úterý 03. prosinec 2024 RSS Mapa stránek Přihlásit se Registrace
Úvod > Setkání > Kristýna > Kristýna 2018

Kristýna 2018

02.06. 2018 | Kristýna Vložil(a): Jirka
Kristýna 2018
Kristýna 2018
V první květnový víkend se na Kristýně u Hrádku nad Nisou opět sešli modeláři a současně kapitáni svých malých velkých plachetnic. Je to silná tradice první velké soutěže NSS v roce, která startuje sezónu dalších soutěží. V letošním roce se pro Navigu nenašel pořadatel Mistrovství světa a ani Evropy v kategorii maket NS a NSS. A jak zaznělo na slavnostním zahájení od předsedy sekce NS Standy Jakeše, pro plachetnice tak tato soutěž byla jednou z vrcholných akcí roku.
 

Před akcí

Přípravy pořadatelů probíhaly standardně, zaběhnutě až do první varovné zprávy, že na Kristýně se dělají velké terénní úpravy a nové cesty. Když jsem se tam byl začátkem dubna, měsíc před termínem soutěží, vypadalo to opravdu jako na staveništi. Práce na okolí nádrže měly skluz kvůli mrazům v březnu a tak byl předpoklad dokončení koncem května. Navíc jsem se v restauraci dozvěděl, že náš sál - loděnice je od prosince rezervován na jinou akci. To nebyly úplně nejlepší zprávy. Naštěstí jsou nám v Hrádku příznivě nakloněni a tak se podařilo vše vyřešit. Pro uskladnění lodí vyklidili v objektu restaurace velký prostor bývalých garáží a dokonce vybourali jednu příčku. Terénní práce se podařilo urychlit a přerušit po dobu konání soutěže. Trochu jsme to před Vámi tutlali, abyste se nebáli přijet. Díky Hrádeckým to dobře dopadlo.
 
 

Počasí a průběh soutěží

Termínu soutěže předcházela dlouhá perioda bez deště, se slunečným počasím. Proto jsme s obavou sledovali, jak to vyjde na víkend. Ve středu se počasí opravdu zkazilo a čtvrteční dopolene bylo po přechodu studené fronty hodně mokré a studené. Nějakou chvíli jsme i postáli pod stany a poslouchali bubnování deště. K večeru se to vybralo a předpověď slibující slunečný víkend se naštěstí naplnila. Páteční zahájení tak mohlo proběhnout přímo na startovišti, včetně tradičního odemknutí vody našim klíčem. Této úlohy se s velkým potěšením ujmul Marian Taborek.
 
 
Poté se rozběhlo velké bodování modelů, finální počet byl pro Kristýnu rekordních 52. To už je pořádný kus práce pro pětičlenné komise sudích. Nicméně se to stihlo a podle časového plánu v poledne vyjely první lodě na vodu na dvou startovištích. 
Vítr nám přál po celý víkend a někdy jej bylo až k horní hranici. Myslím ale, že lze napsat o počasí, že bylo snad nejlepší za celou historii Kristýn. Vítr snad ani nechodil spát, jak je zvykem po šesté večerní, a ještě v noci čeřil hladinu a roztáčel anemometr na meteobóji. Ráno si zase přivstal a už první sobotní jízdy a nedělní regata se odjely za stálého větru.
Jízdy byly opravdu rychlé a tak se zapisovači průjezdů museli hezky činit. Protože vypadlo několik zkušených, nastoupili mladé posily. A byl to pro ně prubířský kámen, který skvěle zvládli. Už jen to, že se NSS-A i NSS-B jely běžně na sedm nebo i devět kol dokladuje jejich vytížení. Díky zkušeným, kteří se prakticky neutrhli od stopek, a také díky všem nováčkům, zvládli jste to.
Vítr kupodivu nevadil malému dronu a tak máme z Kristýny vedle spousty fotek, za které děkuji všem, kdo mi je poslali a také hezké dynamické video. Rychlost lodí není ve videu nijak upravena, to jak se pohybují je reál, je to potvrzeno i veslováním Vráti na záchranném člunu. 
 

Nové lodě, noví lidé?

Do tohoto odstavce se vždy snažím popsat, kdo nový se na Kristýně toho roku objevil nebo jaká nová loď se poprvé předvedla ve startovním poli. Letos nás však mnoho nového nečekalo. Samozřejmě, v kategorii NSS-D trimaránů, která setrvává v počtu modelů, nějaké novinky jistě byly. Ale přiznám se, že mne osobně tyto vícetrupé lodě moc nepřitahují a mo žná proto jsem nepostřehl přesuny modelů mezi závodníky. Hegemonii trimaránů nerušil letos žádný jiný druh lodě a tak by se dalo říci, že postupný vývoj tuto kategorii přisoudil jen vícetrupým lodím. Nutno říci, že i při silném větru nedocházelo ke kotrmelcům a jízdy probíhaly kolem určených bójí - až na výjimky.
Kategorii NSS-C zase opanovaly latiny. Kolem bójí se proháněly Polské Sunfish-e a také jedna Frantova trojnožka, která se ideově přenesla na východ. Bohužel zpracování plachty - její ukotvení a zejména masivní název Catalina na plachtě ze samolepící fólie zcela znehodnotilo její tvar a tedy účinnost. Loď tak měla hodně špatné vlastnosti a její kapitán, který ji navíc měl v rukou poprvé, nebyli Polákům konkurencí. Jen nevím, zda litovat, že se v této kategorii neobjevují příčné plachty. 
Ty by svou složitostí a pracností měly jistě navrch při statice, na vodě by jim bodový náskok nestačil. A tak se jich na soutěžích za této konstelace rozdělení lodí do tříd zřejmě těžko ještě někdy dočkáme. Je to volání po změně v přiřazení do tříd. 
NSS-B je dlouhodobě ozdobou každé soutěže, lodě jsou nejpropracovanější, v jízdě svou impozantností nejzajímavější… No, není to úplně pravda, neboť pohár Karla Egrta získala Vráťova Vamarie přesto, že se už pěkných pár let prohání s ostatními a také již utrpěla mnohé rány. Přesto se porotcům líbila stejně jako Mariquita (ta letos získala navlas stejný počet bodů) a nakonec jen los zvolil z dvojice Vamarii (NSS-A). Mariquita si však na své přišla letos v Kolíně nad Rýnem a Michal vypadal s rozlosovaným výsledkem na Kristýně hodně spokojen. Novinkou v NSS-B byla Tuiga D3 s juniorským kapitánem Matějem Matoušem, která měla premiéru v Buňkově 2017. Ten doprovázel svého dědu, Jardu Zemana, kterého jsme všichni rádi viděli mezi námi.
 
