i drobná prohlídka může vyústit v generální opravu celého modelu. Právě tak se to stalo Rosťovi. Článek by mohl být patřit k žánru horrorových příběhů, v tom případě by jeho název byl Voda v podpalubí. Předávám slovo Rosťovi:
Někdy v půli prosince jsem si hodil na stůl Shamrocka, že kuknu, zda v sezóně nepřibyl nějaký ten šrám. Překvapilo mě, že ačkoliv byl celou dobu otevřený, šel z útrob neustále vlhký pach hniloby. Pořídil sem si tedy endoskopickou kameru od čínských spřátelených webů, ta však nic závažného neukázala, pokud nepočítám "šev" mezi půlkami trupu lodi, který byl v několika místech špatně přelaminován. Rozhodl jsem se tedy, že nedbaje dobrých rad kamarádů, bude Shamrock podroben drastické, radikální opravě. Celou palubu jsem odstrojil, trup polepil izolepou, otočil vzhůru nohama kýlem navrch a na takto stvořeném pozitivním kopytu jsem vylaminoval skořepinu trupu budoucího, jako nového. Ráno mě čekalo obrovské překvapení, když jsem pod trupem našel vlhká místa, jak z jeho složitých útrob stále odkapává vodě podobná tekutina.
Shamrock-generálka 001
Shamrock-generálka 002
Shamrock-generálka 003
Po sejmutí skořepiny jsem nekompromisně začal trup mezi žebry kuchat doufaje, že odstraním polystyrén a tkaninu a původní žebra využiji k nalepení nového trupu. Jenže právě ta žebra byla příčinou onoho zápachu a ve většině případů tam vlastně, bez jakékoliv omluvy, už vůbec nebyla. Celou konstrukci po kopě držel onen polystyrén, jenž byl odsouzen k záhubě. Byl to totiž týž polystyrén, který byl následně shledán vinným, že voda, která se dostala do lodi a tak i mezi zmiňované švy, vzlínala úplně do celé lodi. Tehdy jsem si poprvé a ne naposled vzpomněl na Pepovo "kašli na to, postav novou". Objevily se ale i pěknější chvilky. Například díky použití kvalitní vícevrstvé překližky v místě stěžně a umístění serv, zůstala tato žebra ve velmi slušném stavu. Tak jsem se jim po vysušení odvděčil prosycením pořádně zahřátou pryskyřicí. A tak nezbylo než vyříznout pár nových žeber, vytvořit tak novou "kostru" a tuto vlepit do připravené skořepiny.
Další pokračování této "záchranné operace" bylo už jen klasická povrchovka trupu, přeškrabání a přelaminování paluby, prostě klasické postupy stavby "nové" lodi. Podruhé jsem si na Pepovo "kašli na to, postav novou" vzpomněl, když jsem se rozhodl zpátky osazovat palubu, kterou jsem si předtím z pro mě neznámého důvodu nenafotil. Ta spousta dírek a světlejších fleků na palubě mi totiž vůbec nepřipadala povědomá a hromada mosazi a změť lan v bedýnce se mi byla spíš krajně podezřelá. Jako správný detektiv Colombo, složitou dedukcí a hlavně doplňujícími otázkami „Kde mohlo být tohle?" k mé drahé polovičce Andrejce a zda by si aspoň trochu nevzpomněla, jsem se nakonec dopídil rozmístění všeho, jakkoliv zbytečného, po palubě. Ale už to začíná mít znovu fazónu připomínající maketu.
Shamrock-generálka 004
Shamrock-generálka 005
Shamrock-generálka 006
Samozřejmě se během těch zhruba tří měsíců objevovaly chvilky a myšlenky, které zásadním způsobem ohrožovaly samotnou existenci modelu, ale naštěstí jsem vždy mohl utéct k jinému projektu a tak Shamrock přežil.
Rosťa
Budou to právě dva roky, kdy se na stránkách objevil Rosťův hezký popis stavby tohoto modelu s unikátním způsobem konstrukce trupu ze dvou polovin a ponechanou polystyrénovou výplní. Stojí za to si jej znovu přečíst a prohlédnout. Mnohé obrázky jsou velmi inspirativní.
Diskutujte
Díky za hezký článek a sdílenou zkušenost. S vědomím, že se termín Kristýny 2024 rychle blíží, to opravdu muselo být napínavé. Teď už je jasné (myslím), že Shamrock s novým trupem zase bude na Kristýně hezky jezdit
Jirka
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
Akcí: 17
Uživatelů: 118
Lodí v registru: 3
28.11. Akce 2025
24.11. Pinczow 2024
24.11. 48. Fuehlinger See Regatta...
09.11. La Grace 14. 12. 2024 v...
Přiznám se, že nebýt komentáře, nejspíš bych se na Kristýnu ani nepřihlásil, třebaže ubytování co nejdál od pódia už mám zamluvené přes měsíc.