Z letní loděnice aneb Stormy Weather podruhé
Jsem to ale ostuda, už od podzimu tvrdím, že na jaře vypluji, ale zapomněl jsem říci, které. Vše se hrozně protáhlo. Díky věčnému koumání jak na to, zbytečným chybám, krásnému počasí,… Ale až to budu dělat příště (.o),
Miloš Kvapil
Jsem to ale ostuda, už od podzimu tvrdím, že na jaře vypluji, ale zapomněl jsem říci, které. Vše se hrozně protáhlo. Díky věčnému koumání jak na to, zbytečným chybám, krásnému počasí,… Ale až to budu dělat příště (.o),Dnes konečně nadešel den pro první plavbu, už jsem myslel, že se ho nedočkám a u rybníku se nebudu moci ukázat, protože mě ukamenujete za věčné otázky, slibování, že už vyjedu a další.
Loď se na vodě chovala docela pěkně, vál mírný vítr s občasnými poryvy, bohužel nejlepší vítr na opačné straně rybníka, tak jsem moc neviděl co se s lodí děje. Pár chyb ale má, musím dovážit lehkou příď, vyřešit špatnou stabilitu na kurz, což je i mým neuměním ovládat loď, hlavně správně odhadnou kdy přehodit Genuu a nastavení hlavní plachty. Časem se to snad naučím.
S mou Stormy jste se na stránkách už setkali (V zimních loděnicích, článek je zde ). A teď pokračování tam kde jsem před rokem a půl skončil:
Paluba byla noční můra, použít 1,2mm silnou leteckou překližku nařezanou na 3,5mm pásky na laminátu a vkládat černý papír byla blbost. Po nekonečném zatěžování a lepení jen pár pásku, byla paluba hotová, ale vlnitá, po přebroušení jsem se dostal na tmavou část lepené překližky a vypadalo to hrozně. Strhat a znovu. Potom jsem použil 0,8 topolovou dýhu na pásky 4mm opět zařezované závažím bez papíru. Šlo to o něco lépe, ale výsledek je stejně mizerný, což uvidíte. Spáry jsou vytažené měkkou tužkou. Královská plaňka je z mahagonové dýhy 1mm, stou zas nebyl tak velký problém. Paluba je lakovaná matným lakem Milesi na doporučení pana Egrta, čímž mu děkuji za dokonalý lak a rady. Příště udělám palubu z minimálně 2,5 silné a 4mm široké plaňky bez laminátového pokladu, protože k němu nejde ničím pořádně přichytávat plaňky. Možná u rovných planěk, ale ne u zaoblených do dvou směrů.
Nástřik trupu je akrylátovým sprejem, nejprve, bílou a pak červenou. Čára ponoru černou. Jen mi není jasné jak dosáhnou plynulého přechodu mezi barvami, vždy je tam patrný přechod, po přebroušení se většinou probrousí celá barva. To samé s linkou na bortu.
Kupodivu mahagonový lem bortu byl nejsnažší. Do lišt jsem pomocí malé hobby cyrkulárky vyřízl drážku a nasadil na laminátový okraj, bez potíží přilepil. Oka vantů jsou drůběžná, ne lepená k mahagonu, aby se nevyrhl namáháním. Abych si odpočinul od paluby začal jsem řešit ovládání plachet. Jako návod mi pomohla opět knížka pana Dvořáka RC-Segelmodelle. Ovládat jsem měl hlavní + bezanový stěžen a kosatku nebo genuu, to jsem stále řešil. Vypočítal jsem přibližnou dráhu představovací cesty + něco navíc.Jako nosnou konstrukci jsem použil hliníkový jekl 1,2 x 1,2 ze staré antény s napínacími kladkami přes pružiny a dopínacím šroubem, navijáky u prostřed. Kladky jsou z nejmenších ložisek v novodurovém obložení ( pak jsem sehnal ještě menší,ale příště raději hotové celé). Vše usadil do trupu a v domnění, že mám vyřešeno jsem pokračoval na nástavbě a stěžních. Bohužel chyba, špatně jsem pochopil přestavováni geny, která nakonec vyhrála, a zjistil, že mi 15cm chybí, což byl už problém. 60 cm už je dost. Vše jsem musel posunout, na napínací šrouby se skoro nedostanu a výměna lan je noční můra. Příště raději opět jinak, bez nosného rámu s možností vyndání celého systému, nebo větší loď. Musím okoukat jak to máte vy.
Nástavby jsou z 1mm laminátové desky polepené pod tlakem mahagonovou dýhou. Bohužel dost težké, ale pevné. Doufám, že se nebudou časem odlepovat, prolakované jsou dost . Stěžně jsou ze smrkové kulatiny zhoblované na kužel s rovnými plochami, podle fotek. http://www.klassischeyachten.de/stormyweather/fotos1.php Taketáž z ocelového 0,5mm2 lanka. Kování z mosazného plechu spojenými 1,8m šrouby. Kityngy z ořechového dřeva uchycení podle fotek na střežen. Protože jsem si chtěl ušetřit práci, na kovaní malého stěžně použil pocínovaný plech a spájel ho. Výsledek je mizerný, tak v zimě předělám. Lanka na řiditelné draky. Kladky z internetu. Kotvící oka jsou z mosazné kulatiny 3mm se závitem lepené. Někde je ze spodu matice, ale bylo obtížné jí tam dát.
Plachty má druhá noční můra. Stále se mi do nich nechtělo, tak sklouzly na letošní jaro. Od známých jsem se dozvěděl o panu Horáčkovi z Hodkovic nad Mohelkou, který léta vyrábí skutečné plachty. Po návštěvě a radách se mi do plachet ještě méně chtělo. Chtěl jsem je tedy nechat na panu Horáčkovi, bohužel mu začala sezona a nestíhá. Tak jsem od něj koupil tkaninu na spinakry, prolistoval opět knížku pana Dvořáka RC-Segelmodelle a pustil se do toho. Ideální jsou lepenené plachty z více části, ty ale bohužel nejsou maketové, nemám na to program, ani hlavu, zkušenosti, tak jsem si vyrobil šablonu a zní vystřihl celou plachu v jednom kuse. Okoukal jsem, že většina z vás je tak také má. Stříhat tkaninu nešlo, článek uváděl hrotovou pájku, stou to šlo parádně. Nýtky jsem sehnal od pana Egrta a pana Tomáška, moc děkuji, moc jste mi pomohly. Ale na šití jsem si netroufl, zaukoloval mamku a Zdenu. Výsledek je docela pěkný, tedy na první plachty, až je uvidíte asi mě nepochválíte, zima je dlouhá (:o). Asi by to chtělo jemnější švy ( náš stroj je neumí) nebo jen nakreslené fiksem.
Ted zbývalo dát všechno dohromady, natahat lanka, průvlaky k navijákům kladky z internetu. Potrápit se z Genuou a jsem na začátku článku. Detaily dodělám v zimě, teď musím vychytat všechny mouchy, pochytat rady od Vás zkušenějších a naučit se jezdit.
Děkuji za rady u vody, internetu, po telefonu a snad už konečně i s vámi u vody. Článek Vám určitě připadá hloupý, ale my začátečníci se stále učíme.
Miloš Kvapil (Kutil)
Diskutujte
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
Akcí: 17
Uživatelů: 118
Lodí v registru: 3
20.12. Akce 2025
14.12. La Grace 14. 12. 2024 v...
29.11. Relax na Břehu 2024
24.11. Pinczow 2024