 
V NSS-A jsou vedle Vamarie další šperky, jako například maketově vyladěná Machichaco, a nově se objevila typově stejná Gata, na které je ale možno ještě hodně detailů doplnit. S tou přijel Milan Janoš místo své Vltavy. Od juniorů se také přesunula mezi seniory Amati, jednoduše proto, že její kapitán oslavil narozeniny, po kterých může řídit i auto.
Nelze nezmínit návrat Michaila Basina, kterému vypršel dištanc ruského svazu na reprezentaci. A tak se dva jezdivé modely, se stále slušným bodovým ohodnocením, kormidlované otcem a dcerou opět staly favority NSS-A.
Suna sumárum přes všechny kategorie, nic nového se neobjevilo, naopak některé lodě jsme viděli ještě v Duchcově, jako například zmíněné Basinovy Team News Corp.
 

 

A vlastně ještě jedna novinka se objevila – Michal přivezl svůj zcela nový splétač lan. Je zkonstruován zcela v jeho stylu. Funkční a současně by mohl být ozdobou muzea historických strojů, nebo se vyjímat v obýváku na čestném místě. Mám slíbeno, že se po čase objeví na stránkách více informací v samostatném článku.

 

Konec pirátské vlajky

Musím taky poděkovat Michalovi Šenekelovi, který mi pomohl vyřešit to, co mne pár let na Kristýně trápilo. Zkonstruoval skládací vlajkový stožár, který jsem opatřil vlajkami států účastníků a také zcela novou vlajkou minisail.cz. Ten, přimontován ke stanu, vytěsnil pirátskou vlajku tam kam patří, na stan kde bydlí pirát, tedy loď Pirate II.  
Hrdost k vlajce má každý nějak nastavenou. Ruská výprava se na zahájení bez ní neobejde, stejně tak Poláci. Asi je to tak správně, jen vzít tu naši, českou, nikoho nenapadlo. Třeba je to tím, že jsme doma? Možná by se to dalo na mezinárodní soutěži (i u nás) příště vylepšit.
  

Naděje v juniorech

Junioři letos soutěžili ve všech třídách, pravda, jen v NSS-A samostatně. Celkem jich bojovalo 14, a to je nejvíc v historii Kristýny. Je to jistě dobře, když se podíváme kolem na své většinou prošedlé hlavy. Dobrou práci v tom odvádí Zdeněk Tomášek, který s velkou snahou udržuje a vylepšuje flotilu klubových lodí a shání pro ně kapitány. Samozřejmě, lze na tom vidět spoustu chyb a špatného. Například zodpovědný přístup mladých kapitánů by mohl vypadat zcela jinak. Na druhou stranu čekat, že do klubů nastoupí zapálení modeláři, kteří si postaví plachetnice a pak s nimi budou stejně vzorně soutěžit je hodně naivní. Takhle je alespoň malá naděje, že zaseté semínko jednou vzklíčí… 
Pohled na soupisku ruských juniorů tento trend potvrzuje. Lodě zcela stejné, jen jména kapitánů se přesouvají, vyměňují, mizí a znovu se objevují v dalších letech. Zde je to dáno i motivací podpory výjezdu celé skupiny na západ. Snad i tomu, po třiceti letech svobody cestování, porozumíme. 
 

Jak s desátou Kristýnou?

Zřejmě zase bude... To na úvod a jisté uklidnění. Pravdou je, že jsme oba, se Zdeňkem vždy pod velkým tlakem (Zdeněk více než já). I proto jsme oba vyjádřili během letošní soutěže možnost pořadatelství předat někomu dalšímu a třeba i na jinou vodu nebo do zahraničí. Děkuju všem, kteří nám vyjádřili podporu a nabídli pomoc v uspořádání té desáté. Uvidíme (se).
Závěr vždy patří poděkování – všem, kteří přijeli, ať soutěžit či pracovat. Tedy všem, kteří tím pomohli tomu, abychom se v tak velké sestavě mohli sejít a prožít tento nádherný prodloužený víkend. 
 
Text: Jirka Kreisel
Video: Dan Vrána
Foto: Josef Mrákota, Marian Taborek, Milan Drbohlav a Jirka Kreisel 
 
 

Diskutujte

Diskuse je otevřena pouze pro přihlášené. Přihlásit se
Jiri Host Kreisel | 02. 06. 2018

Pan Roman Sedláček natočil krátké video z nedělní regaty. Bylo zveřejněno na stránkách města a také proběhlo na televizním kanále RTM+ Děkujeme za možnost zveřejnění.
Jirka

Další články v rubrice

Prosinec 2024
Po Út St Čt So Ne
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
Log
Článků: 323
Akcí: 17
Uživatelů: 118
Lodí v registru: 3
Vyrobilo: CLIQUO & Binteractive © 2024 minisail.cz